شرکتی که با پرتاب سکه کار خود را آغاز کرد

کوشان غلامی

در سال ۱۹۳۴ ویلیام هیولت (William Hewlett) و دیوید پاکارد (David Packard) در رشته مهندسی برق از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شدند و زمانی که از طرف «فردریک ترمان» یکی از اساتید دانشگاه استنفورد بورس تحصیلی دریافت کردند، آمریکا در رکود اقتصادی شدیدی قرار داشت. آنها با راهنمایی و مشاوره ترمان، کمپانی خود را در گاراژی در کالیفرنیا تاسیس کردند که در سال ۱۹۳۹ با سرمایه ۵۳۸ دلار شکل رسمی به خود گرفت و آنها برای آنکه تصمیم بگیرند نام کمپانی را هیولت-پاکارد بگذارند یا پاکارد-هیولت، سکه پرتاب کردند. سکه به نفع پاکارد پایین آمد، ولی او اسم شرکت تولیدی تجهیزات الکترونیکی‌شان را «کمپانی هیولت-پاکارد» گذاشت.

سرانجام کمپانی هیولت-پاکارد یا همان HP در هشتم آگوست ۱۹۴۷ به طور قانونی و حقوقی ثبت شد. در ‌میان انبوه پروژه‌هایی که آنها انجام دادند، نخستین محصولی که به لحاظ مالی به موفقیت چشمگیری دست یافت، نوسان‌ساز صوتی بسیار دقیقی بود که ابتکار آنها در این محصول، استفاده از یک لامپ معمولی به عنوان مقاومت تابع دما در قسمت حیاتی از مدار دستگاه بود.

در سال ۱۹۵۹، تعداد کارکنان به ۳۰۲۱ نفر و درآمد شرکت به ۶۰ میلیون دلار رسیده بود که نسبت به ۲۰ سال قبل که تعداد کارکنان شرکت سه نفر و درآمد آن ۳۴ هزار دلار بود، پیشرفت چشمگیری داشت. در این مدت صدها حق ثبت اختراع ازسوی شرکت به ثبت رسید و صدها نوع محصول متنوع و مختلف ازجمله شمارنده‌های فرکانس پرسرعت، اسیلوسکوپ و مانند آن به بازار عرضه شد. در آن سال با افتتاح دفتر شرکت در ژنو سوئیس، مسیر جهانی شدن برای شرکت باز شده و چهار سال بعد، همکاری مشترک با ژاپنی‌ها آغاز شد.

اولین ماشین حساب علمی رومیزی دنیا در سال ۱۹۶۸ ابداع و به بازار ارائه شد. در سال ۱۹۷۴نوع جیبی و قابل برنامه‌ریزی آن و سه سال بعد نوع مچی دیجیتالی آن عرضه شد. در همان سال، اولین رایانه با چهارکیلو بایت RAM توسط شرکت ابداع شد. سال ۱۹۷۷ درآمد شرکت از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفت، در حالی که کارکنان آن بیش از ۳۵ هزار نفر بودند. در این سال که هم هیولت و هم پاکارد بازنشسته شدند و به عنوان مدیران افتخاری در شرکت شروع به فعالیت کردند، یانگ به عنوان مدیرعامل به کار مشغول شد و تا سال ۱۹۹۲ در این سمت باقی ماند.

کمپانی هیولت-پاکارد در ابتدا بر حوزه خاصی تمرکز نداشت و روی گستره وسیعی از محصولات الکترونیکی مورد استفاده در صنعت و حتی کشاورزی نیز کار ‌می‌کرد؛ اما سرانجام آنها تصمیم گرفتند که روی تجهیزات الکترونیکی با کیفیت بالای آزمایش و اندازه‌گیری، تمرکز کنند. پس از آن تا سال ۱۹۹۰ این کمپانی تمام تلاش و تمرکزش را روی ساخت ابزار‌ها و تجهیزات الکترونیکی مخصوص آزمایش گذاشت. ابزار‌های HP در آن سال‌ها بسیار حساس‌تر، دقیق‌تر و کم‌خطا‌تر از دیگر تجهیزات هم‌تراز با آنها بود.

