توییتر به مثابه یک کافه کلاسیک

معتقدم توییتر مهم‌ترین شبکه اجتماعی در دنیاست. قدرت توییتر در این است که با همان سرعتی که اتفاق‌ها در دنیا رخ می‌دهند به‌همان سرعت در توییتر منتشر می‌شوند. هیچ شبکه اجتماعی در این زمینه به گرد پای توییتر نمی‌رسد. فیس‌بوک در تلاش است که خود را به این جایگاه نزدیک کند اسنپ‌چت هم همین‌طور اما امروز بهترین شاخص برای گرفتن نبض اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد توییتر است. (پیشنهاد می‌کنم یادداشت «ترامپ؛ روزی روزگاری در توییتر» که پیش از این در این ستون منتشر شده را بخوانید.) توییتر مثل یک کافه کلاسیک است که در آن همه از هر طبقه‌ای که باشند با هم ارتباط برقرار می‌کنند و شاید به همین دلیل است که در زمینه ارتباطات بازاریابی نیز توییتر یک شبکه اجتماعی موثر تلقی می‌شود. از طریق توییتر می‌توان یک ارتباط خطی و البته دقیق میان برندها و مخاطبانش ایجاد کرد. به‌عبارت دیگر برند و مخاطبانشان در توییتر در یک موقعیت برابر با هم ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این، تنوع مخاطب در توییتر باعث شده که این شبکه اجتماعی در زمینه ارتباطات بازاریابی اهمیت ویژه‌ای پیدا کند. ویژگی جذاب میکرو بلاگی توییتر این امکان را به متخصصان روابط عمومی یا ارتباطات بازاریابی یک برند می‌دهد تا هر اتفاقی در مورد برند یا یک کسب‌و‌کار را در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر کنند و به گوش مخاطب خود برسانند.

 

اما مثل روزنامه‌ها که صبح به‌دنیا می‌آیند و شب می‌میرند توییت‌ها هم در توییتر عمر کوتاهی دارند. ذات توییتر همین است، محتوای تولید شده توسط کاربران در آن عمر کوتاهی دارد پس پر بیراه نیست که بگوییم Fleets یا همان استوری در توییتر با ذات این شبکه اجتماعی عجین است. امکانی که مشابه استوری در اینستاگرام و فیس‌بوک و لینکدین و مابقی پلت‌فرم‌هاست و تنها ۲۴ ساعت می‌ماند. این امکان ابتدا در میان کاربران توییتر در برزیل آزمایش شد و پس از مدتی کوتاه در دسترس تمامی کاربران توییتر قرار گرفت. استفاده از این امکان می‌تواند خبر خوبی برای برندها و کسب‌و‌کارهایی باشد که در توییتر فعال هستند. استوری در توییتر کاربردی شبیه به توییت دارد به این معنا که کاربران محتوایی که از نظرشان اولویت بالایی داشته را تا حالا توییت می‌کردند و از اینجا به بعد از Fleets هم با همین رویکرد می‌توانند استفاده کنند.

همه‌گیری کووید-۱۹ بسیاری از برنامه‌ها و استراتژی‌های ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی را دگرگون کرد. پیش از پاندمی کووید-۱۹ استفاده از انواع رسانه‌ها برای ایجاد ارتباط پویا و مداوم با انواع مخاطب با هدف اعتمادسازی شایع بود اما تحت‌تاثیر شرایط فعلی، شبکه‌های اجتماعی امروز از اهمیت ویژه‌ای برای ایجاد ارتباط با مخاطب و اعتمادسازی برخوردار هستند. با توجه به آنچه که بالاتر درباره اهمیت توییتر گفته شد در اینجا می‌خواهم کوتاه به چند رویکرد کلی برای استفاده از توییتر در این شرایط اشاره کنم.

استوری توییتر یک راه سریع و آسان برای انتقال اطلاعات است. بسیاری از محتواها ظرفیت تبدیل شدن به یک پست را ندارند و برای Fleets مناسب‌تر هستند. مثلا محتواهایی که ممکن است بعد از به پایان رسیدن رویداد بی‌اهمیت به‌نظر برسند بهتر است از طریق Fleets منتشر شود. همچنین می‌توان اطلاعاتی مانند فروش ویژه، تخفیف‌ها و... را به‌صورت Fleets منتشر کرد تا مخاطبان بیشتری ترغیب شوند آپدیت‌های این بخش را در کسب و کار شما دنبال کنند.

همچنین Fleets توییتر می‌تواند منجر به دریافت پیام از مخاطبان شود. بازخوردهای زیادی بعد از انتشار Fleets به شکل ریپلای به دست شما می‌رسد و از این طریق می‌توانید مخاطبانی را که بیشترین ارتباط را با کسب‌و‌کارتان در توییتر دارند شناسایی کنید و این امکان فراهم می‌شود که محتوای مناسب‌سازی شده برای آنها تولید و منتشر و ارتباط شکل گرفته را پویا و مداوم کنید.   لحن یک کسب‌و‌کار در توییتر ممکن است جدی یا دوستانه باشد. می‌توان محتواهایی را که خیلی مقید به لحن برند نیست در استوری توییتر منتشر کرد. انتشار یک داستان درباره برند یا کسب‌و‌کار در مجموعه استوری می‌تواند باعث شود که کاربران درباره آن کسب‌و‌کار حرف بزنند. هدف در اینجا اعتبارسازی از سوی کاربران است آن هم از محتوایی که مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. انتشار محتوایی به‌صورت مکمل درباره آن‌چیزی که به‌عنوان توییت منتشر می‌شود نیز می‌تواند در استوری کارساز باشد.

باتوجه به وجه تمایز توییتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی یا همان قدرتش که با همان سرعتی که اتفاق‌ها در دنیا رخ می‌دهند به‌همان سرعت در توییتر منتشر می‌شوند و ارائه امکان استوری، کم‌کم باید با محتوای آرشیوی خداحافظی کرد.