همه اینها به این معناست که مدیریت استعداد یکی از حیاتی‌ترین کارهایی ا‌ست که باید در دست اجرا باشد. اگر بخواهیم منصف باشیم در سراسر دنیا بیشتر سازمان‌ها این مساله را درک کرده‌اند. برنامه‌های دورهمی و آشنایی کارمندان، برنامه‌های جامع سلامتی و اتاق‌های استراحت چیزهایی هستند که در شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا در حال تبدیل شدن به امری عادی ا‌ست و تعداد بیشتری از شرکت‌ها در حال جایگزینی مدیران منابع انسانی با مدیران تجربه کارمندان (employeeexperience managers) یا رئیس تجربه کارمندان (chief employee experience officers) هستند تا بر اهمیت مدیریت استعداد تاکید کنند.  در اینجا برخی از روش‌های جدیدی را که پرسنل منابع انسانی، متصدیان تجربه کارمندان و مدیران مدیریت استعداد شرکت‌های متعدد، در آموزش کارمندان برای توسعه بهتر مدیریت استعداد به کار گرفته‌اند آورده‌ایم.

تمرکز آموزش را از منابع انسانی به نیازهای کارمندان انتقال دهید:در گذشته آموزش کارمندان بر نیازهای شرکت متمرکز بود و مرکزیت آن شامل آموزش و معارفه افراد جدید، تمدید گواهینامه‌های سابق کارمندان و آموزش کارمندان برای کار با مجموعه‌های فنی و آشنایی با جریان‌های کاری شرکت بود.

با وجود اینکه همه‌ اینها همچنان موارد مهم مورد استفاده در آموزش کارمندان هستند اما بسیاری از شرکت‌ها در حال توسعه‌ دامنه‌ وسیع‌تری از برنامه‌های آموزشی درخواستی (on-demand) کارمندان هستند که گزینه‌های بیشتری را به کارمندان پیشنهاد می‌دهد به‌طوری که افراد می‌توانند مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

اجازه دهید کارمندان خود سکان آموزش را در دست گیرند: پیشرفت فناوری شرکت‌ها را قادر ساخته که برنامه‌های آموزشی‌ مورد مطالبه و تحت رهبری کارمندان را به آنها پیشنهاد دهند تا بتوانند خودشان گزینه‌های مورد نظر را انتخاب کنند. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی آموزش‌های فردی را در مقیاس وسیع ارائه کنند تا کارمندان خود سرعت، عنوان و سبک یادگیری‌شان را انتخاب کنند.  برنامه‌های جدید آموزشی در کنار بازار استعدادها (talent marketplace) - بازار استعدادها پلت‌فرمی‌ است که به مدیران سراسر یک سازمان اجازه می‌دهد فرصت‌هایی شامل موقعیت‌های شغلی خالی، وظایف موقت، پروژه‌های پاره‌وقت کوتاه‌مدت و بلندمدت، مشاوره و هر ابتکار دیگری  را که برای استعدادهای درون سازمان نیاز است، اطلاع‌رسانی کنند‌- کارمندان را قادر می‌سازد تصمیم بگیرند چه زمانی مهارت جدیدی بیاموزند و چالش‌های جدیدی را بپذیرند، چه زمانی مهارت‌های نرم مدیریتی را برای ارتقای سازمانی خود توسعه دهند و چه زمانی سراغ کارهای آسان‌تر بروند. این به آن معناست که کارمندان می‌توانند تعادل کار و زندگی خود را بهتر برقرار سازند و مسوولیت‌های کاری خود را بر اساس کلیت شرایط زندگی خود تنظیم کرده و سرعت حرفه‌ای خود را در دست بگیرند.

جمع حمایت‌گر ایجاد کنید: شرکت‌های موفق مکانی نیستند که کارمندان فقط برای کار به آنجا می‌روند، بلکه جامعه‌ منسجم از افراد هستند که به آن احساس تعلق می‌کنند. دورکاری‌های ناشی از کووید-۱۹ ایجاد احساس یک جمع منسجم میان کارمندان را برای شرکت‌ها سخت‌تر کرد، اما برنامه‌های آموزشی کارمندان این خلأ را پر کرد.

شرکت‌ها در همین راستا برنامه‌های آموزشی سرگرم‌کننده و بازی‌سازی‌شده‌ و فعالیت‌های پیوندزننده‌ کارمندان را ارائه می‌کنند که ارتباطات بهتری را میان گروه‌ها و افراد شکل می‌دهد. وقتی افراد احساس مرتبط بودن با شرکت را تجربه می‌کنند برای ارائه پیشنهادها، پرسیدن سوالات و گزارش خطاها و اشتباهات احساس امنیت می‌کنند.

علاوه بر این شرکت‌هایی را می‌بینیم که از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای ارتقای مهارت‌های نرم مانند رهبری و برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. در نتیجه مدیران می‌توانند مسائل مربوط به سلامت روان کارمندان را بهتر تشخیص ‌دهند و به شکلی موثر و محبت‌آمیز به رسیدگی به آنها بپردازند و باعث می‌شود کارمندان بتوانند پیش از بحرانی شدن شرایط کمک‌های مورد نیاز خود را درخواست کنند.

به کارمندان کمک کنید آنچه بر شرایط آنها منطبق است را بیابند: ترکیبی از برنامه‌های آموزشی درخواستی کارمندان و امکان بازارهای فرصت داخلی برای ارتقا، به کارمندان کمک می‌کند در عین توسعه مهارت‌های فعلی خود، استعدادهای نهفته‌شان را نیز کشف کنند.

بازارهای فرصت این امکان را فراهم می‌کنند که آنها تا زمانی که بهترین موقعیت مناسب خود را بیابند نقش‌ها و مسوولیت‌های مختلف را تجربه کنند، ضمن اینکه کارمندانی با استعدادهای چندگانه را قادر می‌سازد که براساس یک پروژه بین گروه‌ها و بخش‌های مختلف جابه‌جا شوند و در نتیجه نیاز خود به تنوع و تغییر را بدون ترک سازمان برآورده سازند.

ارزش‌های مشترک را انتقال دهید:  وقتی از افراد پرسیده می‌شود مهم‌ترین عامل در انتخاب یک فضای کاری چیست ۷۵/ ۴۲ درصد فرهنگ سازمانی الهام‌بخش را در صدر فهرست قرار می‌دهند. شرکت‌ها از آموزش‌های سازمانی استفاده می‌کنند تا ارزش‌های برند خود را با کارمندان به اشتراک بگذارند.  

وقتی کارمندان احساس می‌کنند کار آنها در یک کسب‌وکار یا حتی در دنیا تفاوتی ایجاد می‌کند انگیزه‌ها و مشارکتشان افزایش می‌یابد. کارمندان برای کاری که برایشان معنا دارد تمام آنچه دارند را به کار می‌گیرند در حالی‌که اگر فقط برای دریافت حقوق کار کنند این طور نخواهد بود.

آموزش کارمندان به مدیریت استعدادها انرژی جدیدی می‌بخشد:  مدیریت استعداد هسته اصلی هر کسب‌وکار موفقی ا‌ست و شرکت‌ها امروزه در پی این هستند که با روش‌های جدیدی از آموزش کارمندان در این موضوع پیروز شوند. شرکت‌ها با استفاده از آموزش کارمندان در جهت توسعه فردی، ایجاد اجتماعی حمایت‌گر در محیط کار، به اشتراک‌گذاری ارزش‌های برند و پرورش استعدادهای فردی تجربیات شغلی خود را بازتعریف و به سمت آینده‌ای سودآورتر حرکت می‌کنند.  واحد توسعه دانش گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با برگزاری دوره‌های سازمانی با محتوای اختصاصی و دوره‌های تخصصی آموزشی برای ایفای نقش در آموزش کارمندان و مدیریت استعداد فعالیت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ۴۲۷۱۰۱۸۶ و ۴۲۷۱۰۱۷۵ در ارتباط باشید یا به وب‌سایت http: / / lms. den.ir/  مراجعه کنید.