بزرگ‌ترین مجموعه رسانه‌ای جهان

کوشان غلامی

کمپانی تایم وارنر بزرگ‌ترین مجموعه رسانه‌ای در جهان بوده و پس از شرکت دیزنی دومین مجموعه بزرگ سرگرمی‌از لحاظ درآمد است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در «تایم وارنر سنتر» شهر نیویورک واقع شده، از ادغام شرکت خبری تایم با شرکت ارتباطی وارنر به وجود آمده است. این شرکت به فعالیت‌هایی در ارتباط با فیلم، تلویزیون و انتشارات پرداخته و از جمله زیرمجموعه‌های آن می‌توان به سینما نیولاین، شبکه‌های «کارتون نت ورک» و بومرنگ، استودیوی فیلم برادران وارنر، تلویزیون کابلی HBO و شبکه CNN اشاره کرد.تایم وارنر در میان رسانه‌های آمریکایی به یک غول رسانه‌ای معروف است که در همه زمینه‌های سرگرمی‌و اطلاعاتی از تیم‌های ورزشی گرفته تا پارک‌های تفریحی و بازی‌های رسانه‌ای فعال بوده و آنها را به انحصار خود در آورده است. این شرکت دارایی‌های بزرگ بسیاری را در شهر نیویورک از جمله ساختمان سابق بنیاد راکفلر (Rockefeller Center complex) و استودیوی CNN دارد.

در سال ۱۹۶۶ شرکت خدمات عمومی‌کینی(Kinney National Company) با مدیریت «استیو راس» برای رقابت با شرکت‌های تولید فیلم‌هالیوودی تاسیس شد. در سال ۱۹۷۲ این شرکت به شرکت ارتباطی وارنر تغییر نام داده و دو زیرمجموعه گروه موسیقی وارنر

(Warner Music Group) و شرکت فیلمسازی برادران وارنر (Warner Bros. Pictures) را در سال‌های دهه ۱۹۷۰ تشکیل داد. این شرکت در سال ۱۹۷۵ شبکه آمریکن اکسپرس را خرید و نام آن را به شبکه ماهواره‌ای تفریحی وارنر-امکس تغییر داد، در سال بعد نیز امتیاز شرکت آتاری را خریداری کرد. در سال ۱۹۸۳ این شرکت به عرصه ورزش وارد شد و ۴۸ درصد سهام تیم بیسبال پیتزبورگ پیراتز (Pittsburg Pirates) را از آن خود کرد.

خرید پارک تفریحی شش پرچم (Six Flags Theme Parks) در سال ۱۹۹۸ نیز از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های توسعه و گسترش تایم وارنر در قرن گذشته بوده است. اقدام به خرید و فروش شرکت‌های مختلف یکی از نشانه‌های مدیریت ریسک در این شرکت می‌باشد.

در سال ۲۰۰۰ شرکت «آمریکن آنلاین» (AOL) طی یک قرارداد ۱۶۴ میلیارد دلاری تایم وارنر را خریداری و ضمن ادغام آن، فصل جدیدی در تاریخ تایم وارنر رقم زد.

۵۵ درصد سهام شرکت جدید متعلق به AOL و ۴۵ درصد سهام متعلق به تایم وارنر اعلام شده بود. این ادغام که تایم وارنر و آمریکن آنلاین را به عنوان اولین رسانه‌های اینترنتی در دنیا معرفی می‌کرد، توانست لقب سودآورترین معامله قرن را دریافت کند.

ولی این موفقیت دیری نپایید و در سال ۲۰۰۲ به دلیل کسادی بازار اینترنت این دو شرکت ضرری برابر با ۹۹ میلیارد دلار اعلام کردند که این رقم تاکنون بی سابقه بوده است. به دنبال این فاجعه، ریچارد پارسونز (Richard Parsons) جایگزین رییس قبلی این شرکت یعنی استیو کیس (Steve Case) شد.

تایم وارنر در سال ۲۰۰۶ به کمک شرکت CBS شبکه خبری جدیدی با نام شبکه تلویزیونی سی دبلیو (The CW Television Network) راه اندازی کرد که در ابتدا سهم شبکه CBS در شرکت جدید ۲۵ درصد بود و بعدا دو شرکت با سهام برابر به ادامه کار پرداختند.

شرکت تایم که حدود ۱۵۰ نشریه را در دنیا منتشر می‌کرد، در صدر رسانه‌های چاپی در آمریکا و انگلیس قرار داشت. همچنین درآمد سالانه‌ای بالغ بر پنج میلیارد دلار از این محل به دست می‌آورد. در سال ۲۰۰۷ تایم وارنر فعالیت‌های چاپی خود را کم کرد و گروه مجله بونیر(Bonnier Magazine Group) امتیاز ۱۸ مجله لغو شده شرکت تایم را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۷ بحث‌هایی مبنی بر تعطیلی شبکه کابلی تایم وارنر و جداشدن AOL و شرکت تایم به میان آمد. به این ترتیب قرار شد که تایم وارنر به سرپرستی شرکت پخش رسانه‌ای ترنر (Turner Broadcasting)، استودیوی برادران وارنر (Warner Bros) و HBO اکتفا کند. در سال ۲۰۰۹ تایم وارنر و AOL رسما از یکدیگر جدا شدند.

شرکت تایم وارنر در سال‌های اخیر با همکاری ناشران صدها مجله آمریکایی قصد دارند برای حضور موفق‌تر در دنیای مجازی، یک سکوی فروش آنلاین راه‌اندازی کنند. قابلیت مشاهده تیترها و عناوین این مجلات روی دستگاه‌های کتابخوان الکترونیک، اشتراک مجلات مختلف به صورت ماهانه و سالانه و امکان دریافت نسخه‌های چاپی یا دیجیتالی آنها با فرمت‌های مختلف از جمله امکانات این سرویس جدید است.تایم وارنر اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرگرمی‌ در دنیا است و باسابقه طولانی در امر تولید و پخش محصولات تفریحی و رسانه‌ای هنوز نیز به عنوان یک سلطنت رسانه‌ای در آمریکا مطرح است. این شرکت با داشتن بیش از ۳۱ هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار به دست آورده است.