افروفریلنسر: پل ارتباطی میان فریلنسرها و پروژه‌‌‌ها

در این وب‌سایت که سال ۲۰۲۰ شروع به کار کرد، فریلنسرها می‌توانند یک حساب کاربری بسازند و تخصص خود را در آنجا شرح دهند و به این ترتیب، فرصت شغلی مورد نظر خود را پیدا کنند. کسب‌وکارها هم می‌توانند پروژه‌‌‌هایشان را در این سایت پست کنند یا از میان افراد دارای حساب کاربری، نیروی کار دلخواهشان را پیدا کنند. افروفریلنسر از فریلنسرهای فعال در ۹ حوزه کاری حمایت می‌کند، از جمله برنامه‌‌‌نویسی، نویسندگی، بازاریابی دیجیتال و خدمات مالی. کاربران می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را بر اساس محل، حساب کاربری فریلنسر، حوزه کار یا پروژه جست‌وجو کنند. بنیان‌گذاران این وب‌سایت، دو زن سیاه‌پوست هستند. به نام‌‌‌های «ام.جی کانینگهام» و «لیلین جکسون». ام.جی می‌‌‌گوید: «می‌‌‌خواستیم یک جامعه متشکل از کارآفرینان سیاه‌پوست تشکیل دهیم تا اگر کسی در حال راه‌‌‌اندازی یک کسب‌وکار بود، بتواند با برداشتن یک گام، هر آنچه نیاز دارد را پیدا کند. کسی که کارهای طراحی گرافیک‌تان را انجام دهد، وب‌سایت‌تان را راه بیندازد، به امور مالی و حسابداری رسیدگی کند، شبکه‌‌‌های اجتماعی را مدیریت کند و خدمات منابع انسانی فراهم کند. پیش از این، چنین امکانی وجود نداشت. به همین خاطر، ما افروفریلنسر را ساختیم.» حالا کسی که استارت کسب و کارش را می‌‌‌زند، می‌تواند با یافتن نیروهای مناسب، از صفر تا صد کارهای اولیه را با کمک این وب‌سایت پیش ببرد. ام.جی و لیلین قبل از آنکه به هم بپیوندند، کسب و کار خودشان را داشتند. ام.جی یک شرکت منابع انسانی و مالی به نام «لتس میک سنتس» دارد و لیلین، هم‌‌‌بنیان‌گذار یکسری رویداد به نام BSB یا دورهمی برانچ (وعده میان صبحانه و ناهار) بود که با هدف گرد هم آوردن زنان سیاه‌پوست دارای تخصص برگزار می‌‌‌شد. ام.جی می‌‌‌گوید وقتی می‌‌‌خواست فریلنسر استخدام کند سراغ سایت‌‌‌های UpWork و Fiverr می‌‌‌رفت اما برای یافتن فریلنسرهای سیاه‌پوست با مشکل مواجه بود. به همین خاطر با لیلین یک تیم تشکیل دادند و تصمیم گرفتند یک جامعه فریلنسرهای سیاه‌‌‌پوست تشکیل دهند و پلت‌فرمی بسازند که این افراد را به فرصت‌‌‌های شغلی مختلف ارتباط دهد. او می‌‌‌گوید: «وقتی دنبال فریلنسر سیاه‌پوست بودیم، عملا مجبور بودیم چند صفحه پایین بیاییم تا یک نفر را پیدا کنیم. افراد زیادی را می‌‌‌شناختیم که کلی استعداد داشتند اما اینکه بتوانیم در یک فضای آنلاین مختص به خودمان، پیدایشان کنیم، از هر کجای دنیا، چنین امکانی وجود نداشت.» ام.جی می‌‌‌گوید همیشه خودش را یک کارآفرین تجسم می‌کرده. وقتی ۸ ساله بود کتاب‌‌‌های رنگ‌‌‌آمیزی و گردنبند و شکلات می‌‌‌فروخت. پس از فارغ‌‌‌التحصیلی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، او مسیر حرفه‌‌‌ای‌اش را در حوزه مالی شروع کرد و سرانجام در یکی از دورهمی‌‌‌ها با لیلین که میزبان بود آشنا شد. در واقع، ام.جی قبل از اینکه با لیلین، سفر کارآفرینی خود را شروع کند، شرکت او را به عنوان مشتری استخدام کرد.

ام.جی سال‌ها در کنار فعالیت اصلی‌‌‌اش، برای ده‌‌‌ها مشتری، حسابداری کرده بود. لیلین نیز مربی بازاریابی و تکنولوژی است که در اوقات فراغتش، از یادگیری کدنویسی لذت می‌‌‌برد. این دو در کنار هم با پشتکار فراوان می‌‌‌کوشند شکاف میان متخصصان سیاه‌پوست و کسب و کارهایی را که به دنبال متنوع‌سازی نیروهای خود هستند پر کنند.

افروفریلنسر تیمی متشکل از حدود ۱۰ کارمند دارد و در حال حاضر به دنبال استخدام نیروی بیشتر در زمینه نویسندگی محتوا، منابع انسانی، مسوول هماهنگی شبکه‌‌‌های اجتماعی و کارشناسی مالی است. این دو دارند تیم خود را از طریق منابع مالی خود شرکت، رشد می‌دهند و متاسفانه هنوز هیچ سرمایه‌‌‌ای از سوی سرمایه‌گذاران دریافت نکرده‌‌‌اند.

لیلین می‌‌‌گوید: «ما یک شرکت یا آژانس عظیم نیستیم. ما از منابع مالی خودمان برای تحقق هدفمان استفاده می‌‌‌کنیم چون از قبل، پشتیبان مالی‌‌‌ای نداشتیم. نه اسپانسری، نه برند معروفی. ما کارمان را به شیوه سنتی پیش بردیم: کارت‌‌‌های اعتباری‌‌‌مان را خالی کردیم و هر چه پول داشتیم وسط گذاشتیم، به دوستانمان زنگ زدیم و کمک خواستیم، شب‌‌‌های زیادی را بدون خواب به صبح رساندیم، با یک دست چند هندوانه برداشتیم. ما با یاری هم، فضایی ساختیم که همه در آن می‌توانند یاد بگیرند و موفق شوند.»

ام.جی و لیلین در شرکت‌های خودشان، مشتری اضافی گرفتند تا پول لازم برای افروفریلنسر را تامین کنند. آنها می‌‌‌گویند یکی از رضایت‌‌‌بخش‌‌‌ترین لحظه‌‌‌های کسب و کارشان، زمانی بود که محتوای تبلیغاتی خود برای نخستین نمایشگاهشان را دریافت کردند. آن موقع بود که حس کردند «واقعا یک کسب و کار راه انداخته‌‌‌اند.» و حالا وقتی با موانع مواجه می‌‌‌شوند، آن لحظه را به یاد می‌‌‌آورند. ام.جی می‌‌‌گوید: «رسالت افروفریلنسر، ایجاد آزادی است. آزادی اینکه دقیقا همان کسی که هستی باشی، کارهایی را انجام دهی که وجودت را غرق لذت می‌کند و ستاره‌‌‌ای شوی که قرار بوده باشی. ما دوست داریم از زندگی لذت ببرید. با کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید، از ساحل کار کنید و کماکان به دنیا، قدرت خارق‌‌‌العاده خودتان را نشان دهید.» آنها تصمیم دارند طی سال آینده با سرعت و تلاش هر چه تمام‌‌‌تر، افروفریلنسر را به مردم معرفی کنند و با گروه‌‌‌های متشکل از سیاهان، ارتباط بگیرند تا به آنها در یافتن فرصت‌‌‌های شغلی کمک کنند.