همکاران خود را نسبت به مسیر رشد خویش آگاه کنید. یک همکار خوب از همکاران خود پشتیبانی می‌کند. به اعضای تیم خود اجازه دهید از وضعیت پروژه‌‌‌هایی که در حال کار روی آنها هستید، مطلع شوند و آنها را دعوت کنید نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند. وقتی همه فرصتی برای مشارکت داشته باشند، نتیجه بهتر کسب خواهید کرد.

مثبت‌اندیش باشید. ممکن است بعضی از فعالیت‌ها چالش برانگیز باشد، اما کسانی که نگرش عالی دارند، به طور مداوم برای آن تلاش می‌کنند و توجه دیگران را به خود جلب می‌کنند. مثبت بودن به کاهش استرس، افزایش بهره‌‌‌وری و بهبود روابط بین فردی کمک می‌کند.

بگذارید دیگران روی شما حساب کنند. همیشه وظایف خود را با کیفیت بالا انجام دهید و مطمئن شوید دیگران می‌توانند برای انجام کارهای خود به شما اعتماد کنند. شایستگی‌‌‌های شما، تاثیر ماندگاری بر جای خواهد گذاشت. معمولا گفتن آن آسان‌‌‌تر از انجام آن است اما وقتی دیگران شما را قابل اعتماد بدانند، به احتمال زیاد به شما پاسخ متقابل خواهند داد.

به آنچه همکارانتان می‌‌‌گویند، توجه کنید. با شنونده عالی بودن، به آنها نشان ‌‌‌دهید که واقعا به آنچه می‌‌‌گویند، علاقه‌‌‌مند هستید. تحقیقات مشخص کرده مهارت گوش دادن فعال، می‌تواند عملکرد کارکنان را بهبود بخشد. این امر به کاهش سوءتفاهم کمک می‌کند و معمولا وظایف سازمانی سریع‌‌‌تر انجام می‌شود. صحبت کردن شکل مهمی از صداقت است. دیگران ممکن است همیشه موافق نباشند، اما صحبت کردن در مورد فعالیت‌ها و امور کاری، اطمینان‌‌‌بخش است و می‌تواند بحث، تفکر گروهی و ایده‌‌‌های جدید را تقویت کند. با انجام کارهایی که موردنیاز است، می‌توانید منجر به پیشرفت سازمان شوید و احتمالا دیگران از شما پیروی می‌کنند. این امر در نهایت منجر به ایجاد یک محل کار با بهره‌‌‌وری بیشتر می‌شود.

گفت‌‌‌وگو کنید. آنچه را که باور دارید به اشتراک بگذارید. گفت‌‌‌وگو شکل مهمی از صداقت است. دیگران ممکن است همیشه موافق نباشند، اما صحبت کردن اعتماد به نفس را نشان می‌دهد و می‌تواند به بحث، تفکر گروهی و ایده‌‌‌های جدید دامن بزند.

رهبر باشید. مهم نیست که یک کارمند هستید یا کارفرما. می‌توانید با خدمت به دیگران، رهبری کنید و برجسته شوید. رهبریِ موثر به افزایش اعتماد به نفس در تیم کاری، بهبود عملکرد تجاری و افزایش هوش هیجانی کمک می‌کند. کسانی که راه‌حلی می‌‌‌یابند و آنها را به روشی سازنده انتقال می‌دهند، احترام همتایان خود را نیز کسب می‌کنند.

شبکه‌سازی و تعامل. با دیگران در داخل و خارج از دفتر کار خود ارتباط برقرار کنید. شما هرگز نمی‌‌‌دانید شخصی که ملاقات می‌‌‌کنید، می‌تواند در آینده به شما کمک کند یا خیر. اما ثابت شده که ایجاد روابط طولانی‌مدت، برای رشد شغلی، حیاتی است.

