کانادا

کوشان غلامی

بخش نخست

کانادا شمالی‌ترین کشور واقع در آمریکای شمالی است. به صورت رسمی عنوان کنفدراسیون به کانادا اطلاق می‌شود، اما در واقع این کشور به صورت فدراسیون و زیر تشریفات سلطنت مشروطه مرتبط با پادشاهی متحده اداره می‌شود. کانادا در جنوب و شمال‌غرب هم‌مرز ایالات متحده‌ آمریکا است. مرز ۸۰۴۵ کیلومتری بین این دو کشور طولانی‌ترین مرز بی‌دفاع در کل جهان است. کانادا از سوی شرق در کنار اقیانوس اطلس و از سوی غرب در کنار اقیانوس آرام قرار دارد. این کشور از شمال به اقیانوس منجمد شمالی و شمالگان می‌رسد.

پایتخت کانادا شهر اتاوا است، محلی که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی رییس مملکت است و به عنوان نماینده ملکه الیزابت دوم در کانادا، مستعمره سابق بریتانیای کبیر، زندگی می‌کند. کانادا از نظر مساحت پهناورترین عضو مجموعه کشورهای مشترک‌المنافع است.

حدود ۸۰ درصد مردم کانادا در شهرهایی که کمتر از ۲۵۰ کیلومتر تا مرزهای آمریکا فاصله دارند زندگی می‌کنند.

آمار کلی کشور کانادا

مساحت: ۹۹۸۴۶۷۰ کیلومتر مربع (رتبه دوم در میان کشورهای جهان)

جمعیت: ۳۴ میلیون و ۴۳۰هزار نفر(رتبه ۳۶ در میان کشورهای جهان)

تراکم جمعیت: ۴/۳ نفر در کیلومتر مربع (رتبه ۲۲۸ درمیان کشورهای جهان)

امید به زندگی: مردان ۷۸ سال - زنان۸۳ سال

درصد افراد باسواد :۹۹ درصد

میزان طلاق در ۱۰۰۰نفر: ۳/۲ نفر

آمار اقتصادی

واحد پول: دلار کانادا

تولید ناخالص ملی: ۱۳۳۰ میلیارددلار-سرانه ۳۹۰۵۷ دلار

اشتغال: کشاورزی ۳درصد -صنعت ۲۲ درصد- خدمات ۶۹ درصد - بیکار ۷ درصد

صادرات عمده: وسایل نقلیه و قطعات آنها، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، محصولات و فرآورده‌های مختلف انرژی، مولدهای صنعتی

مقاصد صادرات: آمریکا ۸۵ درصد -اروپا ۵ درصد - ژاپن۳ درصد -انگلستان ۲ درصد

واردات عمده: ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، مواد اولیه و مصرفی-حامل‌های انرژی

منابع واردات: آمریکا ۵۹ درصد - اروپا ۱۰ درصد - چین ۷ درصد -ژاپن۴ درصد

کانادا یکی از کشورهای عضو گروه هشت است. این کشور دارای منابع معدنی غنی، صنایع پیشرفته (همچون خودروسازی، صنایع شیمیایی و نفت، صنایع غذایی، چوب و کاغذ، صنایع معدنی و فلزی و شیلات) و محصولات فراوان کشاورزی (از جمله گندم، دانه‌های روغنی، میوه، سبزیجات و توتون) است.

کانادا به ۱۰ استان و ۳ قلمرو تقسیم شده‌است. استان‌ها در مجموع استقلال زیادی از دولت مرکزی دارند، اما، درجه این آزادی عمل در نزد قلمروها کمتر است. مهم‌ترین استان از لحاظ اقتصادی و سیاسی استان انتاریو می‌باشد که شهرهای تورنتو و اتاوا در آن قرار دارد.

استان‌ها عهده‌دار چرخاندن برنامه‌های اجتماعی کشور هستند و همراه دولت فدرال به جمع‌آوری مالیات می‌پردازند. همزمان، دولت فدرال می‌تواند برنامه‌های ملی خود را به سرتاسر کشور معرفی کند، ولی اختیار شرکت در این برنامه‌ها با خود استان‌ها است. دولت فدرال عهده‌دار میزان کردن ثروت میان استان‌هاست، و برای این منظور همه‌ ساله مقداری از درآمدهای استان‌های پردرآمد را میان استان‌های کم‌درآمد پخش می‌کند. تمامی استان‌ها و قلمروها مجلس قانون‌گذاری مخصوص خود را دارند.

کانادا کشوری نوین و دارای فناوری پیشرفته‌است و توان تامین انرژی سوختی خود از منابع درون‌مرزی را دارد. این کشور دارای منابع گسترده طبیعی است و برخی از استان‌های آن وابستگی سنگینی به استفاده از این منابع دارند. آب و هوای کانادا روی هم رفته سرد و در بیشتر نقاط قطبی است. البته آب و هوا در بخش جنوب غربی، جایی که شهر ونکوور و جزیره‌ ونکوور از استان بریتیش کلمبیا در آن قرار دارند، معتدل است. تورنتو نیز از شهرهای مهم این کشور است. کانادا از نظر فعالیت‌های بورسی در دنیا بین ۱۰ کشور مهم قرار دارد.

فرهنگ کسب‌وکار در کانادا

در این هفته که به بررسی مجزای کشور کانادا اختصاص داده شده است، اطلاع جامعی پیرامون فرهنگ تجاری و فضای کسب‌وکار این کشور ارائه‌ می‌شود، که می‌تواند یاریگر شما در تعامل موثرتر با مشتریان و شرکای کانادایی باشد. هرچند هر کدام از زیر رده‌ها بر یک زمینه خاص در فرهنگ کسب‌وکار در کانادا تمرکز دارد، پیشنهاد می‌شود این بخش‌ها به ترتیب چاپ و مورد بررسی‌قرارگیرند.

ممکن است پس از مطالعه‌ این بخش پیرامون فرهنگ کسب‌وکار کانادا، به مطالعه فرهنگ تجاری سایر کشورهایی که با آنها سروکار دارید، احساس نیاز کنید. در آینده نزدیک این کشورها نیز مورد بررسی‌ قرار خواهند گرفت.