ویژگی‌های کارت امتیاز خوب برای استخدام

من مدیریت غلطم را در استخدام افراد مناسب، ناشی از نداشتن یک قیف استخدام خوب، یک کارت امتیاز استخدام و عدم انجام مصاحبه‌های شغلی موثر می‌دانم. من همیشه افرادی را استخدام می‌کردم که ظاهر دوست‌داشتنی و شایسته داشتند. گاهی در این تشخیص خوش‌شانس بودم و گاهی نه. در استارت‌آپ جدیدم، رویکردم را ارتقا دادم، چون از امیدوار بودن خسته شده بودم. تصمیم گرفتم فرآیند استخدام را بهبود ببخشم. افکار و نگاه مثبت داشتن فقط برای کسانی خوب است که نمی‌خواهند با واقعیت مواجه شوند و مشکلات را به‌دست خودشان حل کنند.

با هر فرد جدیدی که به تیم شما اضافه می‌شود، کیفیت، قابلیت‌ها، سطح اعتماد و فرهنگ تیم‌تان را تغییر می‌دهید. هر چقدر تیم کوچک‌تر باشد، اثر عدم تناسب یک فرد با آن، بیشتر مشخص می‌شود. یکی از دلایل شکست کسب‌وکارهای جدید، این است که تیم درستی تشکیل نداده‌اند و میان اعضای تیم هارمونی وجود ندارد. با عملکرد بهتر در فرآیند استخدام، می‌توانید از چنین اتفاقی جلوگیری کنید.

درست کردن یک «کارت امتیاز استخدام» با این دیدگاه شروع می‌شود که انتظار دارید تیم شما چه شکلی باشد. برخی افراد تصور کردن یک تصویر ایده‌آل از تیم‌ در آینده نزدیک را «برنامه‌ریزی نیروی کار» یا «مدیریت استعدادها» می‌نامند. ترکیب ایده‌آل تیم چه خواهد بود؟ مهارت‌ها و عادت‌های مطلوب آنها کدامند؟ چه چیزی باید به‌دست آورند؟ نتیجه تفکر شما باید شکل گرفتن لیستی از ویژگی‌ها باشد که متقاضیان شغلی جدید باید بابت آنها مورد آزمایش قرار بگیرند. برخی از این ویژگی‌ها در شرح وظایف شغلی مورد اشاره قرار می‌گیرند. و همه آنها باید در کارت امتیاز استخدام قرار بگیرند.

جست‌وجوی موثر برای یک متقاضی شغلی خوب، نیازمند این است که خیلی از متقاضیان نامناسب را هر چه سریع‌تر کنار بگذارید. هر ویژگی مطلوبی برای متقاضیان کار، یعنی باید یکسری را جذب و یکسری را رد کرد. نتیجه هر آزمایشی باید گروه متقاضیان کار را به دو بخش تبدیل کند: آنهایی که باید اضافه شوند و آنهایی که باید حذف شوند و البته تعداد آنهایی که باید حذف شوند، بیشتر است. مثلا ویژگی «اهل کار تیمی» تقریبا به دردنخور است، چون به‌عنوان مثال، هر کسی که خودش به تنهایی یک کتاب ننوشته، می‌تواند ادعا کند که اهل کار تیمی است. چنین آزمایشی نمی‌تواند افراد را به دو بخش تقسیم کند که بخواهید یکسری را انتخاب کنید و یکسری را کنار بگذارید. اما ویژگی «به‌شدت پذیرا و شفاف» می‌تواند موثرتر باشد. می‌توانید این ویژگی را به یک آزمایش خوب تبدیل کنید که به شما کمک کند افراد را به دو بخش تقسیم کنید. به همین ترتیب، همه ویژگی‌ها را براساس قابلیت تقسیم‌پذیری افراد بسنجید.

یکی از چالش‌هایی که مدیران استخدام دارند، برنامه‌ریزی پیش از موعد است. وقتی فرض می‌کنید یک فرد تا چند سال آینده برای شرکت شما کار خواهد کرد، باید متقاضیانی پیدا کنید که بتوانند شغل فعلی خود و رشد و تکامل آن را در یک بازه زمانی مدیریت کنند. یعنی شما فقط برای حال استخدام نمی‌کنید، بلکه برای یک آینده نزدیک استخدام می‌کنید.

به‌عنوان مثال، یک طراح محصول در مرحله ۴ (اعتبارسازی) چرخه عمر کسب‌وکارتان، باید مهارت‌های لازم برای ایجاد گزینه‌های متعدد طراحی برای ویژگی‌های مختلف را داشته باشد و بتواند به راحتی تغییراتی در آنها اعمال کند و انتظار نداشته باشد که طراحی‌اش برای همیشه دوام داشته باشد. اما یک طراح محصول در مرحله ۵ (تثبیت‌سازی) باید بتواند چشم‌انداز طراحی ایجاد کند، الگوها و راهنماهایی را توسعه دهد و دیگر اعضای تیم را مدیریت کند تا آنها هم بتوانند هر چه سریع‌تر ویژگی‌های بیشتری تولید کنند. ویژگی‌های مطلوب یک طراح عالی، به مرحله‌ رشدی که کسب‌وکارتان در آن قرار گرفته، بستگی دارد. این موضوع در مورد سایر اعضای تیم هم صدق می‌کند.

به‌روز نگه‌داشتن کارت‌های امتیاز استخدام با رشد و تکامل کسب‌وکارتان، کار ساده‌ای نیست. افراد اغلب براساس ویژگی‌های فعلی خود و البته پتانسیل‌های آینده خود استخدام می‌شوند. بنابراین، می‌توانند همگام با کسب‌وکار شما رشد کنند. همچنین، یکسری استعدادها هم هستند که شاید هنوز وقت استخدامشان نرسیده، چون نمی‌توانند در مرحله فعلی که در آن قرار دارید، ارزش ایجاد کنند و بعدا به آن مرحله‌ای می‌رسید که به استعداد آنها نیاز داشته باشید.

کارت امتیاز تیم من، از سه نوع ویژگی تشکیل شده است: ۱- مهارت‌ها که به توانایی‌ها و تخصص‌هایی اشاره دارند که افراد می‌توانند آنها را یاد بگیرند، مثل مهارت زبان انگلیسی، مهارت دورکاری و ... . ۲- صفت‌ها که به رویکردها و ویژگی‌های شخصی آنها مرتبط می‌شود؛ چیزهایی که همزمان با بزرگ شدن افراد در آنها شکل می‌گیرد، مثل صبوری، پذیرا بودن یا شوخ‌طبع بودن. ۳- مشخصه‌ها که شامل همه ویژگی‌های موقعیتی دیگری است که ممکن است به شغل یا تیم ربط داشته باشند، مثل سوابق فرهنگی، شهر محل سکونت، دسترس‌پذیری و وضع زندگی. وظیفه شما به‌عنوان یک مدیر این است که کارت امتیازی طراحی کنید که مهارت‌ها، صفت‌ها و مشخصه‌ها را طوری با هم پوشش دهد که تصویری از یک متقاضی شغلی ایده‌‌آل برای مراحل کسب‌وکارتان را ترسیم کند.

در بخش بعدی، این موضوع را بیشتر شرح خواهیم داد.