روایتگر قصه رزومه خود باشید

با این حال شما باید آماده باشید تا این وقفه‌ها را واضح و روشن، با اعتماد به نفس و بدون دستپاچگی توضیح دهید. باید به گونه‌‌‌ای روی رزومه‌‌‌تان تسلط داشته باشید که مدیر استخدامی به سادگی روند شغلی‌‌‌تان را درک کند. اگر خودتان راوی قصه وقفه‌‌‌های کاری باشید باعث می‌شود مساله‌ای پیش نیاید. نویسنده این مقاله به پنج دلیل رایج برای وقفه‌‌‌های کاری - و روش ارائه آنها در فرآیند مصاحبه شغلی- می‌پردازد.

در تمام مصاحبه‌‌‌های شغلی علاوه بر گفت‌‌‌وگو درباره مهارت‌‌‌ها و تجاربتان، حداقل یک‌بار این سوال یا چیزی مشابه به این را هم از شما می‌‌‌پرسند: «رزومه‌‌‌ات را برایم تعریف کن» و شما باید بتوانید تغییر شغل‌‌‌ها و وقفه‌‌‌های بینشان را توضیح دهید. حواستان باشد. این موضوع بسیار مهم است که: اگر هنگام صحبت درباره رزومه وقفه‌‌‌های بین شغل‌‌‌ها را نادیده بگیرید، این فرصت را از دست می‌‌‌دهید که روایت قصه تغییر شغل‌‌‌ها یا بازه‌‌‌های زمانی را که از کار دور بوده‌‌‌اید خودتان کنترل کنید.

بر اساس تحقیقاتی که نویسنده کتاب «در پی یک شغل جدید: راهنمای نهایی تغییر شغل یا یافتن شغل ایده‌‌‌آل‌تان» درباره وقفه‌‌‌های کاری انجام داده، پنج علت رایج شکاف‌‌‌های حرفه‌‌‌ای - و روش ارائه آنها در فرآیند مصاحبه - عبارتند از:

۱-والد خانه‌‌‌دار

اگر برای تربیت و پرورش فرزندانتان از کار فاصله گرفته‌‌‌اید، برای مصاحبه‌‌‌کننده توضیح بدهید چگونه از آن زمان برای کسب مهارت، دانش یا تجارب مرتبط با شغل درخواستی استفاده کردید. به عنوان نمونه در مدرسه کودکتان برای کاری داوطلب شدید؟ کاری مثل سازمان‌دهی مراسمی؟ یا تلاش برای جمع‌‌‌آوری کمک‌‌‌های مردمی؟ شما مسوول هماهنگی سفرهای تیم‌‌‌های ورزشی بودید؟ همه اینها می‌توانند به شغل درخواستی شما ربط داده شوند. مثلا فرض کنید می‌‌‌خواهید کار خود را در حوزه جمع‌‌‌آوری کمک‌‌‌های مالی بین‌المللی ادامه دهید. می‌توانید به مصاحبه‌‌‌کننده بگویید: «مدتی از کار فاصله گرفتم تا به فرزندانمان رسیدگی کنم؛ اما توانستم با حضور داوطلبانه در لیگ ورزشی کودکان و توسعه اهداف جمع‌‌‌آوری مالی و تلاش برای دستیابی به سقف جمع‌‌‌آوری کمک ‌‌‌برای نیازمندان، مهارت‌‌‌هایم را به‌روز نگه دارم.»

۲- عزاداری یا نگهداری از خویشاوند بیمار

اگر برای مراقبت از والد یا عضو بیماری از خانواده از کار فاصله گرفتید، بپذیرید که انتخاب کرده‌‌‌اید آن دوران مهم را با خانواده بگذرانید. از منظر این شغل به آن تجربه نگاه کنید. مثلا اگر قصد بازگشت به عرصه امور مشتریان را دارید، می‌توانید بر نقشتان به عنوان پل ارتباطی بین خویشاوند بیمارتان و مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی و پزشکی تمرکز کنید: «موقتا از کار فاصله گرفتم تا از پدرم مراقبت کنم. در طول این مدت توانستم مهارت‌‌‌های ارتباطی موثرم را برای ارتباط با ارائه‌‌‌دهندگان خدمات درمانی به کار بگیرم و از مهارت‌‌‌های سازماندهی‌‌‌ام برای هماهنگی جلسات با کارگزاران و نمایندگان حقوقی پدرم استفاده کردم که خیال او را راحت می‌‌‌کرد و به او آرامش می‌‌‌داد. دوست دارم از همان مهارت‌‌‌های حل مساله و توانایی‌‌‌ام برای حفظ آرامش در این شغل استفاده کنم.»

