اجرا و شکل‏‏‌گیری فرهنگ سازمان

 درک فرهنگ شرکت

قبل از اینکه به رابطه بین اجرا و فرهنگ شرکت بپردازیم، لازم است بدانیم فرهنگ شرکت شامل چه چیزی است. «فرهنگ سازمانی در مورد ارزش‌‌‌ها و باورهای مشترک است که تفکر و رفتار آن را هدایت می‌‌‌کند .(Eades, ۲۰۱۹) ‌این نتیجه بسیاری از کارهای مثبت و منفی است که یک سازمان انجام می‌‌‌دهد. به عنوان مثال، اگر شرکت شما به نوآوری و خلاقیت اعتقاد دارد، چه کاری برای تسهیل آن انجام می‌‌‌دهد؟ یک سازمان ممکن است با اختصاص ۴ ساعت در هفته در روز چهارشنبه، به این فرصت نزدیک شود تا اعضای تیم روی هر پروژه‌‌‌ای که به آن علاقه دارند یا می‌‌‌خواهند دنبال کنند (البته مربوط به کسب‌وکار) کار کنند. نکته این است که سازمان زمانی را برای تحریک نوآوری به عنوان بخشی از تعهد خود به ایجاد فرهنگ یادگیری و خلاقیت فراهم می‌‌‌کند. تلاش فرهنگی را نمی‌‌‌توان از بالا به پایین تحمیل کرد، زیرا ناشی از تجربیات و اقدامات جمعی اعضای تیم است.

چرا اجرا یک موضوع فرهنگی است؟

اجرا، در چارچوب فرهنگ شرکت، به توانایی سازمان برای اجرای استراتژی‌‌‌های خود، دستیابی به اهداف استراتژیک سالانه و به طور کلی تکمیل آنچه می‌‌‌خواهد انجام دهد، اشاره دارد. این در مورد تبدیل برنامه‌‌‌ها به اقدامات ملموس است که ابتکارات کلیدی را در هر سطح از سازمان هدایت می‌‌‌کند؛ ابتکاراتی که از آن اهداف استراتژیک پشتیبانی می‌‌‌کند.

 اجرای موثر به چند دلیل حیاتی است:

همسویی با چشم‌‌‌انداز و ارزش‌‌‌ها: وقتی یک شرکت برنامه‌‌‌های خود را به طور مداوم اجرا می‌‌‌کند، تعهد خود را به ارزش‌‌‌ها و چشم‌‌‌انداز اعلام شده خود تقویت می‌‌‌کند. همسویی، فرهنگ را دربرمی‌‌‌گیرد که در آن اعضای تیم هدف، سازمان خود را درک کرده و به آن احترام می‌‌‌گذارند و برای دستیابی به آن تلاش می‌‌‌کنند.

پاسخگویی: اجرا مستلزم آن است که افراد و تیم‌‌‌ها مسوولیت‌‌‌های شغلی خود را داشته باشند و اهدافی را فراتر از وظایف روزمره خود انجام دهند که به پیشبرد سازمان کمک می‌‌‌کند. مسوولیت‌‌‌پذیری واقعی به معنای انجام کار بیش از مسوولیت‌‌‌های روتین هر روزمان است. انتظار دیگری وجود دارد که همه متعهد به کمک به سازمان برای یادگیری، رشد و بهبود به نحوی هستند. فرهنگ مسوولیت‌پذیری به اعضای تیم می‌‌‌آموزد که صاحب کار خود شوند و نتایج موردنیاز را به دست آورند.

انطباق‌‌‌پذیری: با توجه به درصد بالایی از استراتژی‌‌‌هایی که سالانه تغییر می‌‌‌کنند (تخمین زده می‌‌‌شود تا ۹۳ درصد باشد)، سازگاری ضروری است. شرکت‌‌‌هایی که انتظار تغییر دارند، سریع‌‌‌تر و ماهرانه‌‌‌تر با شرایط سازگار می‌‌‌شوند. آنها برای پاسخگویی به شرایط متغیر بازار، اختلالات داخلی و خارجی و نیازهای مشتری مجهزتر هستند. فرهنگی که برای اجرا ارزش قائل است، باید نظم و انضباط و انعطاف‌‌‌پذیری برای تنظیم، اصلاح یا چرخش مداوم داشته باشد تا از نظر عملیاتی در مسیر موفقیت قرار گیرد.

