سقوط تبلیغات و ظهور روابط‌عمومی

حالا چه صاحب یک کسب‌و‌کار نوپا باشید و چه یک کسب‌و‌کار بزرگ، تا وقتی کسی شما را نشناسد ایده‌ها و کسب‌و‌کار شما هیچ اهمیتی نخواهد داشت. استیو جابز فقید هم در مصاحبه‌ای به اهمیت نقش روابط‌عمومی می‌پردازد. خبرنگار از او می‌پرسد چه زمانی قرار است تبلیغات تلویزیونی جذابی از اپل ببینیم و در ادامه سوال خود می‌گوید: «واقعیت این است که تبلیغات تلویزیونی هستند که روی فروش وتصمیم‌گیری خریدار تاثیرگذار هستند.» جابز در پاسخ می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که این حرف درست باشد. فکر می‌کنم درحال‌حاضر روابط‌عمومی بیشتر از هر چیز دیگری روی تصمیم‌گیری برای خرید محصولات مشابه اپل تاثیرگذار است و نه تبلیغات. البته من جزو اقلیت هستم ولی تا حد خوبی در این زمینه تجاربی داشتم و قویا بر این باورم که اپل نیاز دارد که در مورد محصولات بی‌نظیرش ومشتریان و اپلیکیشن‌های خود صحبت کند و بهترین راه برای انجام این کار حضور در رسانه‌های چاپی است؛ آن هم به‌صورت کاملا روراست. فکر می‌کنم ما باید روی روابط‌عمومی متمرکز شویم تا تبلیغات تلویزیونی. ولی من اینجا تصمیم گیرنده نیستم و این موارد را به‌عنوان نظرات خود به اپل ارائه می‌کنم.»

ضرورت برخورداری از یک استراتژی روابط‌عمومی برای انتقال پیام مناسب به مخاطب هدف، امروز دیگر فقط نیاز شرکت‌های بزرگ نیست و استارت‌آپ‌ها هم بیش از هر زمان دیگری به معرفی مجموعه و خدمات خود نیاز دارند. اما این موضوع همواره مطرح بوده که استارت‌آپ‌ها با توجه به شرایط و توان مالی خود از چه زمانی باید از ظرفیت‌های روابط‌عمومی بهره بگیرند؟ شاید تشکیل تیم روابط‌عمومی برای یک استارت‌آپ از ابتدای فعالیتش ضروری نباشد، اما استراتژی‌های روابط‌عمومی را از همان ابتدای کار باید جدی گرفت. برای هر استارت‌آپی جذاب است که در ابتدای راهش بیشترین افراد ممکن در یک جامعه از خدماتی که ارائه می‌دهد استفاده کنند، اما مشخص کردن گروه مخاطب هدف و ایجاد آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی درباره خدمات یک استارت‌آپ، رسیدن به این هدف را ساده‌تر می‌کند. بعد از انتقال پیام مناسب به مخاطب هدف (آگاهی بخشی)، در ادامه با گسترش فعالیت‌های روابط‌عمومی می‌توان مخاطبان بیشتری از یک جامعه را درگیر کرد. شهرت و ایجاد نگاه مثبت یکی از مهم‌ترین اهدافی است که یک استارت‌آپ با کمک روابط‌عمومی مناسب می‌تواند به آن برسد. این فقط بخش کوچکی از خدماتی است که روابط‌عمومی به استارت‌آپ‌ها می‌دهد. با این حال بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارهای نوپا سرمایه‌شان را جای دیگری خرج می‌کنند و معتقدند روابط‌عمومی منجر به سود فوری نمی‌شود.

درحال‌حاضر و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا نیز استارت‌آپ‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از استراتژی‌های روابط‌عمومی، ارتباط بامخاطب خود را متناسب با شرایط به‌وجود آمده بازنگری کنند و در این شرایط خاص اثرگذار باشند. مهم نیست در چه صنعتی یک استارت‌آپ فعالیت می‌کند، در این شرایط باید نیازهای موجود در صنعت را بررسی و برای آنها راه‌حل مناسب ارائه کرد. ارائه خدمات با رعایت پروتکل‌های استاندارد بهداشتی یک نمونه است. انواع مخاطبان یک استارت‌آپ، کارکنانش و... را می‌توان در قالب یک جامعه دید و برای ارتباط بهتر با این جامعه در این شرایط خاص می‌توان یک برنامه ارتباطی ۳۶۰ درجه تعریف کرد. با توجه به شرایط قرنطینه، شبکه‌های اجتماعی امروز بیش از قبل مورد اقبال عموم قرار گرفته است. استفاده از ظرفیت‌های اینستاگرام، توییتر و... در راستای حفظ ارتباط مداوم با جامعه مخاطبان موثر است. شرایط خاص پاندمی ممکن است هر چیزی را تغییر دهد، در مقابل باید عملگرا بود. بازنگری در برنامه‌های بازاریابی و روابط‌عمومی موثر خواهد بود. فراموش نکنیم این روابط‌عمومی است که این روزها می‌تواند در جایگاه یک رهبر، یک برنامه‌ بازاریابی را هدایت کند و به هدف برساند.

 

Hamidjafari۸۳@gmail.com