تعهد «نکست‏‏‌ارا» به انتشار صفر کربن

این شرکت در زمره بیست شرکت بزرگ دنیا است و در بین شرکت‌‌‌های حوزه انرژی الکتریکی دارای بیشترین ارزش بازار است.

در سال ۲۰۱۱ اولین تاسیسات هیبریدی خورشیدی جهان که یک مزرعه خورشیدی- حرارتی را با یک نیروگاه برق سیکل ترکیبی گازی ادغام کرده بود توسط این شرکت راه‌اندازی شد.

این هلدینگ  در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۹۰میلیارد دلار سرمایه‌‌‌گذاری جدید در زیرساخت‌‌‌های انرژی تجدیدپذیرانجام خواهد داد.

 ساختار سه‌‌‌بخشی

ساختار هلدینگ نکست‌‌‌ارا انرژی یک ساختار بخشی است. بخش اول توسط شرکت «فلوریدا پاور» (FPL) مدیریت می‌‌‌شود که  بزرگ‌‌‌ترین شرکت تولیدکننده و فروشنده نیروی برق پاک و ارزان به بیش از ۱۲ میلیون نفر در فلوریدا است.

این شرکت در سال ۲۰۱۹ شرکت تولید برق «گالف‌پاور» را خریداری و به خود الحاق کرد که هم‌‌‌اکنون در قالب یک شرکت مستقل، اما به مثابه بخش شمال شرقی فلوریدا در ساختار FPL فعالیت می‌‌‌کند.  بخش دوم شرکت (NextEra Energy   Resources (NER است که بزرگ‌‌‌ترین تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر از خورشید و باد و سرآمد همه شرکت‌‌‌ها در زمینه باتری‌‌‌های ذخیره‌‌‌ساز است. هفت نیروگاه هسته‌‌‌ای تجاری‌‌‌سازی شده در فلوریدا، همپشایر و ویسکانسین نیز زیرمجموعه این بخش هستند که بدون نشر رادیواکتیو به تولید برق مشغولند.

این بخش همچنین به سایر صنایع برای دست یافتن به اهدافشان در زمینه حفظ محیط زیست راهکار می‌‌‌دهد. راهکارهای مربوطه اساسا برای هر صنعتی بومی‌‌‌سازی می‌‌‌شوند و چهار دسته‌‌‌اند:

۱- راهکارهای کاهشی(Reduce): اولین قدم برای حذف کربن، نشر، تشعشع و پساب مضر، یافتن راه‌‌‌هایی برای کاهش آنها و برقراری فرآیندهایی است که  بتواند در سیستم سوخت موجود، میزان کاهش یافته را حفظ و تداوم دهد.

۲-راهکارهای تغییر شکل‌دهنده (Reshape): به کمک این راهکارها شکل و نحوه استفاده از انرژی را در صنعت مربوطه دگرگون کرده و بهبود می‌‌‌دهند.

۳-راهکارهای بازیافت (Regenerate): برقراری سیستم‌‌‌های بازیافت عوامل نامطلوب برای محیط زیست؛ به عنوان مثال بازیافت پساب صنعتی مضر و تبدیل آن به آب غیرقابل شرب، اما بی ضرر و در عین حال مفید برای طبیعت.

۴-راهکارهای سوخت‌‌‌گیری مجدد (Refuel): سوخت‌‌‌گیری مجدد عملیات که این بار با انتخاب نوع درست و مناسب از یک انرژی پاک برای آن صنعت و با هدف حفظ محیط زیست صورت می‌‌‌گیرد. سومین بخش از کسب و کار در قالب شرکت NextEra Energy Services شکل گرفته که وظیفه آن ارائه خدمات مستقیم و خرده‌‌‌فروشی به مشترکان برق خانگی و تجاری در بازارهای رقابتی آمریکای شمالی است. علاوه بر سه بخش مذکور، هلدینگ نکست ارا انرژی شرکتی به نام  NextEra Energy Transmission دارد که به توسعه، تامین مالی، ساخت، بهره‌‌‌برداری و تعمیر و نگهداری امکانات و دارایی‌‌‌های زیرساختی خطوط انتقال برق اشتغال دارد و از طریق بخش‌های جغرافیایی خود تولید و انتقال انرژی‌‌‌های تجدید‌پذیر را یکپارچه کرده و شبکه برق را تقویت می‌‌‌کند.  همچنین در سال ۲۰۱۴ هلدینگ نکست ارا انرژی شرکتی به نام NextEra Energy Partners تاسیس کرد.

