تجربه نشان داده که دگرگونی دیجیتال در هر سازمانی باید از راس سازمان و به‌خصوص شخص مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره آغاز شود و در شرکت انژیه این مساله کاملا مصداق پیدا می‌کند و شخص مدیرعامل در زمینه ترویج دگرگونی دیجیتال و عمل به اصول آن پیش‌قدم بوده است و نتیجه این توجه خاص مدیرعامل بود که در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بیش از ۵/ ۱‌میلیارد یورو صرف بسترسازی برای دگرگونی دیجیتال در شرکت انژیه شده است. علاوه بر این، خانم کوچر در اقدامی نوآورانه ENGIE Digital را بنیان گذاشته است که کانونی است برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مورد هماهنگ‌سازی تلاش‌‌‌ها برای دگرگونی دیجیتال در شرکت انژیه.  شرکت انژیه از چند سال قبل گام‌های جدی و محکمی را در راستای دگرگونی دیجیتال برداشته است که اولین گام در این میان عبارت بود از شناسایی فرصت‌های ارزش آفرین و طراحی نقشه راه پیاده‌سازی اصول دگرگونی دیجیتال در این شرکت به صورت کامل و گام بعدی هم در این زمینه اجرای طرح‌های ابتکاری و عملیاتی در بخش‌های مختلفی که به چند مورد از آنها در ادامه اشاره خواهد شد:

  شرکت انژیه در تاسیسات گازی‌اش از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و تحلیل‌های پیش‌بینی مبتنی بر اینترنت اشیا و دیتای بزرگ بهره می‌‌‌برد و همچنین سیستم نگهداری پیش‌بینی نگرانه و سیستم بهینه‌سازی تولید و مصرف برق را با هدف کاستن از موارد از کار افتادگی تجهیزات و شناسایی عوامل کاهنده کارآیی در تمام تاسیسات شرکت پیاده‌سازی کرده است.

  در زمینه مدیریت مشتریان نیز انژیه در حال استفاده از سیستمی است که تمام ارتباطات و خدمات ارائه شده به مشتریان را به صورت آنلاین و با کمک اپلیکیشن‌های سلف سرویس ارائه می‌دهد.

  در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر نیز انژیه اقدام به توسعه پلتفرم‌‌‌هایی تشکیل شده از انواع اپلیکیشن‌‌‌ها کرده است که هدف نهایی آنها عبارت است از حداکثرسازی تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر. تمام این اپلیکیشن‌‌‌ها از تحلیل‌های پیش‌بینی و هوش مصنوعی برای شناسایی تجهیزاتی که کمتر از حد مطلوب کار می‌کنند و همچنین برای ارائه اطلاعات حیاتی موردنیاز اپراتور مسوول نگهداری تاسیسات استفاده می‌کنند.

  در شهرهای هوشمند نیز شرکت انژیه قصد دارد از یکسری اپلیکیشن‌‌‌ها برای گرمایش و خنک کردن کارآمد و کم هزینه منازل، کنترل ترافیک شهری، جابه‌جایی‌های سبز، مدیریت پسماندها و امنیت استفاده کند که ترکیب آنها با هم یک مجموعه بی‌نظیر و مناسب شهرهای آینده را فراهم آورده است. به طور کلی، انژیه اعلام کرده که قصد توسعه هر چه بیشتر این نوآوری‌های منطبق با دگرگونی دیجیتال را دارد و بر اساس برآوردهای این شرکت سالانه بیش از ۱۰۰‌میلیون یورو در هزینه‌های عملیاتی و اجرایی شرکت صرفه‌جویی خواهد شد.

