به کمک این اپلیکیشن هر روز یک درخت بکار!

محققان موسسه هواشناسی سلطنتی هلند و پروژه آب و هوای جهانی (WWA) تخمین زدند که گرمایش زمین، احتمال وقوع موج گرما را بیش از دوبرابر و در برخی مناطق، تا ۵ برابر افزایش داده.  یکی از آتش‌‌سوزی‌‌های گسترده دقیقا مقابل خانه «گودفروی هاریتو» ساکن آتن رخ داد. تمام آشنایانش، عزیزان خود را از دست دادند. او آنقدر خشمگین شده بود که تصمیم گرفت تا با تغییرات آب و هوایی مقابله کند. همان سال، او با «جولز باکر» در مدرسه کسب و کار لندن آشنا شد.

باکر نیز علاقه شدیدی به مبارزه با تغییرات آب و هوایی داشت. او که اصالتا فرانسوی/  ترک بود، طرح ترکیه در راستای درختکاری در سال ۲۰۱۹ را با دقت دنبال می‌‌کرد. در آن زمان، دولت یک روز را «روز ملی جنگل‌‌کاری» نامید و داوطلبان ۱۱ میلیون درخت در بیش از ۲۰۰۰ نقطه کشور کاشتند. اما متاسفانه تخمین زده شد که ۹۰‌درصد نهال‌‌ها طی چند ماه پس از کاشت به دلیل کمبود آب از بین خواهند رفت.

هاریتو یک کارآفرین سریالی بود. باکر نیز سابقا کسب و کارهایی در حوزه خدمات و تکنولوژی‌‌های حقوقی راه‌‌اندازی کرده بود. این دو همراه با همکلاسی‌‌شان «لئو ان‌‌جی» در مدرسه کسب و کار که متخصص مهندسی محصول و نرم‌‌افزار بود و سابقه کار در گوگل را داشت، تصمیم گرفتند یک کسب و کار هدف  محور راه‌‌اندازی کنند؛ کسب و کاری که هم با تغییرات آب و هوایی مقابله کند و هم تاثیر اجتماعی مثبتی به همراه داشته باشد.  هاریتو و باکر می‌‌گویند: «تقریبا همه از تغییرات آب و هوایی آگاهی دارند اما اغلبشان نمی‌‌دانند برای مقابله با آن چه کارهایی می‌توان کرد.»  آنها پس از تحقیقات به این نتیجه رسیده بودند که سه مانع اصلی، مردم را از اقدام برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باز می‌دارد:

«یا وقت ندارند، یا پول ندارند یا نمی‌‌دانند چطور می‌توانند تاثیر ایجاد کنند.» نتیجه، ساخت اپلیکیشنی به نام «تری اپ: treeapp» شد.

هدف‌ تری‌اپ که یک اپلیکیشن درختکاری و مقابله با کربن است، دور زدن همه این موانع است. هر بار که یک کاربر آن، این اپ رایگان را دانلود و یک آگهی یک دقیقه‌‌ای مربوط به یکی از کسب و کارهای پایدار را تماشا می‌کند، ترتیب کاشت یک درخت در یک کشور داده می‌شود (در حال حاضر امکان کاشت درخت در ۱۳کشور در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی وجود دارد).

درختکاری‌‌ها توسط متخصصان محلی انجام می‌شود تا از موفقیت کاشت و ادامه حیات درخت‌‌ها اطمینان حاصل شود.

در کاشت درخت‌‌ها، حفاظت از گونه‌‌های بومی و حمایت اجتماعی- اقتصادی جوامع محلی باید در نظر گرفته شود.

باکر می‌‌گوید: «حالا هر کسی در بریتانیا و ایرلند می‌تواند هر روز در یک نقطه از جهان، درخت بکارد». ایده آنها فورا رواج یافت. او در ادامه می‌‌گوید: «اجتماع ما در عرض یک سال به بیش از ۱۰۰‌هزار کاربر در بریتانیا رسید و این باعث افزایش تقاضای درختکاری شرکتی شد.» از جمله شرکت‌هایی که بابت پخش آگهی به اپ پول پرداخت می‌کنند عبارتند از «هلو فرش»،«لورآل» و «آلپلنتس». بعضی از آنها در رویدادهای درختکاری از سخنرانان و مشتریان خود می‌‌خواهند که به‌ تری آپ ملحق شوند و رد پای کربن خود را خنثی کنند.

موسسان‌تری اپ سپس یک کسب و کار B۲B راه‌‌اندازی کردند تا شرکت‌هایی مثل «کردیت سوئیس» بتوانند برای طرح‌‌های جنگل‌کاری، مستقیما پول پرداخت کنند.

باکر با یادآوری طرح درختکاری در ترکیه، می‌‌گوید: «چند ماه بعد، ۹۰‌درصد درخت‌‌ها از بین رفتند. هدف ما یافتن راهی بود که درخت‌‌ها درست کاشته و رسیدگی شوند و در عین حال، درختکاری برای همه ممکن باشد».

به این ترتیب، کار به کاردان سپرده می‌شود. آنها لیستی از پروژه‌‌های مختلف در اقصی نقاط جهان را بررسی کردند. فرآیند انتخاب آنها چند ماه زمان برد. او می‌‌گوید: «ما نوع گونه‌‌های کاشته‌‌شده، طول عمر پروژه، تکنیک‌‌های نظارت، حسابرسی‌‌ها، اهداف اجتماعی و مزایای گسترده در جامعه را بررسی می‌‌کنیم. نقاط را از طریق پهپاد و تصاویر ماهواره‌‌ای رصد می‌‌کنیم و نوع کاربری زمین را تحلیل می‌‌کنیم».‌تری اپ در روز سیاره زمین، یعنی ۲۲ آوریل ۲۰۲۰ به اجرا درآمد. کلی برنامه برای بازاریابی داشتند. قرار بود سخنرانی کنند، مهمانی بگیرند، گردهمایی برگزار کنند اما کرونا آمد و برنامه‌‌ها را به هم ریخت. آنها تصمیم گرفتند از اینفلوئنسرهای دوستدار محیط‌زیست با فالورهای میلیونی برای جذب مخاطب استفاده کنند.

به این ترتیب به هزاران نفر دسترسی پیدا کردند. پس از مدتی این اپلیکیشن در اپ‌استور قرار گرفت.

اپ‌استور آن را «داغ‌‌ترین اپ» یا «اپلیکیشن روز» معرفی کرد. در سال اول،‌تری اپ بیش از ۱۰‌هزار کاربر رایگان گرفت و از آن زمان، هر سال تعدادشان سه برابر می‌شود. این استارت‌آپ توانسته سرمایه نیز جذب کند.

گردش مالی‌‌شان به بیش از ۲ میلیون پوند رسیده و حالا بیش از ۲میلیون درخت در چهار قاره و ۱۴ کشور کاشته شده. نزدیک‌‌ترین آنها، یک منطقه جنگل‌‌کاری با ۵۰۰۰ درخت در نورتمپتون است و دورترین آن، جنگلی با ۱۰۰‌هزار درخت در اندونزی. بعضی‌‌ها به مناسبت تولد نزدیکانشان، به آنها یک درخت هدیه می‌دهند؛ درختی که با کمک اپلیکیشن‌ تری‌اپ کاشته شده.

منبع: Standard.co.uk, London.edu