انعطاف‌پذیری یک خیابان دوطرفه!

دیگر چندان به این فکر نمی‌کنم که از اتاق نشیمن و با یک سوییت‌شرت در ویدئو کنفرانس شرکت می‌کنم یا خیر و وقتی به همکارانم صبح‌بخیر می‌گویم کاملا روشن است که من تنها کسی نیستم که به این شیوه در ویدئوکنفرانس‌ها حضور داشته‌ام. این امر همیشه به این شکل نبوده است. شرکت ما با تزریق فرهنگ انعطاف‌پذیری در سراسر شرکت راهی دراز به سوی این هدف پیموده است.  اکنون ما توانایی کار به شیوه‌ای را داریم که متناسب با زندگی شخصی ماست و اگر این بدان معناست که در ویدئو‌کنفرانس‌های صبح زود در خانه و با سوییت‌شرت حضور داشته باشیم، خب، به همین شکل است. زمانی که رهبران سازمانی از من می‌پرسند که چگونه این کار را انجام داده‌ایم، من با آنها با صداقت صحبت می‌کنم. این اتفاق یک‌شبه رخ نداده است. این امر هرگز آسان نبوده است، مسائل و مشکلات زیادی در این مسیر وجود داشتند و ما هنوز هم در حال یادگیری هستیم.  در اینجا برخی نکاتی که در این مسیر آموخته‌ایم آورده شده است و امید داریم که سایر شرکت‌ها بتوانند از این نکات کسب مزیت کنند:

 باید کتاب قانون را دور بیندازید

برای ایجاد فرهنگ انعطاف‌پذیری در شرکت، باید ابتدا بدانید که انعطاف‌پذیری در دنیای امروز به چه معناست. به یاد داشته باشید، برای ایجاد تغییر رفتاری، باید اجازه مغایرت، خلاقیت و چابکی بدهید.  به عبارت دیگر، زمان ایجاد یک فرهنگ انعطاف‌پذیری، «منعطف» باشید. یک دفترچه راهنمای سیاست‌ها یا یک برنامه رسمی می‌تواند علیه شما عمل کند. شاید این امر دور از عقل به نظر برسد؛ اما داشتن قوانین ثابت در واقع مانع توسعه یک فرهنگ واقعا معتبر و قابل‌اعتماد می‌شود.  در PwC ما آن را «انعطاف‌پذیری روزانه» می‌نامیم. این حکم ثابتی نیست که همه تیم‌ها آن را بپذیرند؛ این یک طرزفکر و روشی از زندگی است که باید برای هر فردی شخصی‌سازی شود. انعطاف‌پذیری برای یک پرستار ممکن است به معنای توانا بودن برای ترک زودتر کارش برای بردن یک پدر یا مادر سالخورده برای ملاقات با دکتر باشد. برای سایرین انعطاف‌پذیری می‌تواند به معنای مرخصی گرفتن یک ساعته در بعدازظهرها باشد تا فرد بتواند به کلاس یوگا برود و تجدید قوا کند. وقتی به انعطاف‌پذیری به این شیوه نگاه می‌کنیم، سهل است که ببینیم چرا قوانین رسمی در واقع مانع تطبیق و پیشرفت می‌شوند.  داشتن یک نگرش انعطاف‌پذیری متناسب برای همه افراد غیر‌ممکن است. ما به تیم‌هایمان اجازه می‌دهیم تا بدانند که چه نگرشی برای آنها بهترین است و بتوانند بهترین کار را به موقع انجام ‌دهند.

 همه افراد سزاوار درجه یکسانی از انعطاف‌پذیری هستند

انعطاف‌پذیری به یک نیاز نسلی مرتبط نیست. هر کارمندی، در هر درجه‌ای، از انعطاف‌پذیری سود می‌برد و به دنبال دسترسی به آن است.  یک فرهنگ انعطاف‌پذیری ایجاد نشده و پذیرفته نمی‌شود، مگر اینکه شروع آن از درک یا باوری ریشه بگیرد که هر فردی در سازمان سزاوار توجه یکسان و سیاست‌های کاری منعطف است. صحبت از یک بخش از نیروی کار نیست؛ بنابراین اگر در مورد انعطاف‌پذیری صحبت می‌کنید، اطمینان یابید که این انعطاف‌پذیری در مورد همه کارمندان صدق کند.  در واقع ما نیروی کار متنوعی هستیم که از افراد مختلفی تشکیل شده است؛ از مادران و پدرانی که کار می‌کنند تا هزاران فرد دیگر بدون فرزند که آنها نیز خواستار انعطاف‌پذیری هستند. دلایل یک فرد برای نیاز به انعطاف‌پذیری از اهمیت کمتر یا بیشتری از دلایل فرد دیگر برخوردار نیست.

 اعتماد حرف اول را می‌زند

برای مدیران غیرمعمول نیست که به من بگویند که آنها به اجازه دادن برای کار منعطف به کارمندان باور دارند، اما تنها اگر این افراد میزان معینی از زمان را در شرکت بگذارند و اعتماد را به‌دست آورند.  در این زمان است که من به آنها یادآوری می‌کنم که ما از لحظه‌ای که کارمندان شروع به کار برای ما می‌کنند به آنها اعتماد می‌کنیم؛ بنابراین وقتی صحبت از انعطاف‌پذیری به میان می‌آید، چرا این تئوری را برای آنها به‌کار نبریم؟ اگر به اندازه کافی به فردی که برای سازمان‌تان استخدام کرده‌اید، اعتماد دارید، باید به آنها اطمینان داشته باشید تا مادامی که ضرب‌الاجل‌ها را رعایت می‌کنند، هر زمان و هر جایی که ترجیح می‌دهند کارشان را انجام دهند.

 انعطاف‌پذیری یک خیابان دوطرفه است

یک فرهنگ قوی از راس سازمان شروع می‌شود. به‌عنوان مثال، زمانی که مدیرعامل ما شروع به پوشیدن جین در محیط کار می‌کند، پیامی را به همه گروه ما می‌فرستد، مبنی بر اینکه پوشیدن لباس‌های غیر رسمی اشکالی ندارد. با این حال این تنها نقطه شروع است. «عمل کردن» از سطوح پایین به سطوح بالای سازمان ناشی خواهد شد. برای ما، انعطاف‌پذیری در مورد کمتر کار کردن نیست؛ بلکه در مورد تشویق افراد برای متفاوت کار کردن است. این یک خیابان دو طرفه است.  ما به افرادمان انعطاف‌پذیری مورد نیازشان را می‌دهیم. وقتی این کار به درستی انجام شود، انعطاف‌پذیری منجر به شکل‌گیری نیروی کار شادتر، سالم‌تر و بهره‌ورتر می‌شود و این کار به جذب بهترین کارمندان کمک بسزایی خواهد کرد.