 Enel :گام به گام با دگرگونی دیجیتالی

اینل یک شرکت ایتالیایی فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است و نخستین شرکت در جهان بود که اقدام به تعویض مصرف سنج‌های الکترومکانیکی قدیمی با مصرف سنج‌های دیجیتال هوشمند کرد. تا سال ۲۰۱۶، شرکت اینل بیش از ۳۲‌میلیون مصرف سنج دیجیتال هوشمند در ایتالیا نصب کرد و ۴۰‌میلیون مصرف سنج دیجیتال هوشمند را نیز در سایر کشورهای اروپایی نصب کرده است و به این ترتیب نزدیک به ۸۰‌درصد کل مصرف سنج‌های دیجیتال اروپا به این شرکت تعلق دارند.  دگرگونی دیجیتال شرکت اینل در نوع خود یک رویداد تاریخی و بسیار بزرگ به شمار می‌‌‌آید چرا که این شرکت در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در جهان را در اختیار دارد. جالب آنکه سفر هیجان انگیز شرکت اینل به دنیای دگرگونی دیجیتال از مدیرعامل شرکت یعنی فرانچسکو استاراسی شروع شده است و هم اوست که علاوه بر نشان دادن توجه ویژه به موضوع دگرگونی دیجیتالی، فابیو ورونزی را به عنوان رئیس واحد دگرگونی دیجیتال شرکت اینل منصوب کرده است. در گام بعدی شرکت اینل اقدام به سرمایه‌گذاری هنگفتی به میزان ۳/ ۵‌میلیارد یورو برای دیجیتال کردن دارایی‌ها، عملیات و فرآیندهای شرکت و به هم پیوسته‌سازی آنها کرده است.

اگر بخواهیم به دو مورد خاص و برتر از اقدامات قابل‌توجه شرکت اینل در زمینه دگرگونی دیجیتال به طور خلاصه اشاره کنیم یکی از آنها به پیاده‌سازی سیستم نگهداری شبکه توزیع برق اینل مربوط می‌شود که بر اساس نگهداری مبتنی بر پیش‌بینی طراحی شده است. در طراحی این سیستم از‌میلیون‌‌‌ها حسگر در مسیر ۲/ ۱‌میلیون کیلومتری توزیع برق اینل در ایتالیا استفاده شده است که همگی به یک سیستم متمرکز هوش مصنوعی و اینترنت اشیا متصل هستند.  شرکت اینل به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی این شبکه از یک اپلیکیشن SaaS (نرم‌افزار به عنوان یک سرویس) استفاده کرده است که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های مرتبط با یادگیری ماشینی و دیتای بزرگ می‌تواند هر گونه احتمال خرابی در تجهیزات شبکه توزیع و اختلال در عملکرد واحدهای توزیع و نگهداری را پیش‌بینی کرده و از قبل درصدد پیشگیری از خرابی و قطعی سیستم برمی‌آید. پیاده‌سازی این سیستم فوق هوشمند تا حد بسیار زیادی بر اطمینان‌پذیری و امنیت سیستم توزیع برق اینل در ایتالیا افزوده است و علاوه بر آن، کاهش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی شرکت را نیز در پی داشته است.

دومین نوآوری مهم شرکت اینل که با کمک تکنولوژی‌های پیش‌برنده دگرگونی دیجیتال شکل گرفته است به حفظ درآمدهای پایدار شرکت از طریق جلوگیری هوشمند از برق دزدی مربوط می‌شود. شرکت اینل تنها شرکتی در اروپاست که در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا موفق شده میزان برق‌دزدی و تاثیرگذاری عوامل غیرفنی در کاهش درآمد شرکت را به حداقل برساند و به این وسیله به میزان چشمگیری بر بهره‌وری سیستم بیفزاید. برای تحقق این هدف اینل باز هم سراغ اپلیکیشن‌های متکی به تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا از نوع SaaS  رفت و طی ۶ماه تمام سیستم‌های توزیع خود را در سرتاسر جهان به آن متصل کرد. در واقع اینل این اپلیکیشن‌‌‌ها را جایگزین فرآیندهای سنتی و قدیمی تشخیص و شناسایی موارد برق دزدی کرده است که هنوز هم در اغلب شرکت‌های تولید و توزیع برق به کار می‌رود.

ادامه دارد