گود فود، فور گود: سس‌‌‌هایی  با طعم سلامتی

او بنیان‌گذار استارت‌آپ «گود فود، فور گود» است که قصد دارد از طریق آن، سیستم غذایی را متحول کند. او و تیمش در تلاشند تا با در دسترس قرار دادن غذاهای ارگانیک، سالم‌‌‌خوری را برای مردم آسان‌‌‌تر کنند. این ماموریت آنهاست.

ریچا معتقد است که هر موجود زنده‌‌‌ای، عضوی از صنعت غذاست، از حشرات کوچکی که در خاک زندگی می‌کنند و کارشان تامین مواد مغذی برای ماست تا مشتری‌‌‌های نهایی که آن غذا را مصرف می‌کنند. او می‌گوید: «ما آینده صنعت غذا را تعیین می‌‌‌کنیم و این برای من هیجان‌‌‌انگیز است.»

ریچا پیش از راه‌‌‌اندازی شرکتش در حوزه بازاریابی کار می‌‌‌کرد. همین تجربه به او آموخت که در سیستم غذایی چه ایراداتی وجود دارد. خودش می‌‌‌گوید همین تجربه، انگیزه او برای تاسیس شرکتش بوده. او که ‌زاده هندوستان است، پیش از مهاجرت به کانادا و اندکی پس از آن در صنعت مد کار می‌‌‌کرد. اما پس از مدت کوتاهی حس کرد ترجیح می‌دهد در حوزه‌‌‌ای کار کند که انسان‌‌‌ها به آن نیاز دارند تا به زندگی خود معنا ببخشد.

او طی دوره MBA، به بازاریابی علاقه‌‌‌مند شد و آنجا بود که مشتری‌‌‌ها و گرایش‌‌‌هایشان را درک کرد. بیش از خود بازاریابی، روان‌شناسی مشتری‌‌‌ها را دوست داشت. او می‌‌‌گوید: «زمانی که در واحد بازاریابی شرکت جنرال میلز مشغول به کار شدم، به تازگی مادر شده بودم. شرایط و مشکلاتم از هر جهت با سایر کارمندهای شرکت فرق داشت. بیست دقیقه وقت داشتم تا به فرزندم غذا بدهم. من در هند بزرگ شده بودم. غذای ما بسیار متفاوت بود. غذاها با مواد کاملا سالم و ارگانیک تهیه می‌‌‌شدند. این‌طور نبود که یک قوطی کنسرو را باز کنیم و فوری یک غذا سرهم کنیم. در بیست دقیقه‌‌‌ای که وقت داشتم، سعی می‌‌‌کردم میانبرهایی پیدا کنم. هر بار به چیزهایی برمی‌‌‌خوردم که اصلا آنها را به عنوان غذا قبول نداشتم. اما از سوی دیگر، در شرکتی کار می‌کردم که آن غذاها را تولید می‌‌‌کرد.

در واقع من مسوول بازاریابی غذاهایی بودم که آنها را غذا نمی‌‌‌دانستم. دچار یک جور تناقض ارزشی شدم. من برای اینکه زندگی‌‌‌ام معنا پیدا کند وارد صنعت غذا شده بودم؛ اما حالا در جایگاهی بودم که مرا از هدفم دور می‌‌‌کرد. استارت‌آپم، راه‌حل این مشکل بود.»

«گود فود، فور گود» به معنای «غذای خوب تا همیشه» است. برای ریچا، تاسیس شرکتش یک سیر تکاملی فردی بوده. انبوهی از برندها وجود داشتند که کارشان تولید غذا بود اما او می‌‌‌خواست کار متفاوتی انجام دهد. طی آن دوران، نگرش او به خیلی چیزها تغییر کرده بود و به واسطه این تکامل، قصد داشت غذایی تولید کند که مورد اعتماد مردم باشد؛ غذایی که هم به نفع مشتری و هم کره زمین و هم جامعه باشد (آنجا بود که مدل «یکی بخر، یکی را سیر کن» در ذهنش شکل گرفت تا برای افراد بی‌بضاعت نیز کاری کرده باشد).

او می‌گوید: «چالش اصلی من این بود که وقتی به خانه برمی‌‌‌گشتم، باید فوری غذا درست می‌‌‌کردم. از صفر تا صد. از این زاویه به مساله نگاه کردم. با خودم گفتم شاید بشود سس‌‌‌هایی تولید کرد که بتوانم با آنها فوری غذا درست کنم.» اگر می‌‌‌خواست یک غذای سالم با قند و نمک کم تهیه کند، به جز سس‌‌‌های پاستا و طعم‌دهنده‌‌‌های نارگیلی، آپشن دیگری نداشت. به این ترتیب، خط تولید سس‌‌‌های هندی و مکزیکی را راه‌‌‌اندازی کرد. این اولین محصول شرکت بود.

آن زمان، او سس‌‌‌ها را با مواد تازه درست می‌‌‌کرد. کاملا ارگانیک و تازه. به مرور که کارش رونق گرفت و گسترش یافت، متوجه شد که نمی‌تواند در تورنتو در تمام طول سال، گوجه‌فرنگی تازه پیدا کند. پس به ناچار فرمول سس‌‌‌ها را تغییر داد و به جای گوجه‌فرنگی، رب گوجه ارگانیک را جایگزین کرد.

سپس به واسطه تقاضای مشتری‌‌‌ها، سس کچاپ و باربیکیو نیز وارد خط تولید شدند. منتها با شکر کمتر. ریچا می‌‌‌گوید: «این یک سیر تکاملی بود. آنچه مردم از ما می‌‌‌خواستند، تامین می‌‌‌کردیم. این‌طوری بود که یک ایده تبدیل به محصول می‌‌‌شد.»

حالا شرکت آنها طیف وسیعی از سس‌‌‌ها را ارائه می‌کند، به صورت تکی و مجموعه‌‌‌هایی با اسم‌‌‌های جالب: «کاری عجله‌‌‌ای»، «مثل یک رئیس، سس بزن!»، «بعضی‌‌‌ها تندش را دوست دارند!»

در سایت شرکت، علاوه بر سس‌‌‌ها که می‌توانید آنلاین سفارش دهید، کارت‌‌‌های هدیه، ساک‌‌‌های پارچه‌‌‌ای برای خرید، کتاب آشپزی و یک وبلاگ در رابطه با طرز تهیه غذاها نیز به چشم می‌‌‌خورند. در بخش «یکی بخر، یکی را سیر کن» این توضیح آمده: «از هر ۹ نفر، یک نفر هر شب گرسنه به رختخواب می‌رود. همین حقیقت، نیروی محرکه ماست. فلسفه وجودی شرکت ما، تهیه غذای سالم برای همه و کمک‌‌‌رسانی به افراد نیازمند است. هر بار که شما محصولی از ما می‌‌‌خرید، ما یک وعده غذایی به یک فرد نیازمند اهدا می‌‌‌کنیم تا با بحران گرسنگی مبارزه کنیم و این به واسطه همکاری ما با بانک غذای کانادا و چند نهاد دیگر محقق شده. تا امروز، با کمک شما توانسته‌‌‌ایم نزدیک به دو میلیون وعده غذایی اهدا کنیم.»

سپس توضیح داده شده که این سیستم چطور کار می‌کند. این شرکت علاوه بر سلامت مشتری، به فکر سلامت سیاره زمین نیز هست. شیشه‌ها کاملا قابل بازیافتند و امکان استفاده مجدد از آنها، بارها و بارها وجود دارد، بدون آنکه کیفیتشان افت کند. این بخشی از دستورالعمل پایداری شرکت است.

منبع: TIGbrands.com