اگر برای یک شغل مالی درخواست داده‌‌‌اید، می‌توانید بر نقشتان به عنوان یک فرد اجرایی تمرکز کنید: «مدتی از کار دور شدم تا در واپسین ماه‌‌‌های زندگی پدرم در کنارش باشم. اسم من را مجری گذاشته‌‌‌اند؛ چون به شدت وظیفه‌‌‌شناس و منظم هستم و بینش مالی بسیار خوبی دارم. توانستم از مهارت‌‌‌های مالی‌‌‌ام برای حل و فصل دارایی‌‌‌های پدرم و از قابلیت‌‌‌های ارتباطی‌‌‌ام برای برقراری ارتباط موثر با انواع واحدهای ارائه‌دهنده خدمات مثل موسسات اعتباری، خدمات درمانی و بانک‌ها استفاده کنم. مهارت‌‌‌هایم این امکان را به من دادند که به سرعت و به نحو احسن ترتیب امور را بدهم و حالا به دنبال چالش جدیدی هستم که مهارت‌‌‌هایم را در آن به کار بگیرم.»

۳- سفر به دور دنیا

زمانی که بعد از مدتی سیر و سیاحت به محیط کار شرکتی برمی‌‌‌گردید، تمرکز خود را روی این موضوع بگذارید که چگونه از آن دوران برای به دست آوردن دیدگاه‌‌‌های تازه استفاده کردید. برای مثال، اگر با یک شرکت چند‌ملیتی مصاحبه می‌‌‌کنید، می‌توانید درباره جزئیات تعامل با مردمانی از فرهنگ‌‌‌های مختلف صحبت کنید و اینکه چگونه تجربه زندگی در کشورهای دیگر بینشی به شما داده که خیلی از افراد در محیط‌‌‌های کاری از آن بی‌بهره‌‌‌اند. اگر به دنبال یک نقش اجرایی هستید، می‌توانید بر کارآیی خود در برنامه‌‌‌ریزی سفر، بودجه‌‌‌بندی وابسته به سود و زیان و اینکه چطور از تفکر تحلیلی برای انتخاب مقصد بعدی استفاده می‌‌‌کردید، تمرکز کنید.

اگر زمانی را صرف یادگیری یک زبان دوم، سوم یا چهارم کرده‌‌‌اید، توضیح دهید که چطور تسلطتان به آن زبان‌‌‌ها شما را نسبت به سایر متقاضیانی که چند‌زبانه نیستند متمایز می‌کند و باعث می‌شود انتخاب بهتری برای این شغل باشید و عملکرد بالاتری داشته باشید.

۴- بازگشت به محیط دانشگاهی

شاید برای اخذ مدرک MBA یا دکترا به صورت تمام‌وقت به دانشگاه برگشته‌‌‌اید. در آن صورت توضیح دهید که پروژه‌‌‌های مشخصی که انجام داده‌‌‌اید به طور مستقیم به شغل مورد نظر شما مرتبط هستند و اینکه آن پروژه‌‌‌ها و تجربیات کاری گذشته به شما امکان می‌دهند برای این موقعیت، ارزش منحصربه فردی را به ارمغان بیاورید.

شاید مدرک MBA گرفته‌‌‌اید و حالا می‌‌‌خواهید در عملیات تجاری مشغول به کار شوید. برای شرکت‌های حقیقی پروژه‌‌‌هایی انجام داده‌‌‌اید؟ آن پروژه‌‌‌ها را هم در رزومه‌‌‌تان بیاورید تا بتوانید در طول مصاحبه درباره‌‌‌شان صحبت کنید.