مشارکت کارکنان: اجرای موثر همچنین باید شامل تلاش مشترک بین اعضای تیم باشد. هنگامی که افراد در سراسر خطوط عملکردی کار می‌‌‌کنند و با پروژه‌‌‌های ضروری درگیر می‌‌‌شوند، سهم خود را در موفقیت شرکت به شکلی بسیار بزرگ‌تر می‌‌‌بینند. آنها انرژی و انگیزه بیشتری دارند و با اعضای تیمی که ممکن است آنها را نشناسند پیوندهای حمایتی ایجاد می‌‌‌کنند. دیده شدن و شنیده شدن نتیجه مشارکت فعال افرادتان است.

بهبود مستمر: اجرا یک رویداد یکباره نیست، بلکه یک فرآیند مداوم است. فرهنگی که برای اجرا ارزش قائل است، بهبود مستمر و یادگیری از اشتباهات، موفقیت‌‌‌ها و شکست‌‌‌ها را تشویق می‌‌‌کند. همه اعضای تیم هر روز مدیریت می‌‌‌شوند و برنامه عملکردی دارند که تضمین می‌‌‌کند حمایت و هدایت دقیقی از آنها خواهد داشت.

 تاثیر اجرا بر فرهنگ شرکت

اکنون که اهمیت اجرا را درک کردیم، بیایید بررسی کنیم که چگونه بر فرهنگ شرکت تاثیر می‌‌‌گذارد:

۱- تعیین انتظارات: اجرای موثر با تعیین انتظارات آغاز می‌‌‌شود. این انتظارات همگی باید دارای سه الزام باشند: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌واضح، مرتبط و درگیرکننده. آن دسته از رهبران سازمانی که چشم‌‌‌انداز و اهداف خود را به وضوح بیان می‌‌‌کنند، فرهنگ شفافیت و درک مشترک ایجاد می‌‌‌کنند. هنگامی که کارکنان انتظاراتی دارند، احتمالا تلاش‌‌‌های خود را با اهداف شرکت هماهنگ می‌‌‌کنند و به آنها کمک می‌‌‌کنند تا به نتیجه برسند.

۲- مسوولیت‌‌‌پذیری و مالکیت: اجرا مستلزم آن است که افراد و تیم‌‌‌ها مالکیت اهداف، وظایف و پروژه‌های خود را به دست گیرند. فرهنگی که برای اجرا ارزش قائل است، اعضای تیم را به مسوولیت‌‌‌پذیری، فراتر از انجام کارها و افتخار به کارشان تشویق می‌‌‌کند و برای افرادی که نتیجه می‌گیرند ارزش قائل است.

۳- همکاری تیمی: اجرا اغلب شامل همکاری بین تیم‌‌‌ها و بخش‌‌‌های مختلف است. فرهنگ شرکتی که کار تیمی و همکاری متقابل را تشویق می‌‌‌کند، اجرای موثر را هم ترویج می‌‌‌کند. وقتی اعضای تیم ارزش کار با یکدیگر را می‌بینند و تجربه می‌‌‌کنند، انگیزه پیدا می‌‌‌کنند تا از تلاش‌های یکدیگر حمایت کنند.

۴-  شناخت و پاداش:شناسایی و پاداش دادن به اعضای تیم برای مشارکت آنها در اجرای موفق، فرهنگ مثبت را تقویت می‌‌‌کند. وقتی اعضای تیم احساس ارزشمندی و قدردانی می‌کنند، انگیزه می‌‌‌یابند تا بهترین خود را ارائه دهند.

۵- درس گرفتن از شکست: اجرا کردن پستی‌‌‌ها و بلندی‌‌‌های زیادی دارد و مهم است که بدانید در این راه شکست‌‌‌ها و پیروزی‌هایی وجود خواهد داشت. فرهنگ سالم شرکت هر شکست یا عدم‌موفقیت را به عنوان فرصتی برای رشد و یادگیری می‌پذیرد. وقتی رهبران سازمان ذهنیت رشد را تشویق می‌کنند و شکست‌ها را پله‌های موفقیت می‌‌‌دانند، فرهنگ انعطاف‌پذیری و سازگاری ایجاد می‌‌‌شود.

