کشورهای سراسر جهان اهداف بلندپروازانه‌ای برای رسیدن به حذف آلاینده‌های گرم‌کننده زمین تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرده‌اند. که نیازمند تغییرات چشمگیر در اقتصادها و صنایع جهان برای تغییر روش انجام کارها هستند. هم دولت‌‌‌ها و هم کسب‌و‌کارها به شدت به دنبال این هستند که چگونه این‌ گذار سبز را بیشتر و سریع‌‌‌تر پیش ببرند. دولت‌‌‌ها جهت‌‌‌گیری ملی را تعیین می‌کنند و سازمان‌ها مدل‌‌‌های کسب‌و‌کار خود را دوباره بازآفرینی می‌کنند تا نقش خود را ایفا کنند. خبر خوب این است که ما شاهد منعکس شدن این پیشرفت در استخدام برای مشاغل سبز هستیم. داده‌‌‌های جدید لینکدین در گزارش ارائه شده‌‌ آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد چهار سال متوالی است که استخدام برای نقش‌های سبز به‌طور مداوم از نرخ استخدام همه‌‌‌جانبه در سراسر جهان پیشی گرفته است.

برای بسیاری از جویندگان کار، مشاغل سبز با نقش‌هایی مانند تحلیلگران، متخصصان و مدیران پایداری یک گزینه مطمئن در بازار کار در حال رکود محسوب می‌شود که در فهرست ارائه شده لینکدین از سریع‌ترین نقش‌‌‌های در حال رشد مشاغل در سطح جهان در چهار سال گذشته حضور دارند. اما اشتباه نکنید - تحول مشاغل سبز بسیار گسترده‌تر از استخدام مدیران پایداری است. چه مهندسانی که قادرند مزارع نصب نیروگاه‌های بادی بسازند و راه‌اندازی کنند یا مدیرانی که می‌توانند به پایدارتر کردن اداره روزانه یک کسب‌و‌کار کمک کنند، اگر خواهان تغییر واقعی هستیم، باید شاهد افزایش سریع نقش‌هایی باشیم که به مهارت‌های سبز نیاز دارند.

 عرضه مهارت‌های سبز با تقاضا برای استعدادهای سبز سازگار نیست

در حالی که تقاضای جهانی برای مهارت‌های سبز از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۴۰ درصد افزایش یافته است، تنها ۱۳ درصد از نیروی کار در واقع دارای مهارت‌هایی هستند که سازمان‌ها به آنها نیاز دارند و می‌خواهند. واضح است که در مجموع ما به اندازه کافی سریع حرکت نمی‌‌‌کنیم تا متخصصان را با مهارت‌هایی که برای دستیابی به اهداف حذف آلاینده‌های گرم‌کننده زمین به آن نیاز داریم ارتقا دهیم.ضمنا اکثر مهارت‌های سبز در مشاغلی، مانند مدیران ناوگان، دانشمندان داده یا کارکنان سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرند که به طور سنتی سبز محسوب نمی‌شوند. تحول مهارت‌های سبز این پتانسیل را دارد که زندگی کاری ما را به همان روشی که ظهور اینترنت و ارتباط دیجیتال انجام داد، متحول کند، اما ما میزان تغییرات موردنیاز را تشخیص نمی‌‌‌دهیم.

 مهارت‌های سبز در صنایع آلاینده‌کننده به اوج خود خواهد رسید

داده‌های لینکدین نشان می‌دهد که درحال حاضر مهارت‌های سبز به تغییر بخش‌های سوخت فسیلی در کشورهایی که صنایع آلاینده‌کننده زیادی دارند کمک می‌کند. برخلاف انتظار بخش‌های تولید و نفت و گاز دارای بالاترین سطوح «شدت مهارت سبز» هستند - شاخصی که نشان می‌دهد یک شغل چقدر از مهارت‌‌‌های سبز استفاده می‌کند و این روند در تمام ۵۰ کشوری که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ثابت است. در حالی که هند، ایالات متحده و آلمان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلاینده‌‌‌های گرم‌کننده زمین هستند، با این‌حال این کشورها شاهد سریع‌‌‌ترین رشد مهارت‌‌‌های سبز در صنایع هستند که کربن زیادی تولید می‌کنند.

