چالش‌های پیش روی مشاغل فعلی جدی است، اما تغییر دیدگاه به‌منظور دیدن فرصت‌ها، به شرکت‌ها کمک می‌کند آینده را ببینند و با واقعیت جهان پس از همه‌گیر شدن سازگار شوند.

 عوامل کلیدی رشد اقتصادی کشورهای نوظهور در دوران کووید

 تمرکز بر پنج اهرم کلیدی می‌تواند اقتصاد کشورهای نوظهور را بهبود بخشد و سودهای اقتصادی را پایدارتر کند. هیچ کشوری از اختلال گسترده کووید-۱۹ در امان نمانده و زمان و توانایی پاسخگویی کشورها به میزان قابل‌توجهی متفاوت است. کشورهای بزرگ‌تر و پیشرفته عموما منابع و زیرساخت‌های لازم را برای تحمل شرایط همه‌گیر و فراهم آوردن پایه محکم برای بهبودی در اختیار داشته‌اند. کشورهای کمتر توسعه‌یافته، از جمله ASEAN نوظهور (اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام) بحران را با ضرر آغاز کردند و کووید-۱۹ آنها را در معرض چالش‌های خود قرار داده و بحران آنها را تشدید کرده است.

تحقیقات مک‌کینزی در مورد کشورهای ASEANمجموعه‌ای از روندهایی را که همه‌گیری ایجاد یا تسریع کرده، بررسی کرده است. در این روندها، این کشورها باید آماده باشند تصوری متفاوت نسبت به اقتصاد کشورشان ایجاد کنند. پنج اهرم کلیدی شامل سرمایه‌گذاری در چرخه تولید، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های(صنایع) سبز، سرمایه‌گذاری در (صنایع) دیجیتال، تجدید استعداد و سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی با ارزش بالا نه‌تنها می‌تواند بهبود اقتصادی در این کشورها را تسریع کند بلکه می‌تواند زمینه‌ساز رشد گسترده شود.

 شرکت‌های سرمایه‌دار، برنده کووید- ۱۹

استراتژی کسب‌وکار خود را برای حفظ ارتباط با شرکت‌های سرمایه‌دار سوق دهید. فاصله‌ای که بین صنایع و مدل‌های تجاری قبل از بحران کووید-۱۹ وجود داشت، اکنون به شکاف‌های بزرگ تبدیل شده‌اند. درست همان‌طور که یک زمین‌لرزه باعث آزاد شدن ناگهانی نیروی متوقف شده می‌شود، شوک اقتصادی که توسط این بیماری به‌وجود آمده است، روندهای قبلی را تسریع و تشدید کرده است که نتیجه آن، افزایش چشمگیر شکاف بین افراد بالا و پایین منحنی قدرت سود اقتصادی را نشان می‌دهد.

با وجود سرعت و شتاب در تغییر، فرصتی بی‌نظیر برای حرکات بزرگ استراتژیک به‌وجود آمده است. تحقیقات ما نشان داد شرکت‌هایی که پیگیر تحرکات بزرگ استراتژیک بودند، طی هر مرحله از چرخه اقتصادی، شانس خود را برای بهتر بودن از رقبای خود افزایش می‌دادند. بخش اعظم بی‌تحرکی سازمانی که معمولا در راه باز کردن این حرکات بزرگ قرار دارد، اکنون از بین رفته است، زیرا این بحران بودجه‌ها و اهداف شخصی را که باعث دستیابی به چنین حرکاتی نمی‌شود، منسوخ کرده است.

تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که شکاف در سود اقتصادی بین مجریان برتر شرکت‌ها و سایر افراد به‌طور چشمگیری گسترده شده است. در واقع، این بحران روند موجود را که قبلا وجود داشته سرعت بخشیده است. بین دسامبر ۲۰۱۸ و ماه مه ۲۰۲۰، پنجمین شرکت بزرگ سودده، سود کل سالانه اقتصادی خود را ۳۳۵ میلیارد دلار افزایش داد، درحالی‌که شرکت‌های موجود در سطوح پایین، ۳۰۳ میلیارد دلار از دست دادند. شکافی درحال باز شدن است و به سرعت درحال گسترش است. این الگویی است که از سال ۲۰۱۰ مشهود است. اکنون، بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ آن را به سطوح کاملا جدید سوق می‌دهد.

 آینده فضاهای اداری در دوران پس از کووید

به گفته محققان، اگر کارکنان «سازگار با دورکاری» بتوانند نیمی از وقت خود را از خانه کار کنند، کسب‌وکارها می‌تواند میزان قابل‌توجهی سرمایه درسال پس‌ا‌نداز کنند. آینده فضای اداری شرکت‌ها در مقایسه با روشی که پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ وجود داشت، بسیار متفاوت خواهد بود. هدف ما از رفتن به دفتر کار، نشستن روی میز انفرادی در خلوت خودمان نیست، بلکه هدف ما تعامل با همکارانمان است. با تمرکز روی مدل ترکیبی دفتر و کار از خانه، شرکت‌ها می‌توانند تغییر اساسی در نحوه کار کارکنان ایجاد کنند.

آینده فضاهای اداری، بر خلاف هر چیزی است که به‌طور سنتی دیده‌ایم. قبلا، تاکید شدیدی روی یک میز یا دفتر کار روزمره وجود داشت. درحالی‌که در شرایط جدید، شرکت‌ها به‌طور کلی رویکردی را برای اولین بار انجام می‌دهند که به کارمندان انعطاف‌پذیری بیشتری برای انتخاب زمان و محل کار آنها می‌دهد.

از آنجا که مشاغل بیشتری تجزیه و تحلیل هزینه‌های خود را برای نگهداری یا انتقال به یک فضای اداری انجام می‌دهند، این سوال که آیا چنین فضایی حتی ضروری است، ناگزیر پیش خواهد آمد. پس از ماه‌ها اثبات شده که کارکنان می‌توانند مسوولیت‌های خود را در خانه انجام دهند.

دورکاری کارآمد است. احتمالا استفاده از ابزارهایی مثل برنامه Teams، موجب کارآمدی این روش شده است. با این وجود، حضور در یک دفتر مزایایی دارد. روابط عمیق‌تر در افراد سریع‌تر ایجاد می‌شود. مردم در سطح بالاتری همکاری می‌کنند. در دنیای جدید کاری، ما هر دو کار را مانند گذشته انجام می‌دهیم. عمدتا از دفتر کار می‌کنیم، اما توانایی دورکاری را هم داریم و هر از گاهی برای راحتی بیشتر این کار را می‌کنیم.

برخی از کسب‌وکارها، الزام به داشتن فضایی رسمی برای ملاقات با مشتریان در یک اتاق کنفرانس یا مکان اختصاصی برای افزودن به مشروعیت کسب‌وکار خود را مهم می‌دانند. همچنین برخی گفته‌اند که احساس می‌کنند فضاهای اداری برای حرکت به جلو کاملا ضروری است؛ به‌رغم این واقعیت که آنها می‌توانند بدون یکی از آنها به کار خود ادامه دهند.

در نهایت، در پاسخ به اینکه آیا کسب‌وکار شما هنوز به یک فضای اداری اختصاصی نیاز دارد یا نه، به نیازهای خاص کسب‌وکار شما برمی‌گردد. صرف نظر از این موضوع، آنچه طی چند سال آینده به‌طور کلی برای فضاهای اداری اتفاق می‌افتد، تا حد زیادی تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود.