بارها با شرایطی مواجه شده‌‌ام که در آن بیشتر مواردی که درباره چابکی یا اسکرام به اعضای تیم آموزش داده شده یا نادرست است یا دقیق نیست. استفاده نادرست از چابک‌‌سازی به‌جای آنکه فقط نتایج ضعیفی برای ما به همراه داشته باشد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. اینجاست که آموزش چابک‌‌سازی در روشن کردن مسیر به ما کمک می‌کند. گاهی حتی سازمان‌ها کارهایی انجام می‌دهند که کاملا با اصول چابکی در تضاد است. متاسفانه هیچ استانداردی برای اندازه‌‌گیری میزان چابکی وجود ندارد (و اگر وجود داشت من شخصا به آن مشکوک بودم)‌. بنابراین در هر سازمان و هر پروژه‌‌ای در ابتدا زمان زیادی صرف گفت‌وگو با افراد سازمان می‌شود تا آنها بدانند در حال حاضر در کجا قرار دارند و با سرمایه‌‌گذاری روی آموزش کجا می‌توانستند باشند.

تلاش می‌کنم چشم‌‌اندازی از آنچه با یادگیری و بهبود فرآیندهایشان به‌دست می‌‌آورند ارائه کنم. برایشان از مزایایی صحبت می‌کنم که امیدوار هستند با چابک‌‌سازی به دست آورند.

در اینجا چند موردی که معمولا درباره آن صحبت می‌کنیم ذکر شده است:

۱- بدون آموزش، برای چابکی فقط هزینه می‌کنید

گاهی اوقات سازمان‌ها هزینه‌های چابک‌‌سازی را پرداخت می‌کنند اما مزایای آن را دریافت نمی‌کنند. اگر در این شرایط قرار دارید استفاده از روش‌های چابک و اسکرام را متوقف کنید و با تغییر در همان الگوهای قدیمی کمی روال‌‌های خود را بهبود ببخشید و از صرف هزینه‌های اضافی چابک‌‌سازی اجتناب کنید.

۲- از سردرگمی در تیم خود اجتناب کنید

آموزش به جلوگیری از سردرگمی تیم کمک می‌کند و به افراد «چگونه چابک بودن»  و «چگونه چابک انجام دادن»  را یاد می‌دهد. آموزش به افراد کمک می‌کند تا بدانند چرا یک کار را انجام می‌دهند. آنها در فرآیند آموزش درباره طرز فکر و فلسفه موجود برای انجام هر کار می‌‌آموزند.

۳- آنچه به کار نمی‌‌آید را فراموش کنید

اغلب ما فکر می‌کنیم از قبل همه‌چیز را درباره چابکی می‌‌دانیم. وقتی ما دانسته‌های قبلی را فراموش نمی‌کنیم ذهن ما آموزه‌های جدید را در میان فضاهای خالی موجود قبلی قرار می‌دهد. بنابراین بخش بزرگی از آموزش چابک این است که به افراد کمک کنیم چیزهایی را که قبلا می‌‌دانسته‌‌اند از نو بیاموزند.

۴- از رویکردهای ترکیبی و عجیب و غریب دوری کنید

بارها دیده‌‌ام که اعضای تیم، تجربیات خود را از دیگر سازمان‌ها به تیم فعلی می‌‌آورند. هر یک از آنها معتقدند تجربیات قبلی‌‌شان بهترین مسیر «چابک‌سازی»  است. آنها در محیط جدید، ترکیبی عجیب و غریب از چابکی ایجاد می‌کنند؛ چندین چارچوب شامل رویکردهای سنتی آبشاری و تکه‌هایی از چابک و اسکرام را به هم وصل می‌کنند و ترکیبی به وجود می‌‌آورند که کار نمی‌کند.

۵- چابک‌‌سازی ضعیف و اسکرام بد به تیم‌‌های دیگر هم آسیب  می‌‌زند

اگر چابک‌‌سازی را ضعیف شروع کنید، هر تیم جدیدی که آغاز به کار می‌کند همان الگوهای غلط و اشتباهات قبلی را تکرار می‌کنند و «هنجار»  چابکی در سازمان در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. آموزش به افراد کمک می‌کند تا بر الگوهای غلط غلبه کنند و راه‌های بهینه‌‌تری را برای ارتباط با یکدیگر خلق کنند.

