این صحنه ذهن مایل را بسیار درگیر کرد. آنجا بود که تصمیم گرفت راهی برای حل مشکل نابینایان پیدا کند و بلافاصله، ایده استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی موانع به ذهنش رسید.

مایل، بنیان‌گذار استارت‌آپی به نام «بایپِد» است. محصول این شرکت، یک ابزار جهت‌‌‌یابی شبیه به هدفون است که روی دو شانه فرد نابینا یا کم‌‌‌بینا قرار می‌گیرد و به او کمک می‌کند به موانع برنخورد. این دستگاه از تکنولوژی خودروهای بدون راننده، یعنی هوش مصنوعی و دوربین استفاده می‌کند، به این صورت که وقتی فرد به مانعی نزدیک می‌شود، دستگاه با صداهای کوتاه به او آلارم می‌دهد.

 بایپد در واقع مکمل عصای سفید یا سگ راهنماست که با کمک آن، عبور و مرور افراد نابینا و کم‌‌‌بینا در محیط‌‌‌های بیرون از خانه، بسیار آسان‌تر از قبل می‌شود و خطر زمین خوردن یا تصادف به حداقل می‌‌‌رسد. طراحی و ساخت ابزارهای کمکی معمولا نیازمند دریافت راهنمایی از کاربر و کارشناسان آن حوزه است. مایل نیز با آگاهی از این موضوع، پیش از ساخت دستگاهش با بیمارستان چشم «ژو گنان» در لوزان (سوئیس) تماس گرفت.

او می‌‌‌گوید: «در آن زمان، هیچ چیزی درباره کم‌‌‌بینایی نمی‌‌‌دانستیم و این کمی چالش‌برانگیز بود. آنها به خوبی ما را راهنمایی کردند و امکانات تست و آزمایش‌‌‌کننده‌‌‌های بتا را در اختیارمان گذاشتند. این به روند پیشرفت بایپد و تحقق هدف ما سرعت بخشید.»

طی دو سال بعد، آنها شش نمونه آزمایشی تولید کردند: از کمربندی که همان روزهای اول طراحی شد تا مدلی که دسامبر ۲۰۲۲ به بازار عرضه کردند.  مایل می‌‌‌گوید: «برای تست هر ورژن، سراغ افراد زیادی از اروپا و آمریکا رفتیم و از آنها خواستیم محصولمان را به صورت آزمایشی استفاده کنند. این بهترین راه بود که کلی بازخورد دریافت کنیم و دستگاه‌‌‌هایمان در طیف متنوعی از محیط‌ها استفاده شوند. پس از انجام ۲۵۰ جلسه تست آزمایشی، هفتمین نسخه آزمایشی‌مان، تبدیل به اولین محصول بازار ما شد.»

پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر، امکانات جدیدی برای ابزارهای کمکی فراهم کرده. و بایپد نیز از این قاعده مستثنی نیست. مایل در این رابطه می‌‌‌گوید: «آنچه بایپد انجام می‌دهد از نظر الگوریتمی، حتی تا همین پنج سال پیش ممکن نبود. اولا تکنولوژی پردازش edge نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده و حالا تلفن‌‌‌ها تبدیل به ماشین‌‌‌های قدرتمند هوش مصنوعی شده‌‌‌اند.

در ثانی، الگوریتم‌‌‌های دیپ لرنینگ به طور گسترده‌‌‌ای بهبود یافته‌‌‌اند. وقتی شما با استفاده از یک دستگاه، در حال حل مساله‌ای هستید، باید تعداد زیادی داده را پردازش کنید. مثلا بایپد باید حجم زیادی از داده‌‌‌ها را از سه دوربین متفاوت دریافت کند، در لحظه پردازش کند، موانع را شناسایی کند (نوعشان را، مثلا ماشین، عابر پیاده، اسکوتر برقی یا ...)، مسیرشان را تشخیص دهد و سپس پیش‌بینی کند که آیا ریسک برخورد وجود دارد یا نه. در صورت وجود ریسک، صدای بوق برای کاربر پخش می‌شود.» همه این فرآیندها در چند میلی ثانیه انجام می‌‌‌شوند. تقریبا مشابه نرم‌‌‌افزار ماشین‌های خودران.

وقتی یک دستگاه پردازنده گرافیکی بزرگ در ماشین یا فضای ابری ندارید، چالش بزرگی است. اما به لطف تکامل تکنولوژی چه نرم‌‌‌افزاری و چه سخت‌‌‌افزاری، حالا این موارد استفاده ممکن شده است. به باور مایل، «چالش‌‌برانگیز اما ممکن». آنها اگر می‌‌‌خواستند تمام این الگوریتم‌‌‌ها را خودشان به تنهایی توسعه دهند، با موانعی مواجه می‌‌‌شدند. مایل می‌‌‌گوید: «به همین خاطر است که با موسسه تحقیقاتی هوندا همکاری کردیم. آنها یک الگوریتم پیش‌بینی مسیر بسیار پیشرفته دارند که بهتر و سریع‌‌‌تر از الگوریتمی که ما داشتیم کار می‌کند.

همکاری با آنها یک معامله عالی بود.» علاوه بر چالش‌‌‌های فنی، مایل و تیمش با چالش‌‌‌های دیگری نیز مواجه بودند. بایپد یک دستگاه پزشکی محسوب می‌شود که این یعنی باید مراحل متعددی را طی می‌‌‌کردند؛ از جمله دریافت گواهینامه و جذب مشتری در بازاری که در آن، متدهای بازاریابی سنتی جواب نمی‌‌‌دهند.

مایل می‌‌‌گوید: «البته هنوز همه این مشکلات را حل نکرده‌‌‌ایم اما عبور از این مراحل به ما کمک می‌کند طی فرآیند اجرا به بلوغ برسیم و توانایی فعالیت در بازارهای دیگر را پیدا کنیم.»

نیازهای افراد دارای معلولیت بسیار متفاوتند. بایپد به گفته مایل، یک دستگاه all in one است. طوری طراحی شده که همه چیز را در خود دارد و برای طیف وسیعی از کاربران، مناسب است. دلیل استفاده از سه دوربین این است که مشابه میدان دید فرد بینا عمل کند.

مایل می‌‌‌گوید: «این کمک می‌کند آنچه دستگاه از محیط اطراف درک و دریافت می‌کند را متناسب با نیازهای خاص هر فرد، سفارشی‌‌‌سازی کنیم. اگر چشم راست فرد، کمی بینایی داشته باشد، ما می‌توانیم بر روی تشخیص عناصر سمت چپ تمرکز کنیم. اگر فرد روی ویلچر نشسته باشد و بخواهد موانع مرتفع را رد کند، می‌توانیم زاویه دید دستگاه را طبق نیاز او تنظیم کنیم.» مایل و تیمش قصد دارند علاوه‌بر کمک به افراد نابینا، به افراد کم‌‌‌بینا، سالخوردگان، کاربران ویلچر و حتی در آینده دورتر، به کارگران ساختمان و دوچرخه‌‌‌سواران نیز کمک کنند. مایل می‌‌‌گوید هدفشان ساده است: «ایجاد جهانی بدون برخورد.»

منبع: Swiss Startup Association