با توجه به اینکه کارمندان نگرانی زیادی در مورد سلامتی خانواده و آینده شغلی خود دارند، دیگر در مورد آینده سازمان تفکر نخواهند کرد. به نظر می‌رسد تمام اخبار در مورد پایان دنیا صحبت می‌کنند. مدیران عامل متوجه شدند در این شرایط هیچ کتابی برای رجوع وجود ندارد و آنها باید به رهبری سازمانی واقعی روی بیاورند. در این زمان‌های بی‌مانند، مشخصات یک رهبر سازمانی کارآمد به چه صورتی است؟ 

1. در دسترس باشید: کارکنان شما باید بدانند شما مسوول هستید. ممکن است در محیط کنونی، دید افراد نسبت به گذشته تغییر کرده باشد و به آن معنی است که شما باید به‌صورتی رفتار کنید که به‌عنوان فرمانده دیده شوید و کارکنان آن را احساس کنند. برای در دسترس بودن نیاز به جلسات حضوری نیست و با استفاده از فناوری‌های زیاد امروزه، این امر را تحقق بخشید. این فناوری‌ها شامل: کنفرانس‌های ویدئویی، توییت، ایمیل و سایر ابزارها می‌شوند. 

2. ارتباط برقرار کنید: از بسیاری از جهات ارتباط برقرار کردن، همان در دسترس بودن است اما افراد زیادی وجود دارند که نیاز به شنیدن دستورات لازم از مدیر عامل دارند. مطمئنا این ویروس باعث عدم اطمینان کارمندان می‌شود. آیا کارمندان باید به سر کار بیایند؟ اگر فرزندان به مدرسه نرفته باشند و در خانه باشند، چه می‌شود؟ اگر حال کارمندان خوب نباشد اما احساس بیماری نیز نکنند چه می‌شود؟ آیا این شرکت دوام خواهد داشت؟ آیا باید جلسات ملاقات را لغو کنم؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ذهن هر کارمندی وجود دارد. اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید، کارمندان باید بدانند چه تصمیماتی را اتخاذ می‌کنید و بدانند تصمیمات با فکر گرفته می‌شوند. علاوه بر این شما باید با مشتریان، فروشندگان و وام‌دهندگان که تحت تاثیر کسب‌وکار شما قرار دارند، ارتباط منظمی داشته باشید. این شرکت‌ها و افراد، دارای احساس عدم‌اطمینان هستند و از اینکه رهبر سازمان ارتباط موثری برقرار کند، قدردانی خواهند کرد. افرادی که همانند رهبران سازمانی بزرگ نباشند، از این ارتباطات جلوگیری خواهند کرد، زیرا احساس می‌کنند اطلاعات مورد نیاز و برنامه‌های لازم را ندارند.

در بحران، با شرکای خود ارتباط برقرار کنید و به آنها بگویید چه چیزهایی را در شرایط کنونی می‌بینید و چه تصمیماتی را خواهید گرفت، این موضوع به آنها کمک می‌کند احساس اطمینان بیشتری داشته باشند. نکته مهم این است که رهبران سازمانی بزرگ می‌دانند این ارتباط دو طرفه است. زیرا مشتریان، اطلاعاتی را از بازارها، سایر چالش‌ها و گزینه‌های رویارویی با چالش‌ها به‌دست می‌آورند و ارائه می‌دهند که رهبران سازمانی تاکنون به آنها دسترسی نداشته‌اند. این ارتباطات، امکان یادگیری و سازگاری مداوم را فراهم می‌کنند.

3. قاطع باشید در حالی که انعطاف‌پذیر هستید: این موضوعات ممکن است دارای تناقض باشند اما گاهی اوقات، ما خود را بیش از حد وحشت‌زده می‌کنیم تا اینکه تصمیم بگیریم، اطلاعاتی را جست‌وجو کنیم یا تحقیقات بیشتری را انجام دهیم. اما رهبران سازمانی بزرگ، این مشکلات را ندارند. رهبران سازمانی بزرگ از داده‌ها و اطلاعات موجود برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند و سپس آنها بر اطلاعات جدید و درست نظارت می‌کنند. به نمایندگان خود اجازه دهید تا بدانند چرا شرایط در حال تغییر است و تصمیمات دچار تحول شده است؟ آنها از این اطلاع‌رسانی قدردانی خواهند کرد و خواهند توانست تصمیمات دشوار بگیرند. اگر شما صاحب یک کسب‌وکار هستید و قصد باز کردن آن را دارید، باید با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، این عمل را انجام دهید و این اطلاعاتی است که می‌تواند مسیر شما را تغییر دهد. ما باید انعطاف‌پذیر و قاطع باشیم.

4. با تیم اصلی خود، به‌صورت منظم در تماس باشید: تیم اصلی شما باید شامل افرادی شود که برای تصمیم‌گیری در شرایط امروزی نیاز است، حضور داشته و در دسترس باشند. این گروه شامل: افراد نخبه درون سازمان، مشاوران خارج سازمان، وکلا و سایر مشاوران می‌شود. در شراط بحرانی، رهبران سازمانی باید بهترین افراد خود را گرد هم آورند. رهبران سازمانی بحران کسانی هستند که می‌توانند به منظور کاهش آسیب‌ها و استفاده از فرصت‌ها، کار و رهبری کنند، در حالی که دیگران در حال تماشای آنها هستند.

5. ذهن خلاق داشته باشید: رهبران سازمانی با مشکلات زیادی مواجه هستند، اما این یک بحران ویژه است به این دلیل که خانواده‌های مارا نیز درگیر کرده است. رهبران سازمانی نه‌تنها در تلاش هستند بقای شرکت را در شرایط بحرانی تضمین کنند، بلکه با مشکلاتی نیز مواجه هستند که خانواده آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  داشتن یک ذهن خلاق و تمرکز، بسیار مهم است. رهبران سازمانی بزرگ روی وقایعی متمرکز می‌شوند که شرکت و صنعت آنها را تحت تاثیر می‌گذارد. این تغییرات برای مشتریان، کارمندان، شرکت و فروشندگان چه معنی دارد؟ می‌توانیم چه اقداماتی را برای کاهش تاثیرات بحران انجام دهیم؟ روی آنچه قابل کنترل است و آنچه قابل کنترل نیست، متمرکز شوید و بدانید چه اتفاقی در مناطق غیر قابل کنترل رخ می‌دهد. اما انرژی خود را صرف اموری کنید که قابل کنترل هستند و روی این امور تمرکز کنید.

6. اعتماد به نفس داشته باشید: شما باید با گردآوری تیم اصلی خود و با استفاده از اطلاعات موجود، به‌صورت قاطع و انعطاف‌پذیر تصمیم‌گیری کنید. اگر تمامی اطلاعات را ندارید و با استفاده از اطلاعات موجود به تصمیم‌گیری می‌پردازید، اشکال ندارد. اعتماد به نفس داشته باشید و آن را به نمایش بگذارید و ارتباط برقرار کنید تا نشان دهید با استفاده از اطلاعات موجود تصمیم‌گیری می‌کنید و اگر نیاز باشد مسیر را تغییر خواهید داد.

7. بر ماهیت ارزش‌های خود پایبند باشید: در مواقع بحران، سخت است که به ارزش‌های خود پایبند باشید اما زمان‌هایی هستند که ارزش‌های ما بیشترین اهمیت را پیدا می‌کنند و درخشان ظاهر می‌شوند. اگر در مورد چیزی اطلاع ندارید، صادق باشید و آن را بگویید، زیرا اگر از اطلاعات نادرست استفاده کنید، آشکار خواهد بود.