ایده‌ای برای رسیدن به «گرسنگی صفر، ضایعات صفر»

حالا این طرح آزمایشی به ثمر رسیده است. فروشگاه زنجیره‌ای هارپس (Harps) که از چهار ماه پیش از روکش Apeel برای نگهداری آووکادو استفاده کرده، دورریز این میوه را تا ۶۰ درصد کاهش داده است. با توجه به اینکه آووکادو میوه حساسی است و دورریز آن به‌طور میانگین در آمریکا زیاد است، این تکنولوژی می‌تواند تحول عظیمی در این حوزه ایجاد کند و ضرر میوه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها را هم کاهش دهد.

به گفته جیمز راجرز، مدیر عامل Apeel، فروشگاه هارپس در نتیجه این مشارکت شاهد افزایش ۶۵ درصدی حاشیه سودش روی آووکادو بوده است. راجرز می‌افزاید: آنها دو ماه برنامه آزمایشی را اجرا کردند و آنقدر سریع نتیجه گرفتند که قراردادی برای کل سال امضا کردند. حالا همه آووکادوهای فروشگاه آنها به Apeel آغشته است. راجرز می‌گوید برای فروشگاه هارپس این شراکت منطق اقتصادی دارد. اگر این فروشگاه قبلا ۱۰۰۰ آووکادو خریداری می‌کرد و برای فروش می‌گذاشت، ۴۰۰ تای آن را دور می‌ریخت، اما الان این تعداد به ۱۰۰ عدد کاهش یافته است. حالا آنها می‌توانند ۳۰۰ آووکادوی بیشتر بفروشند؛ یعنی هم دورریزشان کاهش یافته و هم سودشان بیشتر شده است.استارت‌آپ Apeel Sciences در سال ۲۰۱۲ با کمک بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس راه‌اندازی شد. یک روز وقتی جیمز راجرز به طرف محل کارش رانندگی می‌کرد، در رادیو خبری در مورد میزان گرسنگی مردم در سطح دنیا شنید و به این فکر کرد چطور وقتی این حجم بالا از مواد غذایی تولید می‌شود، باز هم مردم زیادی گرسنه هستند؟

او به این فکر کرد به جای اینکه زمین، انرژی و منابع آبی بیشتری برای تولید غذای بیشتر اختصاص دهیم، بهتر است دورریز مواد تولیدی را کم کنیم. پس ایده Apeel به ذهنش رسید. در حال حاضر، تقریبا نیمی از مواد غذایی تولیدی دنیا به ضایعات تبدیل می‌شود و ما خیلی زود به نقطه عطفی در توانایی تامین مواد غذایی مردم دنیا می‌رسیم. راجرز تیمی تشکیل داد تا روی تولید لایه‌ روکشی کار کنند که از گیاهان خوراکی تشکیل می‌شود و سرعت فاسد شدن مواد غذایی را کند می‌کند. این تکنولوژی رطوبت میوه را می‌گیرد و فرآیند اکسید شدن را کند می‌کند. Apeel از موادی تشکیل شده که از گیاه گرفته می‌شوند (چربی‌ها و گلیسرولیپیدها) و به‌طور طبیعی در پوسته، دانه و گوشت میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌خوریم وجود دارند. Apeel کاملا خوراکی است و تحت نظارت اداره غذا و داروی آمریکا ساخته شده و هیچ طعم، رنگ یا بویی ندارد.امروز، Apeel محصولاتی برای ده‌ها دسته مواد غذایی ارگانیک و معمولی تولید کرده و با گروه‌های مختلفی از کشاورزان خرد گرفته تا تولیدکنندگان محلی مواد ارگانیک و بزرگ‌ترین برندهای مواد غذایی شراکت می‌کند.

در آمریکا، ضایعات مواد غذایی نه تنها یک مساله مربوط به پایداری و محیط زیست است، بلکه به یک موضوع بغرنج اقتصادی تبدیل شده است. هر سال، به ازای هر نفر از مردم آمریکا به‌طور میانگین، ۱۸۰ کیلوگرم مواد غذایی دور ریخته می‌شود و خرده‌فروش‌ها سالانه در مجموع ۱۸ میلیارد دلار بابت دورریزها ضرر می‌کنند (ضایعات مواد غذایی در دنیا سالانه ۲/ ۱ تریلیون دلار ضرر اقتصادی ایجاد می‌کند). استارت‌آپ Apeel با افزایش مشارکت خود با فروشگاه‌های مواد غذایی، قصد دارد خودش را به‌عنوان یکی از جنبه‌های راهکار این مشکل جا بیندازد.

با اینکه Apeel تنها چند ماه است وارد بازار شده، اما دستاوردهای قابل توجهی داشته است. این استارت‌آپ که با تکنولوژی خود عمر مواد غذایی قفسه‌ها را دو تا چهار برابر می‌کند، در حال حاضر بیش از ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد. همچنین Apeel مشارکت با فروشگاه معروف کاستکو را در ماه ژوئن آغاز کرده که هنوز آماری از آن منتشر نشده، اما به احتمال زیاد نتایجی مشابه فروشگاه هارپس حاصل خواهد شد. کراگر هم که یکی از بزرگ‌ترین خواربارفروشی‌های آمریکا است، اعلام کرده فروش آووکادوهای آغشته به Apeel را شروع کرده است. این مشارکت، بخشی از کمپین «گرسنگی صفر، ضایعات صفر» شرکت کراگر است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ دورریز خود را کلا حذف کند.

کراگر هم مثل هارپس و کاستکو همکاری خود را با فروش آووکادوهای آغشته به Apeel آغاز کرده، اما قصد دارد به سرعت این همکاری را به سایر محصولات هم توسعه دهد. یکی از معاونان کراگر به مجله فوربس گفته که حذف کامل ضایعات مواد، درآمد این خواروبارفروشی زنجیره‌ای را تا یک میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

تیم Apeel قصد دارد به زودی روکش مرکبات را به شرکای خرده‌فروش خود معرفی کند و در ماه نوامبر هم سراغ مارچوبه خواهد رفت.  راجرز به‌طور خاص در مورد مارچوبه هیجان‌زده است، چون اعتقاد دارد با تکنولوژی Apeel در مورد برخی محصولات می‌تواند حتی بر حمل‌ونقل آنها اثر بگذارد. امروز ۹۵ درصد مارچوبه‌ای که در پرو تولید می‌شود، با هواپیما به آمریکا و اروپا منتقل می‌شود تا زمان حمل بار به حداقل برسد و این محصول مدت بیشتری بتواند در قفسه فروشگاه‌ها دوام بیاورد. این در حالی است که حمل مارچوبه با کشتی باعث می‌شود سوخت کمتری مصرف شود و در مصرف سوخت معادل ۱۰۰ هزار خودروی سواری صرفه‌جویی شود. بنابراین، با امکانی که Apeel ایجاد کرده، می‌توان مارچوبه پرو را به جای هواپیما با کشتی صادر کرد.

به علاوه، همکاری با کشاورزان پرویی نشان می‌دهد Apeel تفکر جهانی دارد.