الا گلدنر: مسوولیت‌پذیری برای حل مشکلات اجتماعی

خانم گلدنر که در سال ۲۰۱۰ مدرک MBA را از مدرسه کسب‌وکار لندن دریافت کرده بود، سراغ استادان و مربیان سابقش را گرفت و از بخت خوب با افراد مناسبی رابطه برقرار کرد تا اینکه با سال کلین، سرمایه‌گذار خطرپذیر و از مجریان استراتژی و کارآفرینی در مدرسه کسب‌وکار لندن آشنا شد.  آنها شریک سومی به نام پائول کربی هم پیدا کردند و بنگاه زینک (Zinc VC) را راه‌اندازی کردند. این بنگاه شرکت‌های جدیدی راه‌اندازی می‌کند که مشکلات اجتماعی بزرگ دنیای توسعه یافته را حل می‌کنند. ترکیب سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مدرسه اقتصاد لندن، ۳ میلیون پوند سرمایه اولیه برای آنها تامین و کمک کرد بر دو ماموریت اصلی متمرکز شوند. اولین ماموریت، تمرکز بر سلامت روانی و احساسی زنان بود که به تولد ۱۶ شرکت منجر شد. این شرکت‌ها مسائل مختلف مربوط به زنان، از جمله بررسی اثرات جانبی روان‌شناختی مربوط به درمان‌های ناباروری را مورد توجه قرار می‌دهند. گلدنر می‌گوید: «در حال حاضر داده‌های زیادی برای حل این مشکلات وجود دارد. فقط از آنها بهره‌برداری نشده است. اما از آنجا که تعداد سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران زن که به این مسائل اهمیت می‌دهند در حال افزایش است، می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم. هیچ نمونه‌ دیگری وجود ندارد که بخواهیم به مردم بگوییم مدل ما چگونه کار می‌‌کند. باید خودمان را اثبات کنیم. ما پیشتاز یک اکوسیستم متفاوت هستیم.»

بنگاه زینک، در هر ماموریت ۵۰ تفکر مختلف را به مدت ۹ ماه گرد هم می‌آورد تا شرکایی برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید پیدا کند. هر ماموریت سه معیار دارد: باید یکی از بزرگ‌ترین نیازهای برآورده نشده در دنیای توسعه یافته را برطرف کند؛ باید یک بازار بالقوه متشکل از بیش از ۱۰۰ میلیون نفر داشته باشد و باید فرصت‌هایی برای ایجاد اختلال، گسترش و توسعه خدمات موجود از طریق تکنولوژی‌های جدید، وجود داشته باشد. بزرگ‌ترین چالش زینک در ضمن بزرگ‌ترین نقطه قوت آن هم هست؛ اینکه کاری که می‌کند منحصر به فرد است. این مدل ماموریت‌محور قبلا مورد استفاده قرار گرفته، اما نه به این شکل که شرکت‌هایی از ابتدا تاسیس شوند. همچنین قبلا در حوزه علوم اجتماعی چنین کاری انجام نشده است. به همین دلیل است که یکی از اولین استخدام‌های شرکت، راشل کاری، مشاور دانشگاهی «تغییرات رفتاری» بود. گلدنر می‌گوید: «وظیفه راشل این است که تحقیقات انجام شده در موسسات آکادمیک را تحلیل و ترجمه کند تا همه راهکارهایی که ارائه می‌کنیم مبتنی بر شواهد و مدارک باشد.»  حمایت‌هایی که از زینک از زمان آغاز به کارش صورت گرفته، بسیار شگفت‌انگیز بوده است. مدرسه کسب‌وکار لندن و یک موسسه مشاوره، فضای کاری زینک را تامین کردند و بیش از ۲۰ مربی تخصص خود را به‌صورت رایگان با بنیان‌گذاران این بنگاه در میان می‌گذارند.

اما برای گلدنر، بزرگ‌ترین دارایی زینک شبکه‌هایی است که ایجاد می‌کند. «در یک ماموریت، با استاد دانشگاه کار می‌کنیم. با کارآفرینان سریالی در حوزه تکنولوژی یا مدیر یک موسسه خیریه یا شخصی که مسوولیتی در سرویس سلامت ملی دارد، ملاقات می‌کنیم. برقراری ارتباط با چنین ترکیبی از افراد، در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد و هر کسی، از جمله ما، می‌تواند از این شبکه‌ها بهره‌مند شود که منبع الهام‌بخشی برای ما است.» همسر خانم گلدنر هم یک صاحب کسب‌وکار است که در دوران پرریسک و پرابهامی که ویژگی ذاتی راه‌اندازی یک بنگاه جدید است، حمایت‌های بی‌دریغی از خانواده‌اش داشته است. گلدنر می‌‌گوید: «کارآفرین بودن سخت است؛ به‌ویژه اگر بخواهید مرزها را از بین ببرید.» او می‌داند که از نظر مالی، شرکت زینک خیلی خوش‌شانس بوده که در همان ابتدای راه توانسته ۳ میلیون پوند تامین سرمایه کند و البته به این موضوع آگاه است که جذب سرمایه‌ بیشتر در ادامه این راه، دشوارتر خواهد بود. «شرایط را برای شبکه سرمایه‌گذاران و مشاوران‌مان هموارتر کرده‌ایم. اینها چالش‌هایی هستند که هر کسب‌وکاری با آن مواجه است و ما خوش‌شانس هستیم با سرمایه‌گذارانی کار می‌کنیم که می‌توان روی آنها حساب کرد.»‌ البته چالش‌های موجود در جامعه بود که باعث شده گلدنر به کاری که در حال حاضر انجام می‌دهد، روی بیاورد؛ اینکه نهایت تلاش خود را به کار ببندد تا به هدف والای خود برای تبدیل دنیا به مکانی بهتر برسد. مردم مسوولند که در دنیای خود تفاوت ایجاد کنند. «تکنولوژی فرصت‌هایی را برای افراد ایجاد کرده تا تفاوت‌های بزرگ ایجاد کنند، اما خیلی‌ها از این عرصه جا می‌مانند.» 

دومین ماموریت زینک که در حال حاضر به آن مشغول است، همین جا مطرح می‌شود: رمزگشایی از فرصت‌های جدید برای افرادی که جهانی‌سازی و اتوماسیون به آنها ضربه زده است. این برنامه که در اکتبر ۲۰۱۸ شروع شده، بر ایجاد کسب‌وکارهای جدید نظارت می‌کند.  اعضای گروه نیمی مرد و نیمی زن هستند و این موضوع برای گلدنر که همواره به تنوع‌پذیری در محیط کار مشتاق بوده، بسیار مهم است. زینک همچنین از گروهی کارآفرین بالای ۳۵ سال تشکیل شده که نرخ موفقیت‌شان بالا است.  یکی از روش‌هایی که گلدنر به شدت معتقد است شانس موفقیت را بالا می‌برد، درخواست کمک از دیگران است. او می‌گوید: «هیچ وقت فکر نکنید فلان شخص برای کمک کردن به شما، شخصیت بسیار بزرگ و مهمی است. بزرگ فکر کنید. ممکن است مجبور باشید کارتان را در مقیاس کوچک شروع کنید، اما فکرتان بزرگ باشد.»