لذیذی: رفع نیازهای غذایی مردم با درآمد پایین

وقتی «بنتی موالا» به عمق این مشکل پی برد، به فکر چاره افتاد. او متوجه شد که محصولات لبنی با کیفیت و ارزان از جمله ماست در بازار وجود ندارد. به همین دلیل تصمیم گرفت محصولی تولید کنند که نیازهای غذایی مردم با درآمد پایین را تامین کند. و به این ترتیب در مه‌۲۰۱۹، «Hasanat Ventures » متولد شد؛ شرکتی که در حال حاضر ماست مغذی با طعم‌‌‌های توت‌فرنگی و وانیل تولید می‌کند. بنتی می‌‌‌گوید: «ما مطمئن می‌‌‌شویم که محصولمان غلیظ و خامه‌‌‌ای باشد چون این حق مشتری‌‌‌هاست. محصول ما، یک غذای ساده برای کسانی است که مشغله دارند و در عین حال می‌‌‌خواهند یک وعده غذایی مغذی و خوشمزه بخورند». ماست خواص بسیاری دارد که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. طبق گفته بنتی، کمک به هضم غذا، جلوگیری از افزایش قند خون در افراد دیابتی، تامین کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌‌‌ها و دندان‌‌‌ها، کنترل فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله فواید این محصول لبنی هستند. ماست آنها با نام تجاری «لذیذی: Lazizi»، با قیمت منصفانه به بازار عرضه می‌شود. او قصد دارد که محصولات خود را گسترش دهد و در آینده، پنیر و مالا (شیر ترش) که بین کنیایی‌‌‌ها طرفداران زیادی دارد نیز تولید کند. سود تولید ماست به قدری خوب بوده که بخشی از آن را صرف بازاریابی کرده‌‌‌اند. پس از شیوع کرونا و قرنطینه کسب و کارها، فروش این شرکت نیز کاهش یافت و متحمل ضرر شد. اما وجه تمایز بنتی و تیمش این است که دست از پشتکار بر نمی‌‌‌دارند. آنها همچنین توانسته‌‌‌اند با استخدام چند نیرو، اشتغال‌زایی کنند و امید دارند که در آینده نزدیک با استخدام افراد بیشتر، تولید خود را افزایش دهند. آنها همچنین خوشحالند که در حل یکی از مشکلات عمده دامداران، نقشی ایفا کرده‌‌‌اند. روزانه بیش از ۵‌هزار دامدار، مقدار زیادی شیر را به بازار عرضه می‌کنند. محصول زیاد است و تقاضا کم. بنابراین، حجم زیادی از شیر روی دستشان می‌‌‌ماند و گاهی فاسد می‌شود. اما بنتی با خرید شیر از آنها، هم از دورریز محصول جلوگیری می‌کند و هم سودی به جیب دامدارها می‌رود. بنتی در مسیر راه‌‌‌اندازی کسب و کارش با مشکلاتی نیز مواجه بوده. او وقتی کارش را شروع کرد، فکر می‌کرد با مقاومت دوستان و اطرافیانش مواجه می‌شود چرا که بازار در تصرف مردان بود. اما وقتی دید مشتری‌‌‌ها و شرکایش بیشتر از بقیه به او شک دارند شوکه شد. به‌رغم سابقه‌‌‌اش در حوزه مالی و بیوشیمی، بسیاری از آنها اعتبار و توانایی او را زیر سوال می‌‌‌بردند.

او که نگران بود مبادا جنسیتش به وجهه شرکتش خدشه وارد کند، به این فکر افتاد که مردی را به عنوان چهره کسب و کارش استخدام کند. اما نهایتا نظرش عوض شد و تصمیم گرفت روی پای خود بایستد و به این باور که «در آفریقا، شرکت‌های دارای مدیر زن به اندازه سایر شرکت‌ها موفق نیستند» پایان دهد. او در این رابطه می‌‌‌گوید: «فکر می‌‌‌کنم باید این باور منسوخ را به چالش بکشیم. اتفاقا بر اساس تحقیقات ما، کسب و کارهایی که توسط زن‌‌‌ها اداره می‌‌‌شوند عملکرد بهتری دارند». برای او اما، دسترسی مردم کنیا به غذای ارزان و مغذی نیز به اندازه شکستن این باور مهم بود. او می‌‌‌گوید: «وقتی دیدم مردم به ماست مرغوب دسترسی ندارند، تصمیم گرفتم با یک محصول با کیفیت و ارزان وارد این بازار شوم؛ محصولی برای افراد دارای درآمد کم یا متوسط که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند». او می‌‌‌دانست که باید برند خود را به مردم بشناساند و از سوی دیگر، کنیایی‌‌‌ها را مجاب کند که ماست فواید زیادی برای سلامتی دارد. به این منظور، او سراغ بخش مهارت‌‌‌های دیجیتال گوگل برای آفریقا رفت که برای کارآفرینان، کلاس‌‌‌های مجازی برگزار می‌کند تا مهارت‌‌‌ها و کسب و کار خود را رشد دهند. سپس یک دوره بازاریابی دیجیتال گذراند تا کسب و کارش را در فضای آنلاین نیز راه بیندازد. او می‌‌‌گوید: «پس از شرکت در دوره‌‌‌ها، می‌‌‌دانستیم که باید در فضای مجازی حضور داشته باشیم و این حضور باید فراتر از شبکه‌‌‌های اجتماعی باشد. حالا وب‌سایتی داریم که عملکرد خوبی دارد و به لطف آن، مشتریان خارج از کنیا هم داریم» او همچنین یاد گرفت که چطور با استفاده از گوگل آنالیتیکز، عملکرد وب‌سایتش را ارزیابی کند. حالا ترافیک سایت را زیر نظر دارد و بازدیدها را آنالیز می‌کند.

اشتیاق و اراده بنتی در این مسیر، ثمربخش بوده و این کاملا مشهود است. در سال اول تاسیس، حسنات ونچرز، محصولات مقرون به صرفه‌‌‌اش را به بیش از ۳۰۰ خرده‌‌‌فروش عرضه می‌کرد. در عرض سه سال، بیش از ۵۰ دامدار با این شرکت همکاری می‌کنند و حالا تجهیزات و واحد تولیدی خودشان را راه‌‌‌اندازی کرده‌‌‌اند تا پاسخگوی تقاضای بالا باشند.

بنتی در پایان می‌‌‌گوید: «واقعا دوست دارم در هر فضایی که زن‌‌‌ها معمولا به آن دسترسی ندارند، حضور داشته باشم، دیده شوم و حرفم را بزنم. همزمان با رشد شرکتم، مطمئنم که می‌توانم دیدگاه مردم آفریقا را نسبت به زنان در حوزه کسب و کار تغییر دهم».