لوک دنگ؛ خالق اپلیکیشنی برای کاهش دورریز غذا

او می‌گوید: «شاهد این بودم که غذا تا از مزرعه به بشقاب‌ها برسد، چقدر هدر می‌رود و فهمیدم که تقریبا نیمی از ضایعات غذا، توسط کسب‌وکارهایی ایجاد می‌شود که مستقیما با مشتری در ارتباطند و البته توسط ما مشتری‌ها. ما هم کلی غذا هدر می‌دهیم. به‌خاطر ولع و گرسنگی‌، بیش از حد غذا سفارش می‌دهیم. بعد کلی از آن غذا می‌ماند و دور ریخته می‌شود.»

به همین علت، او وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، ایده راه‌اندازی یک پلت‌فرم به اسم «Phood» به ذهنش رسید که با استفاده از هوش مصنوعی و از طریق بینایی کامپیوتری به کسب‌وکارهای این حوزه، در هر اندازه‌ای که باشند کمک می‌کند دورریز غذا را کاهش دهند.

شرکت او اخیرا اعلام کرده که دو میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است. پکیج آنها به نام PhoodX شامل یک تبلت، دوربین و یک ترازوست و همه چیزهایی که در آشپزخانه آماده و تهیه می‌شوند و در آخر، غذاهایی که دور ریخته می‌شوند را ثبت می‌کند. با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین و تحلیل داده‌ها، این فرآیند را به چند قسمت تقسیم می‌کند تا ببیند آشپزخانه‌ها چه چیزهایی می‌خرند، چه چیزهایی سرو می‌کنند و چه چیزهایی را دور می‌ریزند.

سپس این اطلاعات را به کاربران بازمی‌گرداند و به آنها اطلاع می‌دهد که بیشترین دورریزشان چیست تا بتوانند در خریدها و تولیدات خود تغییر ایجاد کنند. به این ترتیب نه تنها در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود، بلکه ضایعات غذا نیز کاهش می‌یابد.

طبق داده‌های سازمان غذا و داروی آمریکا، دورریز غذا در ایالات‌متحده چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد منابع غذایی تخمین زده شده است. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا تخمین زده که در سال ۲۰۱۸، ۱/ ۶۳ میلیون تن از ضایعات غذا در بخش‌های تجاری، موسسات و واحدهای مسکونی تولید شده است.

لوک که پارسال، نامش در لیست «۳۰ کارآفرین زیر ۳۰ سال» مجله فوربس قرار گرفت، می‌گوید: «دورریز غذا با عقل و منطقم جور درنمی‌آمد. برایم عجیب بود که ما این همه غذا دور می‌ریزیم در حالی که خیلی‌ها در کشورمان عملا نان شب ندارند یا امنیت غذایی ندارند.»

Phood درحال‌حاضر روی سوپرمارکت‌ها تمرکز کرده و مشتری اصلی‌اش، مارکت‌های زنجیره‌ای «هول فودز» است. آنها از سرویس مبتنی بر رایانش ابری SaaS استفاده می‌کنند و به سوپرمارکت‌ها اشتراک ماهانه می‌فروشند. این شرکت از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون ۱۵۰ درصد رشد درآمد داشته است.

لوک شرکتش را در سال ۲۰۱۹ به ثبت رساند. «نیت پیروتی» از شرکت سرمایه‌گذاری New Stack می‌گوید که در صنعت ضایعات غذا، به ندرت راه‌حلی پیدا می‌شود که هم بازگشت سرمایه و تاثیر مثبت روی سود و زیان داشته باشد و هم ضایعات را کاهش دهد. او می‌گوید: «فکر کنم دلیل مقاومت بسیاری از صنایع نسبت به این موضوع، تاثیر منفی آن بر سود و زیانشان است و Phood توانست هر دو مشکل را حل کند.»

به باور پیروتی، هیچ مشکلی به این اندازه مهم نیست.

او می‌گوید: «این شرکت، تاثیر چشمگیری روی گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین داشته و البته تاثیری شگرف بر کسب‌وکارها.»

Phood کمک می‌کند که قبل از شروع آماده‌سازی غذا، جلوی دورریز گرفته شود. لوک در مصاحبه‌ای گفته که این ایده از کجا به ذهنش رسید: «یک روز مقاله‌ای خواندم که در آن نوشته بود ۴۰ درصد غذاها دور ریخته می‌شود. راستش باور نکردم. در ادامه مطلب نوشته بود که مقصر اصلی، غذاخوری دانشگاه‌ها هستند. به دانشگاهم زنگ زدم تا ببینم آیا آنها با این مقاله موافقند یا نه. فهمیدم که آنها اصلا ضایعات غذا را اندازه نمی‌گیرند. مشکل همینجا بود. وقتی اندازه چیزی در دستت نیست، چطور می‌خواهی مدیریتش کنی؟» او بلافاصله به راه‌حل رسید: اندازه‌گیری دورریزها.

او می‌گوید: «برای آنکه واقعا تاثیر بگذاریم، باید از راس شروع می‌کردیم، از راس هرم این صنعت. هدف ما در این شرکت، تاثیرگذاری است. من در مزرعه بزرگ شدم و به زنجیره تامین غذا نزدیک بودم، بدون آنکه بدانم. برای من و مادرم، دور ریختن غذا بی‌معنا بود. اما بعدها فهمیدم که موسسات و شرکت‌ها چنین عقیده‌ای ندارند.» او می‌گوید که پس از خواندن مقاله، مصمم به حل مشکل شد. مقاله‌های بیشتری خواند. با سرآشپزها مصاحبه کرد. حتی گاهی او را بیرون انداختند و تا می‌توانست در رویدادهای مربوط به محیط‌زیست شرکت می‌کرد. او فهمید که این حوزه، پتانسیل رشد و تغییر دارد و تصمیم گرفت مسیر حرفه‌ای خود را تغییر دهد.  او می‌گوید کرونا از نظر سرمایه‌گذاری برایشان چالش ایجاد کرد. ابتدای شیوع بیماری، سرمایه‌گذاران به شدت مردد بودند که کجا پولشان را سرمایه‌گذاری کنند. اما به مرور و همزمان که بسیاری از شرکت‌ها شروع به احیا کردند، Phood نیز توانست اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب و آنها را از تاثیر و اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه مسوولیت اجتماعی، آگاه کند.

آنها از شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل و ایمیل برای بازاریابی استفاده می‌کنند. به باور لوک، این شبکه‌ها بهترین راه برای ارتباط با کارشناسان این حوزه و مشتری‌های احتمالی هستند. وقتی از لوک پرسیدیم که هدف بلندمدت شرکتش چیست، گفت: «امیدواریم که بتوانیم مشتریان و شرکت‌ها را در زمینه ضایعات غذا آموزش و به آنها راه‌حل ارائه دهیم. این برای ما یک هدف معنادار برای حل مشکل تغییرات آب و هوایی است. من از همه شرکت‌ها می‌خواهم که برای قدم اول، شروع کنند به اندازه‌گیری ضایعات غذایی‌شان.»

او در ادامه، خطاب به موسسان استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «اشتباه کردن بد نیست. بیشتر موسسان استارت‌آپ‌ها عادت به اشتباه کردن ندارند. اما هیچ ایرادی ندارد اگر گاهی اشتباه کنیم. به‌نظرم حتی بهتر است، چون فرصت یادگیری به شما می‌دهد. کارآفرینی یعنی پرورش ایده‌های جدید، تعامل و ساختن جمعی. به‌عنوان یک کارآفرین و یک رهبر، بهتر است همیشه ذهنیت رشد داشته باشید.»