مسوولیت اجتماعی شرکتی، تلاشی است که یک کسب‌و‌کار انجام می‌دهد تا مسوولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرد. شرکت‌هایی که به CSR پایبند هستند، پایداری را در مدل کسب‌و‌کار خود می‌‌‌گنجانند و اثری که بر محیط‌زیست و جامعه دارند، دغدغه آنهاست. در مورد مسائل زیست محیطی، اجتماعی و نظارتی (ESG)  هم رویکرد مشابهی وجود دارد.

کسب و کارها در اشکال، اندازه‌‌‌ها و موقعیت‌‌‌های مختلف، سیاست‌‌‌های مسوولیت اجتماعی را به کار می‌‌‌گیرند، چون این روزها مصرف‌کنندگان از نظر اجتماعی بسیار هوشیار هستند و این آگاهی و هوشیاری، به طور مستقیم بر تصمیم‌‌‌های خرید آنها تاثیر می‌‌‌گذارد. اگر شما به عنوان یک کسب‌و‌کار، فعالیت‌‌‌های مسوولانه را اولویت قرار ندهید، مشتریان از خریدن محصولات و خدمات شما امتناع می‌کنند.  تحقیقات شرکت نرم‌‌‌افزاری PDI Technologies به این نتیجه رسیده که ۷۴‌درصد مصرف‌کننده‌‌‌ها به اثرات زیست محیطی محصولاتی که می‌‌‌خرند اهمیت می‌دهند و ۶۸‌درصد هم تمایل دارند که برای محصولات پایدار پول بیشتری بپردازند. وقتی رده سنی مصرف‌کنندگان پایین‌‌‌تر می‌‌‌آید، این روند آشکارتر می‌شود: ۹۱‌درصد جوانان نسل Z می‌‌‌گویند که ترجیح می‌دهند از شرکت‌های پایبند به اصول پایداری خرید کنند.

 آیا CSR سود شرکت را افزایش می‌دهد؟

مطالعات نشان داده‌‌‌اند شرکت‌هایی که CSR را به طور کامل در عملیات خود می‌‌‌گنجانند، می‌توانند انتظار داشته باشند که به رشد سودآور برسند و شاهد بازدهی مالی مناسب سرمایه‌گذاری‌‌‌های خود باشند. همچنین شرکت‌های متعهد به CSR می‌توانند نرخ جابه‌‌‌جایی کارکنان خود را کاهش دهند، چون اقدامات آنها برای استعدادهای رده‌‌‌بالا جذاب است.  شرکت‌ها می‌توانند با پایبندی به CSR سود خود را افزایش دهند، چون مشتریان به نحوه واکنش‌‌‌ سازمان‌ها به مسائل اجتماعی و سیاسی توجه می‌کنند. شرکت‌هایی که ارزش‌‌‌های منفی از خود به نمایش می‌‌‌گذارند، اغلب توسط این مشتریان تحریم می‌‌‌شوند. شرکت‌هایی که CSR را اولویت خود قرار می‌دهند، ارزش‌‌‌های مثبت را رواج می‌دهند و در نهایت ترافیک مشتری و سود شرکت خود را بالا می‌‌‌برند.  به علاوه، برخی اقدامات در جهت مسوولیت اجتماعی، خود به خود هزینه‌‌‌ها را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری روی پنل‌‌‌های خورشیدی می‌تواند هزینه‌‌‌های برق کسب‌و‌کارها را به میزان قابل‌توجهی کم کند. هزینه خرید و نصب این پنل‌‌‌ها معمولا طی سه تا پنج سال، جبران می‌شود.

 مزایای CSR برای شرکت‌ها

شرکت‌هایی که در مسوولیت اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، از این مزیت‌‌‌ها برخوردار می‌‌‌شوند:

  CSR حاشیه سود شرکت را افزایش می‌دهد. این روزها مشتریان از مسائل محلی، ملی و جهانی اطلاعات کامل دارند. این مسائل، بر تصمیم‌‌‌های خرید آنها تاثیر می‌‌‌گذارد. آنها از شرکت‌هایی خرید می‌کنند که نسبت به مسائل اجتماعی نگرانی دارند و واکنش مثبت نشان می‌دهند. همچنین مشتریان تمایل دارند برای کالاهای شرکت‌های مسوول، پول بیشتری بپردازند و این اضافه ارزش، می‌تواند به حاشیه سود آنها اضافه کند.