در این بین آلمان مهارت‌‌‌های سبز بیشتری را در صنایع تولیدی خود نسبت به میانگین جهانی اتخاذ می‌کند، با این‌حال هند و ایالات متحده در بخش‌های نفت و گاز و معدن پیشتاز هستند و کارگران مهارت‌های سبز بالاتری را در مقایسه با این بخش‌ها در کشورهای دیگر گزارش می‌کنند. این یک تغییر مثبت به شمار می‌‌‌آید. در این صنایع است که مهم‌ترین تغییر باید برای کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های گرم‌کننده زمین و موفقیت در اهداف آب و هوایی ما رخ دهد. اما ما نباید از خود رضایت داشته باشیم. اتکای ما به سوخت‌‌‌های فسیلی باید به شدت کاهش یابد و بخش‌‌‌ها و کشورهای بیشتری باید با سبز کردن کسب و کار خود و ارتقای مهارت کارکنان خود، برنامه‌‌‌های خود را ارتقا دهند.

 پایداری قابل مذاکره نیست

ازآنجا که کسب‌و‌کارها در تلاش جهانی برای دستیابی به حذف آلاینده‌‌‌های گرم‌کننده زمین با سرانجام سبز روبه‌رو هستند، جویندگان کار نیز در مورد پایداری از کارفرمایان مطالبه بیشتری دارند. از همه‌گیری کووید-۱۹ تا تداوم عدم‌اطمینان اقتصادی، ما افراد بسیاری را در سراسر جهان مشاهده کردیم که نه تنها به نحوه کار، بلکه به دلیل کار کردن نیز توجه می‌کنند. کمی بیش از یک نفر از هر چهار (۲۶درصد) بزرگسالی که در اروپا مورد بررسی قرار گرفتند به این نکته اشاره کردند که پایداری یکی از مهم‌ترین موارد غیرقابل مذاکره آنها هنگام ارزیابی فرهنگ و ارزش‌های یک شرکت است. اکنون تمایل شدید و رو به رشدی از سوی متخصصان وجود دارد که در شرکتی که  به محیط‌زیست اهمیت دهد و جایی که بتوانند تاثیر مثبتی بر تغییرات آب و هوا داشته باشند، کار کنند. این به آن معناست که شرکت‌هایی که به ارتقای سریع‌‌‌تر نیروی کار خود کمک و کسب و کار خود را برای سبزتر شدن تطبیق می‌دهند، هنگام استخدام بهترین استعدادها از مزیت رقابتی برخوردار خواهند بود. و سرمایه‌گذاری در مهارت‌‌‌های سبز به متخصصان این فرصت را می‌دهد تا آینده شغلی خود را تضمین کنند و نقش‌‌‌های جدیدی را در شرایط اقتصادی چالش‌‌‌برانگیزتر پیدا کنند.

 تقویت مهارت‌های سبز

بنابراین چگونه شرکت‌ها و متخصصان می‌توانند این‌ گذار بازار کار سبز را مدیریت کنند؟ این کار به یک چیز بستگی دارد و آن عبارت است از اینکه ما به کارگران بیشتری با مهارت‌های سبز نیاز داریم. در ادامه سه کاری وجود دارد که دولت‌‌‌ها، کسب و کارها و متخصصان می‌توانند انجام دهند تا به ما کمک کنند تا به آنجا برسیم. نخست اینکه سیاستگذاران باید به مهارت‌های سبز متعهد باشند، قهرمان آنها باشند و نیروی کار را آماده کنند. دوم، رهبران کسب و کار باید در ارتقای مهارت‌های استعدادهای سبز فعلی و آینده سرمایه‌گذاری کنند. سوم، نیروی کار جهانی برای تغییر قدرت باید مهارت‌های سبز ایجاد کند.

برای کمک به مقابله با این چالش، دوره‌‌‌های آموزشی رایگان لینکدین را در دسترس قرار داده‌‌‌ایم تا به متخصصان کمک کنیم یاد بگیرند چگونه در محل کار و خانه پایدارتر باشند، و همچنین چگونه شرکت‌ها می‌توانند پایداری را به عنوان فرصتی برای نوآوری در کسب و کار خود بپذیرند. مرکز منابع پایداری لینکدین همچنین دانش و نکاتی را برای راهنمایی شرکت‌ها و جویندگان کار در سفر پایداری ارائه می‌دهد. ما در یک نقطه عطف حیاتی درتلاش برای نجات سیاره زمین هستیم. اما برای انجام این کار به افراد مناسب در مکان‌های مناسب نیاز داریم. از آنجاکه پرسش‌ها و بحث در مورد وضعیت بازار کار و آینده مشاغل بحق ادامه دارد، ما باید تغییرات آب و هوایی را در کانون این بحث‌ها قرار دهیم.