وقت عملی شدن طرح‌‌‌های تحول اقلیمی شرکت‌ها فرارسیده

شرکای جهانی در همکاری با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران، به آنها راهنمایی می‌کنند چطور طرح‌‌‌های تحول شفاف و قوی را اجرایی کنند. بیش از ۴‌هزار شرکت (از ۱۸۶۰۰ شرکت)، سال گذشته اعلام کردند که طرح تحول اقلیمی داشته‌‌‌اند. اما چیزی که شاهدش هستیم این است که بیشتر این شرکت‌ها هنوز این طرح‌‌‌ها را به اندازه دیگر سرمایه‌گذاری‌‌‌ها و امور استراتژیک مثل افزایش فروش، استخدام استعدادها و تحقیق و توسعه، در درجه اول اهمیت قرار نمی‌‌‌دهند. آنها باید اقدامات جسورانه‌‌‌ای را که انجام می‌دهند به طور شفاف بیان کنند و بگویند چه زمانی طرح‌‌‌های تحول خود را به واقعیت تبدیل می‌کنند. توسعه طرح‌‌‌هایی برای تحولات اقلیمی، با طرح‌‌‌هایی در راستای اهداف شرکتی تفاوتی ندارد. این اهداف صرفا عباراتی هستند که مقاصد ملموس، مشخص و مسوولانه‌‌‌ای برای تحقق آنها وجود ندارد.

معیار جدیدی که ۵۰ شرکت آلوده‌‌‌کننده اول دنیا در صنعت غذا را رتبه‌‌‌بندی کرده، نشان می‌دهد با اینکه شرکت‌ها برای تعیین اهداف بلندپروازانه انتشار کربن اقداماتی انجام می‌دهند، پیشرفت در طرح تحول اقلیمی هنوز جای کار زیادی دارد. با اینکه شرکت‌های زیادی مثل آرامارک، جنرال میلز و موندلز، جزئیات طرح تحول خود را برای تحقق اهداف اقلیمی منتشر کرده‌‌‌اند، اما هیچ‌‌‌کدام از برنامه‌‌‌های آنها چهار ویژگی لازم برای را اعمال تحولات اقلیمی در کسب‌وکارهایشان ندارد. این چهار ویژگی عبارتند از: استراتژی رشد، تهیه و تدارک، عملیات و تعهد مشتری.

  نقش سرمایه‌گذاران

فشاری که سرمایه‌گذاران برای طرح‌‌‌های مربوط به اقدامات اقلیمی وارد می‌کنند، به شکل چشمگیری در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاران ۵۸ قطعنامه که خواستار اجرایی شدن طرح‌‌‌های تحول اقلیمی بودند، ارائه کردند و تمرکز اصلی آنها هم بر بانک‌ها بود. این طرح‌‌‌ها به سهامداران کمک می‌کنند پیشرفتی را که سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها در تحقق اهدافشان به دست می‌‌‌آورند بهتر درک کنند و آنها را پاسخگو می‌کند.

در ماه آوریل، تعداد قابل‌توجهی از سهامداران - ۱/ ۳۱‌درصد در شرکت خدمات مالی ولز فارگو، ۳۰‌درصد در گلدمن ساکس و ۵/ ۲۸‌درصد در بانک آمریکا - به نفع قطعنامه‌‌‌ای برای اجرایی شدن طرح‌‌‌های عملی تحول اقلیمی با جزئیات، رای دادند. تحقیقی که شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی «بلک‌‌‌راک» انجام داده، نشان می‌دهد ۷۵‌درصد طرح‌‌‌های پیشنهادی که حداقل ۳۰‌درصد آرا را به دست آورده‌‌‌اند، به اقدام عملی شرکت‌ها منجر شده است.

فقدان یک طرح تحول قوی که تغییر واقعی ایجاد کند، در اینجا مهم است. تحلیلی که بهار همین امسال در مورد اهداف این بانک‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای در سرمایه‌گذاری‌‌‌های نفتی و گازی و وام‌‌‌دهی به پرتفوهای آنها انجام شده، نشان می‌دهد هیچ‌کدام از این بانک‌ها به طور جدی به دنبال تحقق اهداف اقلیمی جهانی نبوده‌‌‌اند؛ اگرچه بانک‌‌‌ آمریکا و بانک سیتی، به طور خاص پیشرفت‌‌‌های امیدوارکننده‌‌‌ای در این حوزه داشته‌‌‌اند.

همه طرح‌‌‌های تحول یکسری المان‌‌‌های اولیه مشترک دارند. در این طرح‌‌‌ها اقداماتی ملموس و قابل اندازه‌‌‌گیری به صورت خلاصه مطرح شده که شرکت‌ها یا موسسات مالی باید برای مقابله با ریسک‌‌‌های اقلیمی، ظرف یک تا پنج سال انجام دهند و به واسطه عملیات و زنجیره‌‌‌های تامین خود، به سوی اقتصاد پاک تغییر کنند. این برنامه‌‌‌ها، سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، توسعه محصولات پایدارتر، یا اقداماتی برای پشتیبانی از سیاست‌‌‌های هوشمند اقلیمی را دربرمی‌‌‌گیرند که در تحقق این اهداف به شرکت‌ها کمک می‌کنند. برای هر شرکتی که بخواهد این طرح‌‌‌ها را شروع کند، دستورالعمل‌‌‌های شفافی وجود دارد و به علاوه، هر بخش می‌تواند حمایت‌‌‌هایی متناسب با ویژگی‌‌‌های خود دریافت کند.

به عنوان مثال، برنامه Investor Agenda که بر یکی کردن و تسریع فعالیت‌‌‌های سرمایه‌گذاران برای اقتصاد کربن‌‌‌خنثی متمرکز است، دستورالعملی منتشر کرده که سرمایه‌گذاران را در اجرای طرح‌‌‌های تحول راهنمایی می‌کند. در این دستورالعمل، موردکاوی‌‌‌هایی آمده که نشان می‌دهد چطور برخی موسسه‌‌‌های مالی بزرگ مثل Allianz یا صندوق بازنشستگی معلم‌‌‌های کالیفرنیا، از این چارچوب استفاده می‌کنند. اقدام Ceres Food Emission ۵۰ هم دستورالعمل مشابهی را برای شرکت‌های بخش غذا منتشر کرده است. یا در مثالی دیگر، شرکت مواد غذایی جنرال میلز از طریق طرح تحولی که ایجاد کرده، با کشاورزان زنجیره تامینش همکاری می‌کند تا کشاورزی احیاکننده (با هدف کاهش مصرف آب و کودهای شیمیایی و جلوگیری از فرسایش خاک و جنگل‌‌‌زدایی) را در ۵۰۰‌هزار هکتار زمین پیاده کنند.

در نهایت، باید گفت دنیا به سرعت به سوی اقتصاد پاک حرکت می‌کند و برای جلوگیری از بدترین ریسک‌‌‌هایی که متوجه زنجیره‌‌‌های تامین شرکتی، منابع آب و از بین رفتن تنوع زیستی است، روزنه‌‌‌هایی باز شده است. در نتیجه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بیشتری برای خود اهداف اقلیمی تعیین کرده‌‌‌اند. هر سرمایه‌گذار و شرکتی می‌‌‌داند که تحقق هر یک از این اهداف به طرح و برنامه نیاز دارد. این اصل اولیه کسب و کار است و به همین دلیل است که ۲۰۲۳ سال عملی کردن طرح‌‌‌های تحول محسوب می‌شود.