اگر بدون رفتن به دانشگاه و دریافت یک مدرک سنتی مهارت‌‌‌هایتان را ارتقا و گسترش داده‌‌‌اید - مثلا با گذراندن یک دوره آموزشی یا دریافت گواهی- برایشان توضیح دهید که چطور این مهارت‌‌‌ها در شغل مورد نظر شما به کار می‌‌‌آیند و شما را از سایر متقاضیان متمایز می‌کنند. اگر با هدف کسب دیدگاه تازه‌‌‌ای در حوزه کاری‌‌‌تان یا بهبود توانایی‌‌‌های رهبری تیم کتاب‌‌‌های خاصی را مطالعه کرده‌‌‌اید، از این بگویید که چگونه اصول آموخته از آن کتاب‌‌‌ها را در محیط کار اعمال می‌‌‌کنید.

۵- خاتمه خدمت

اگر شامل تعدیل نیرویی جمعی شده‌‌‌اید که ربطی به عملکردتان نداشته است، برای مصاحبه‌‌‌کننده توضیح دهید که استراتژی کسب‌و‌کار تغییر کرد و بخش یا تیم شما در آخرین موج تعدیل نیرو حذف شد. حتی می‌توانید این موقعیت ناخوشایند را به فال نیک بگیرید و بگویید: «برای من باعث خیر شد؛ چون مدتی بود در فکر یک چالش جدید بودم.» اگر به خاطر عملکردتان تعدیل شدید، مشخص است که از نظر کارفرمایتان در کارتان موفق عمل نکرده‌‌‌اید؛ اما شاید شما دیدگاه متفاوتی داشته باشید یا شاید احساس می‌‌‌کردید آن نقش مطابق انتظار شما نبوده. در این صورت، می‌توانید توضیح دهید که آن شغل متفاوت از چیزی بوده که شما تصور می‌‌‌کردید و همچنین از مهارت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های شما به بهترین شکل ممکن استفاده نشده است. همیشه توضیح دهید که از آن تجربه چه آموخته‌‌‌اید و چطور آگاهانه تلاش می‌‌‌کنید که قدم بعدی به انتظاراتتان نزدیک‌‌‌تر باشد. به عنوان نمونه:

«مدت کوتاهی پس از شروع کارم متوجه شدم که آن شغل آن چیزی نبود که گفته بودند؛ اما از آنجا که به شرکت تعهد داشتم، می‌‌‌خواستم تمام تلاشم را بکنم. در نهایت، مهارت‌‌‌های الف و ب و ج من به شکل کارآمدی به کار گرفته نشدند که نقش مثبتی در آن کسب‌و‌کار داشته باشد. پس دوستانه جدا شدیم و همین جدا شدن از شرکت به من اجازه داد که زمان بگذارم و شغل مناسبم را پیدا کنم و بتوانم بر اساس نیازهای کسب‌و‌کار، بیشترین ارزش افزوده را به همراه داشته باشم.»

اگر در محیطی سمی بودید یا به هر دلیل دیگری تصمیم به استعفا گرفتید، در مصاحبه‌‌‌های کاری حرفی از جنبه‌‌‌های منفی شغل قبلی نزنید. برای دلیل ترک شرکت سابق دیدگاه مثبتی پیدا کنید. برای مثال: «برای پیدا کردن شغلی که همخوانی بیشتری با ارزش‌‌‌هایم داشته باشد به زمان بیشتری احتیاج داشتم و با ۶۰ ساعت کار در هفته نمی‌توانستم زمان لازم را به این کار اختصاص دهم.» از همه مهم‌تر اینکه هرگز درباره کسی بدگویی نکنید؛ چون این رفتار باعث می‌شود به نظر برسد شما فردی هستید که از خودتان سلب مسوولیت می‌‌‌کنید و همه چیز را گردن دیگران می‌‌‌اندازید و موجب این دیدگاه می‌شود که در شرکت جدید هم همین کار را می‌‌‌کنید. در مصاحبه باید اخلاق‌‌‌مدار باشید و بزرگواری به خرج دهید.