۶- تسهیل در ایجاد تغییر و بهبود مستمر

اگر افراد بدانند استفاده درست از چابکی و اسکرام، راه‌های موثری برای انجام کارها به وجود می‌‌آورند، برای یادگیری و تغییر تلاش بیشتری خواهند کرد. تجربه نشان داده زمانی‌‌که افراد سازمان روند چابک‌‌سازی را مقابل خود ببینند در برابر آن مقاومت می‌کنند و منتظر روش‌های دیگر می‌‌مانند.

 ارزیابی واقع‌بینانه از جایی که هستید داشته باشید

تغییر بدون ارزیابی واقع‌‌بینانه وضعیت فعلی دشوار است. یک ضرب‌‌المثل قدیمی می‌گوید نخستین قدم برای بهبودی این است که بپذیرید مشکلی وجود دارد. بدون داشتن ایده روشن از اینکه افراد سازمان در حال حاضر کجا قرار دارند، هیچ راهی برای کمک و پیشرفت آنها وجود ندارد. آموزش به افراد کمک خواهد کرد تا بدانند کجا هستند و چه چیزهایی را نمی‌‌دانند و اینکه بدانند اطلاعات فعلی‌‌شان درست نیست.

برخی سوالات خودارزیابی درباره نیازهای آموزشی چابک

اگر می‌خواهید در یک خودآزمایی ببینید که آیا به آموزش چابکی نیاز دارید یا خیر، شاید سوالات زیر برایتان مفید باشد.

۱. تفکر و عملکرد شما چقدر با اصول ۱۲گانه چابک همسو است؟

۲. نسبت اعضای تیم، اسکرام مسترها، صاحبان محصول و رهبران سازمان شما که آموزش دیده‌اند در مقابل افرادی که هیچ آموزش چابکی را نگذرانده‌اند، چقدر است؟ ۳. آیا اسکرام مستر سازمان شما دوره آموزشی آن را گذرانده است؟ ۴. آیا علاوه بر گواهی‌نامه‌های اسکرام، به دنبال اخذ گواهی‌نامه‌های مربوط به چابک‌‌سازی بوده‌‌اید؟

۵. آیا مالکان محصول در سازمان شما دوره‌های آموزشی مربوطه را گذرانده‌‌اند؟ ۶. تمرینات شما در دوره چابک‌‌سازی چقدر به تمرینات قبل از آن شبیه است؟ ۷. آیا از ابزارهای عینی (مانند «ارزیابی سلامت چابک»  و «بلوغ اسکرام») استفاده کرده‌‌اید؟ ۸. آیا برای ارزیابی رویکردهایی که استفاده می‌کنید از کارشناسانی خارج از مجموعه کمک گرفته‌‌اید؟ ۹. آیا شما یا افراد مرتبط سازمانتان در کنفرانس‌‌ها یا جلسات آموزشی خارج از سازمان شرکت می‌کنید تا وضعیت چابکی را فراتر از چارچوب مجموعه خود ببینید؟  

برای دسترسی به مطالب بیشتر در این حوزه می‌توانید با واحد توسعه دانش گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در ارتباط باشید. این واحد در راستای ارتقای کیفیت، هدفمندی و بازدهی برنامه‌های آموزشی، خدماتی با عنوان «آموزشیار سازمانی» فراهم کرده است. با استفاده از این خدمات می‌توانید دوره‌های آموزشی با محتوای اختصاصی و شخصی‌‌سازی شده متناسب با سازمان خود را به صورت آنلاین یا حضوری دریافت کنید. علاوه بر این دوره‌های آموزشی تخصصی‌‌ای در حوزه‌های گوناگون دیگر نیز برگزار می‌کند که ثبت‌‌نام انفرادی افراد سازمان در آنها امکان‌‌پذیر است.  برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس‌‌های ۴۲۷۱۰۱۷۸ و ۴۲۷۱۰۱۸۹ در ارتباط باشید یا به وب‌‌سایت  http: / / lms.den.ir مراجعه فرمایید.