اگرچه HP در تولید دستگاه‌های نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری نکرده بود، اما از این کمپانی به عنوان بنیان‌گذار نمادین سیلیکون ولی (Silicon Valley) یاد ‌می شود. کمپانی هیولت-پاکارد در دهه ۱۹۶۰ به خاطر تولید برخی محصولات کیفیت بالا با کمپانی‌های ژاپنی سونی و یوکوگاوا الکتریک، شریک شد، اما با توجه به هزینه‌های بسیار بالای ساخت محصولات HP در ژاپن، این محصولات با موفقیت چشمگیری مواجه نشدند. سرانجام HP در سال ۱۹۹۹ با همکاری «یوکوگاوا الکتریک» شرکتی در ژاپن خریداری کرد. HP در دهه ۱۹۶۰ کمپانی کوچکی موسوم به Dynec را تاسیس کرد تا به طور خاص در ز‌مینه تجهیزات دیجیتالی فعالیت کند. «dy» وارونه لوگوی کمپانی، یعنی «hp» است. بعد‌ها این کمپانی به Dymec تغییر نام داد و سرانجام در HP ادغام شد. در همین سال‌ها بود که HP استفاده از ‌مینی‌کامپیوتر‌های شرکت DEC در ابزار‌هایش را آغاز کرد که به مدت بیست سال در بازار یکه‌تازی کردند.

اگرچه HP در روز‌های آغازین ورودش به عرصه کامپیوتر مورد تمسخر قرار ‌می‌گرفت، اما سرانجام این کمپانی تمام رقبا حتی IBM، بزرگ‌ترین فروشنده تکنولوژی در جهان را به لحاظ فروش پشت‌سر گذاشت.HP در سال ۱۹۶۸، از سوی مجله معتبر Wired به عنوان تولیدکننده نخستین کامپیوتر شخصی موسوم به Hewlett-Packard ۹۱۰۰Aمورد تقدیر قرار گرفت و سپس نوبت به یک پیروزی بزرگ دیگر در قالب یک شاهکار مهندسی یعنی تولید مدار منطقی بدون استفاده از مدار‌های مجتمع رسید.

در سال ۱۹۸۴ کمپانی HP چاپگر‌های جوهر‌افشان و لیزری‌اش برای کامپیوتر‌های رو‌میزی را معرفی کرد. مکانیزم‌های چاپ به کار رفته در چاپگرهای لیزری بی‌نهایت پرطرفدار این کمپانی تقریبا به کلی وابسته به اجزای تولیدشده توسط شرکت زیراکس بود. در دهه ۱۹۹۰، HP خط تولید محصولات کامپیوتری خود را گسترش داد و در سال ۱۹۹۵ با خریدن کمپانی‌های کامپیوتری آپولو و کانوکس، وسعت بیشتری یافت. در سال ۱۹۹۹ تمام آن بخش از کسب و کار کمپانی که به کامپیوتر‌ها، حافظه‌ها و دستگاه‌های تصویری مربوط نمی‌شد به کمپانی دیگری موسوم به Agilent واگذار شد که به HP تعلق دارد. «کارلی فیورینا» نخستین زنی بود که در سال ۱۹۹۹ در HP به سمت مدیرعامل انتخاب شد. در سال ۲۰۰۲، HP و کامپک (Compaq) در هم ادغام شدند و کمپانی HP به یکی از بازیگران بزرگ در بازارهای گوناگون کامپیوترهای رو‌میزی، لپ‌تاپ‌ها و سرورها در سراسر جهان تبدیل شد و نشان اختصاصی آن به «HPQ» تغییر یافت. پس از درگیری‌های بسیار، فیورینا در سال ۲۰۰۵ مجبور به استعفا شد.

کمپانی HP در سال ۲۰۰۷ با رسیدن به سقف درآمد سالانه ۱۰۴میلیارد دلار، به عنوان نخستین کمپانی در سیلیکون‌ولی با درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار شناخته شد. HP شرکتی است که سالانه میلیون‌‌ها دلار از همین درآمد را صرف تحقیق و توسعه می‌کند. کمپانی HP رفته‌رفته در گستره وسیعی از محصولات به اعتباری جهانی دست یافت. دانشمندان و محققان برجسته‌ای که در این ۷۰ سال در آزمایشگاه‌های مجهز این کمپانی فعالیت کردند، بنیان‌گذار بسیاری از تکنولوژی‌های مدرن بودند. اکنون شرکت بیش از ۳۱۰ هزار کارمند در سراسر جهان دارد و در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۱۱۴ میلیارد دلار را از آن خود کرد.