به آینده فکر کنید. یک قدم جلوتر را ببینید و عادت کنید همیشه به دنبال راه‌حل‌‌‌های مبتکرانه باشید. ابراز افکار یکی از مولفه‌‌‌های مهم رشد و توسعه شغلی شماست. یک کارمند آینده‌‌‌نگر، برای سازمان یک سرمایه محسوب می‌شود.

به پیشرفت‌‌‌ها عکس‌‌‌العمل نشان دهید. اگرچه انتقاد سازنده به راهنمایی افراد در مسیر درست کمک می‌کند، اما ذکر موارد خوبی که همکارانتان انجام می‌دهند، بسیار اثربخش است. با آنها به صورت جداگانه گفت‌‌‌وگو کنید و به داستان پیشرفت آنها گوش دهید.

فراتر از شغل خود گام بردارید. برای انجام وظایف خود ابتکار عمل داشته باشید. همکاران و سرپرستان شما متوجه خواهند شد. با انجام بیش از آنچه که انتظار می‌رود یا موردنیاز است، می‌توانید منجر به پیشرفت شغلی خود شوید و دیگران احتمالا از شما الگو می‌‌‌گیرند که در نهایت منجر به یک محیط کاری پربارتر می‌شود.

کارآفرین باشید. تاثیر همکاران خوب در سازمان غالبا الهام‌بخش بقیه افراد است. محققان دانشگاه‌‌‌های استنفورد و هاروارد، پس از مطالعه کارکنان دانمارکی که برای اولین بار بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ کارآفرین شده بودند، متوجه شدند که کارآفرینان جدید قبل از خروج از کارمندی، با افرادی که سابقا کارآفرینان بودند، کار کرده‌‌‌اند. محققان حدس می‌‌‌زنند حتی اگر کارآفرینان سابق در شرکت‌های خود شکست‌خورده باشند، هنوز همکاران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند تا شاید بتوانند تجربه شیرین کارآفرینی را درک کنند و چه بسا موفقیت‌‌‌هایی در این زمینه کسب کنند.

مانند راهنما عمل کنید. وجود کارکنان باانگیزه و باتجربه در سازمان غالبا می‌تواند منبع مهمی از اطلاعات برای کارکنانی باشد که به راهنمایی نیاز دارند.

اثربخشی فردی. مشخص شده است که روابط مثبت همکاران می‌تواند رفتارهای غیرمولد در محل کار و کناره‌‌‌گیری کارکنان را کاهش دهد. دیر سر کار آمدن، نداشتن هدف کاری، پرخاشگری کلامی نسبت به سایر کارکنان و... از مواردی است که در کارکنان غیرمولد مشاهده شده ‌‌‌است. همکاران باانگیزه می‌توانند از طریق ارتباطات و تعاملات خود با این دسته از کارکنان، اثربخشی موثری را در آنان ایجاد کرده و چنین رفتارهایی را در سازمان کمتر کنند. همچنین روابط مثبت بین همکاران باعث بهبود رفتارهای سازمانی از قبیل عدم‌فرار از کار، کمک کردن به همکاران در حد توان، اطاعت کردن از قوانین حتی در زمانی که هیچ کس تماشا نمی‌‌‌کند و...، می‌شود.

در نهایت روابط همکاران می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی عمیقی بر نتایج کارکنان و سازمان داشته باشد. سازمان‌ها باید توجه خود را بر درک چگونگی تقویت این روابط متمرکز کنند. این امر می‌تواند از طریق روش‌های مختلف مانند کاهش رقابت بین همکاران، امکان ایجاد محیط دوستانه و مفید در محل کار و ایجاد استانداردهای قوی که حمایت همکاران را تشویق می‌کند، انجام شود. اهمیت تعاملات کارکنان اغلب نادیده گرفته می‌شود. با این حال، با افزایش تمرکز بر کار تیمی و ساختارهای سازمانی مسطح، روابط بین کارکنان اهمیت فزاینده‌‌‌ای پیدا می‌کند.