  CSR  وجهه عمومی شرکت را ارتقا می‌دهد. برای کسب و کارها، شهرت و اعتبار مثبت، قابل ارزش‌‌‌گذاری نیست. شرکت‌های موفق، محصولات و خدمات باکیفیت را با ارزش خوب ارائه می‌کنند و خدمات پس از فروش عالی به مشتریان خود می‌دهند. اضافه شدن مشارکت در اهداف مدنی، می‌تواند وجهه عمومی شرکت‌ها را یک پله بالاتر ببرد. CSR به مشتریان شما نشان می‌دهد که به آنها و به کل دنیا اهمیت می‌‌‌دهید. شرکت‌هایی که از «ابتکارات نوآوری سبز» در بازار استفاده می‌کنند، از پوشش رسانه‌‌‌ای مثبت بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند و اعتبار کسب‌و‌کارشان تقویت می‌شود.

  CSR  سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند. CSR می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند، چون سرمایه‌گذاران بالقوه از مسوولیت اجتماعی یک شرکت، به عنوان معیاری برای تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کنند. CSR همچنین در بالا رفتن قیمت سهام شرکت‌ها که برای جذب سرمایه‌گذار مهم است، نقش دارد.

  CSR  به جذب و حفظ کارکنان کمک می‌کند. مطالعه Benevity Impact Labs در مورد حفظ استعدادها، نشان می‌دهد در شرکت‌هایی که کارکنان آنها در برنامه‌‌‌های هدفمند شرکتی مثل کارهای داوطلبانه مشارکت دارند، نرخ جابه‌‌‌جایی کارکنان ۵۲‌درصد کمتر است. به‌‌‌علاوه، CSR  به استخدام بیشتر نسل Z منجر می‌شود: ۳۷‌درصد جوانان نسل Z می‌‌‌خواهند برای شرکت‌هایی کار کنند که فعالیت‌‌‌های دوستدار محیط‌زیست انجام می‌دهند. و نیازی به گفتن نیست که وقتی شرکتی با کارکنان خود با احترام و عدالت رفتار می‌کند، وفاداری بیشتر آنها را هم برمی‌‌‌انگیزد.

  CSR  به ساده‌‌‌سازی عملیات و کاهش هزینه‌‌‌ها کمک می‌کند. شرکت‌هایی که بر کاهش ضایعات متمرکزند، پول بیشتری ذخیره می‌کنند. به عنوان مثال، تغییر رویه از گزارش‌‌‌های چاپی به گزارش‌‌‌های دیجیتال، به شرکت‌ها کمک می‌کند در هزینه‌‌‌های کاغذ و جوهر صرفه‌‌‌جویی کنند و همزمان ضایعات کاغذی خود را هم کاهش دهند. استفاده از تجهیزاتی که مصرف انرژی بهینه دارند، هزینه‌‌‌های قبوض شرکت را پایین می‌‌‌آورد و استفاده از بسته‌‌‌بندی‌‌‌های سبک‌‌‌تر هم، هزینه‌‌‌های حمل را کم می‌کند.

  CSR  نوآوری را تشویق می‌کند. شرکت‌هایی که اقدامات CSR را اجرایی می‌کنند، سرمایه‌گذاری بیشتری در تحقیق و توسعه دارند و از مشتری بازخورد می‌‌‌گیرند تا ایده‌‌‌های دوستدار محیط‌زیست را در مورد محصولات جدید، مواد اولیه، خدمات و فرآیندهای خود به دست آورند. به‌‌‌علاوه، وقتی روی آموزش کارکنان و توسعه حرفه‌‌‌ای آنها سرمایه‌گذاری می‌‌‌کنید، تیم شما بیشتر تشویق می‌شود که راه‌حل‌‌‌های نوآورانه برای مشکلات کسب‌و‌کار ارائه دهد.