بخش نخست

۱. انتخاب افراد با انگیزه و حذف تفکرات منفی

تفکر منفی سم مهلک تیم‌های فروش است. افراد منفی‌باف نه تنها عملکرد پایین فردی دارند بلکه عملکرد کل تیم فروش را با مشکل مواجه می‌کنند. در تیم‌های فروش همیشه افرادی هستند که ساز مخالف می‌زنند به آنها اجازه مانور ندهید، فوری آنها را به حاشیه برانید. تیم فروش شما باید دارای افراد با انگیزه و مقرراتی باشد. تلاش کنید فروشنده‌های با انگیزه و دارای شور و شوق را شناسایی کنید و آنها را الگوی تیم فروش خود قرار دهید. فروشنده‌های با انگیزه، منفی‌بافی‌ها و فرافکنی‌ها را از بین خواهند برد. برای حفظ انگیزه تیم فروش به مدیران بازاریابی و فروش توصیه می‌شود به‌صورت دوره‌ای جلسات انگیزشی برگزار کنند؛ در جلسات فروش و بازاریابی شرکت کنید و از آموختن غافل نشوید.

۲. تیم فروش خود را برای دستیابی به هدفی مشخص متحد کنید

تعیین هدف در افراد تیم شما انگیزه و شور حرکت ایجاد می‌کند. آنها را به این باور برسانید که کاری ارزشمند انجام می‌دهند. کاری کنید برای آن ایده بجنگند. افراد را پیرامون یک هدف گرد هم آورید و نیرویی پر شور خلق کنید. به مدیران بازاریابی و فروش پیشنهاد می‌شود برای تیم فروش خود هدفی کمی انتخاب کنند. این هدف باید واقع‌گرایانه و دست‌یافتنی باشد. زمان دستیابی به اهداف را مشخص کنید و برای آن بجنگید. انسان و تیم بدون هدف، مثل برگی بر روی آب به هر سو حرکت می‌کند. بنابراین برای حفظ روحیه تیم، هدف و مقصد تیم فروش را مشخص کنید. همچنین در فواصل منظم بازخورد مناسب، از میزان دستیابی به اهداف را به اعضای تیم ارائه کنید.

۳. توجه به درآمدهای اعضای تیم فروش

اگر نیازهای مادی افراد تامین نشود؛ نمی‌توانند با انگیزه بمانند. از طرف دیگر دستیابی به هدف‌های تیم فروش از اولویت اول آنها خارج می‌شود و دغدغه اصلی آنها معیشت می‌شود و به تدریج از تیم فاصله می‌گیرند. از آنجا که بخش مهمی از کسب و کار شما زیر نظر این بخش انجام می‌شود باید حتما مورد حمایت و توجه ویژه باشند. البته قرار نیست با پرداخت‌های بیش از حد آنها را زیاده‌خواه کنید.

۴. برای تیم فروش خود رهبری پیشرو باشید

تفاوت مدیر و رهبر در یک نکته خلاصه می‌شود و نکته این است که رهبران فقط دستور صادر نمی‌کنند و خود در خط مقدم جنگ هستند. رهبران با عمل خود تیم را به حرکت وا می‌دارند نه با حرف و موعظه، به جای سخنرانی و جلسات بی‌فایده تیم فروش خود را به جلو هل دهید. مانند یک مربی بدنسازی خود شما در جلوی تیم بدوید و کاری کنید تیم به دنبال شما حرکت کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم به جای مدیریت تیم آن را رهبری کنید تا به این وسیله بتوانید انگیزه و شور و هیجان را در تیم خود حفظ کنید.