 گام‌‌‌های عملی برای رهبران سازمان

به عنوان یک رهبر سازمان، می‌‌‌توانید فرهنگ شرکت خود را از طریق اجرای موثر شکل دهید. در اینجا چند مرحله عملی وجود دارد که باید انجام دهید:

  رهبری سازمانی با مثال: با تعیین استانداردهای بالا برای خود، تعهدتان را به اجرا نشان دهید. اعمال و رفتارهای شما لحن فرهنگ شرکت شما را تعیین می‌‌‌کند و بر کل سازمان تاثیر می‌گذارد.

  ارتباطات: چشم‌انداز، اهداف و استراتژی‌‌‌های شرکت را به طور مکرر به همه کارکنان منتقل کنید. اطمینان حاصل کنید که هر یک از اعضای تیم نقش خود را در دستیابی به این اهداف درک می‌‌‌کنند.

   توانمندسازی و تفویض اختیار: به اعضای تیم خود اعتماد کنید تا مالکیت کارشان را بر عهده بگیرند. برای تصمیم‌‌‌گیری و تفویض مناسب مسوولیت‌‌‌ها به آنها جهت و استقلال مناسب بدهید.

  منابع را فراهم کنید: اطمینان حاصل کنید که تیم‌‌‌های شما منابع لازم از جمله ابزار، آموزش و اعتماد به نفس برای اجرای موثر را دارند. گاهی اوقات افراد تیم شما به رفع موانع نیاز دارند. حمایت شما منبعی برای آنهاست. پشت آنها هستید؟

  بازخورد و شناخت: یک سیستم پاداش و شناسایی قوی، که توسط بازخورد اعضای تیم هدایت می‌‌‌شود، به تضمین اینکه دستاوردهای مرتبط با اجرا از احترام بالایی برخوردار بوده و اغلب تکرار می‌‌‌شوند، کمک می‌‌‌کند.

  از اشتباهات درس بگیرید: وقتی اجرا طبق برنامه پیش نمی‌‌‌رود، از آن به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود استفاده کنید. این فرصت‌‌‌ها را مستند کنید تا به یاد آورید که چه چیزی باید تغییر کند یا چگونه یک عضو تیم فردی بهتر می‌‌‌شود. اشتباهات را باید فرصتی برای رشد دانست.

  ترویج همکاری: یک محیط مشارکتی ایجاد کنید که در آن افراد و تیم‌‌‌های شما بدانند که می‌‌‌توانند با هر کسی در تیم برای رسیدن به اهداف مشترک کار کنند. همکاری متقابل و به اشتراک‌‌‌گذاری دانش را تشویق کنید.

  اندازه‌‌‌گیری و نظارت: جلسات منظم پیشرفت (حداقل هر ۳۰ روز توصیه می‌‌‌شود) را بین هر مدیر و زیردست‌‌‌های آنها برای نظارت، اندازه‌گیری و پیگیری پیشرفتشان برگزار کنید. اینها را به عنوان بررسی یا ارزیابی عملکرد کوچک در نظر نگیرید. این جلسات به عنوان مربیگری و رهبری سازمانی متمرکز بر حمایت از موفقیت هر یک از اعضای تیم لازم است.

 اجرا در مورد نتایج است

اجرا، نیروی قدرتمندی است که می‌‌‌تواند به شکل‌‌‌گیری فرهنگ هر سازمانی کمک کند. این بر نحوه همکاری اعضای تیم شما با یکدیگر، مشارکت در سطح آنها و کمک به موفقیت کلی شرکت تاثیر می‌گذارد. با درک رابطه بین اجرا و فرهنگ شرکت، رهبران سازمان می‌‌‌توانند گام‌‌‌های عملی برای ایجاد یک محیط کاری مثبت و موثر بردارند؛ محیطی که مشتریان، اعضای تیم بالقوه و سایر ذی‌نفعان بالقوه را جذب می‌‌‌کند. وقتی اجرا یک رفتار اصلی در سازمان شما باشد، باعث موفقیت کوتاه‌مدت و پایداری و رشد بلندمدت می‌شود.