وظیفه این شرکت خریداری، مدیریت و تملک پروژه‌‌‌های انرژی پاک با جریان نقدی بلند‌مدت و پایدار است و در پروژه‌‌‌های خورشیدی و بادی در آمریکا و نیز در دارایی‌‌‌های زیرساختی گاز طبیعی در تگزاس و پنسیلوانیا صاحب سهام است.

 فرهنگ سازمانی

جان کچام، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره نکست‌‌‌ارا، به همراه مدیرعامل FPL، مدیرعامل NER، چهار قائم مقام اجرایی در حوزه‌‌‌های امور مالی، حقوقی و قانون فدرال، منابع انسانی و توسعه استراتژی هلدینگ و نیز قائم مقام مهندسی و ساخت و زنجیره تامین یکپارچه، قائم مقام تولید و قائم مقام انرژی هسته‌‌‌ای،  تیم رهبری هلدینگ را تشکیل می‌‌‌دهند. تعهد به تعالی، انجام کار درست و با احترام رفتار کردن، سه ارزش اصلی در نکست‌‌‌ارا انرژی است. از نظر این شرکت کارکنان یک وجه متمایزکننده کلیدی برای آن هستند، زیرا آنها را نیروی محرکه اصلی در خلق ارزش برای مشتریان، حفظ محیط‌زیست، سرمایه‌گذاری اجتماعی و ایجاد سود برای سهامداران می‌‌‌داند. در فرهنگ این شرکت به ایمنی کارکنان و پیشگیری از آسیب‌‌‌ها، ایجاد محیط کاری که از تنوع و چندگونگی نیروی انسانی و به کارگیری همه استعدادها برخوردار است و تشویق به یادگیری مستمر و توسعه و پیشرفت شغلی اهمیت داده می‌شود. در این شرکت کمیته‌‌‌ای به نام «کمیته تنوع‌‌‌بخشی هلدینگ» وجود دارد که از به کارگیری همه استعدادها از فرهنگ‌‌‌های مختلف اطمینان می‌‌‌یابد و به کارکنانی که مایل به ادامه تحصیل هستند کمک می‌‌‌شود تا به اهدافشان دست یابند.

همچنین برنامه‌‌‌ای برای  سلامتی و بهداشت کارکنان برقرار شده است تا آنها برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان انگیزه بیشتری پیدا کنند.

 یک برنامه واقعی برای یک صفر واقعی

نکست‌‌‌ارا انرژی تلاش می‌‌‌کند که به مدد افزایش نفوذ انرژی تجدیدپذیر ارزان قیمت،  خرید آن را برای مشتریان آسان‌‌‌تر کند و اولین شرکت در تاریخ است که خود را متعهد کرده از صفر خالص (Net Zero) به سمت صفر واقعی (Real Zero) برود.

(صفر خالص نقطه تعادل بین مقدار گازهای گلخانه‌‌‌ای تولید شده و مقدار زدوده شده آن از اتمسفر است که از طریق ترکیبی از کاهش انتشار و حذف انتشار به دست می‌‌‌آید. اما صفر واقعی، یک عدد واقعی است که  مقدار تابع ریاضی مربوطه به انتشار را صفر می‌‌‌کند و از طریق اقدامات اساسی‌‌‌تر برای حذف انتشار قبل از ورود آن به اتمسفر تحقق می‌‌‌یابد). برای رسیدن به صفر واقعی، این شرکت معتقد است که باید کار را از کربن زدایی عملیات خود آغاز کند و اعلام کرده که تا قبل از سال ۲۰۴۵ به این هدف دست خواهد یافت.

همچنین به اشتراک‌‌‌گذاری آموخته‌‌‌ها با سایر فعالان صنعت برق و تداوم سرمایه‌‌‌گذاری و نوآوری مشترک در پروژه‌‌‌های بادی، خورشیدی، باتری‌‌‌های ذخیره و هیدروژن سبز در برنامه این شرکت آورده شده است. علاوه بر آن، نکست‌‌‌ارا انرژی اعلام کرده که با هدف کربن‌‌‌زدایی کل آمریکا، داده‌‌‌های آنالیز شده و متخصصان خود را در اختیار مشتریان تجاری و صنعتی خود قرار می‌‌‌دهد تا به آنها برای رسیدن به اهداف صفر خالص یا صفر واقعی‌‌‌شان کمک کند.