میلیاردر خوشنام، پیام‌آور صلح هنگ‌کنگ

الهام جوادی

پیتر وو، رییس شرکت ویلاک و شرکت وارف است. وی با ثروت ۳/۴ میلیارد دلار صد و نود و هفتمین فرد ثروتمند جهان در سال ۲۰۱۰ است. پیتر وو در سال ۱۹۴۶ در شانگهای در چین متولد شد. خانواده او در سال ۱۹۴۹ به هنگ‌کنگ نقل مکان کردند. پدر پیتر در آلمان در رشته معماری تحصیل کرده بود. وو به کالج سنت استفن در هنگ‌کنگ رفت.

وی سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه سینسیناتی و در رشته فیزیک و ریاضیات دریافت کرد. وی بعدها به مدرسه کسب و کار دانشگاه کلمبیا رفت تا در رشته MBA تحصیل کند. او پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۷۳ در بانک چیس منهتن در نیویورک و هنگ‌کنگ مشغول به کار شد و در سال ۱۹۷۵ با دومین دختر یو کونگ پائو، یکی از غول‌های صنعت حمل و نقل چین، ازدواج کرد. پیتر وو در همین سال به شرکت پدر همسرش، گروه حمل و نقل جهانی یوکونگ‌پائو پیوست و کمی‌بعد به عنوان نایب رییس شرکت انتخاب شد.

آقای پائو در سال ۱۹۸۱ موفق شد کنترل گروه وارف را به دست گیرد. پدر زن وو در سال ۱۹۸۶ بازنشسته شد و اداره شرکت‌های ویلاک و وارف از امپراتوری خود را به وو سپرد، در حالی که شرکت‌های بخش حمل و نقل را به داماد دیگرش، هلموت سوهمن، سپرد.

علایق متنوع پیتر وو در کسب و کارش نیز مشاهده می‌شود. او تمرکز اصلی کسب و کار خود را در توسعه املاک و مستغلات در هنگ‌کنگ، چین و سنگاپور قرار داده است. وی در حال حاضر رییس شرکت ویلاک است. زیرمجموعه اصلی ویلاک شرکت وارف است که شامل میدان ساعت هنگ‌کنگ،‌ مرکز خرید‌هاربر سیتی در هنگ‌کنگ و املاک دیگر می‌شود. گروه ویلاک همچنین مالک شرکت‌های دیگری چون شرکت مخابرات آی کابل، وارف T&T، شرکت مدرن ترمینالز و هتل‌های مارکو پولو می‌شود.

شرکت ویلاک یک شرکت توسعه املاک و مستغلات در هنگ‌کنگ است که در فهرست ۲۰۰۰ شرکت برتر مجله فوربز در رتبه ۱۲۴۹ قرار دارد. فعالیت اصلی شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در املاک،‌ و توسعه و مدیریت املاک است. این گروه همچنین در کار توزیع و خرده فروشی فعالیت دارد. شرکت ویلاک در هنگ‌کنگ، جزیره بریتیش ویرجین، چین و سنگاپور حضوری فعال دارد. ارزش بازار این شرکت در حدود ۱/۴۳ میلیارد دلار هنگ‌کنگ و سود خالص آن در سال ۲۰۰۷ در حدود ۶۳۱ میلیون دلار هنگ‌کنگ برآورد شده است.

پیتر وو مالک گروه فروشگاه‌های زنجیره ای کالاهای لوکس LCJG، است. او یکی از اعضای هیات مشاوره تعدادی از شرکت‌های برتر فهرست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون است و همچنین در پست‌های مختلفی در خدمات عمومی‌فعالیت داشته است. پیتر وو در حال حاضر یکی از اعضای هیات دائمی‌کنفرانس شورایی سیاسی مردم چین است.

پیتر وو بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ به عنوان رییس شورای دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ، از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ به عنوان رییس کمیته صندوق محیط زیست و حفاظت هنگ‌کنگ و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ به عنوان رییس شورای توسعه تجارت هنگ‌کنگ فعالیت می‌کرد.

تعهد پیتر وو به جامعه کسب و کار برای او شهرت و همچنین جوایز زیادی به همراه داشته است. او در سال ۱۹۹۵ از سوی هنگ‌کنگ استاندارد به عنوان رهبر کسب و کار سال انتخاب شد. همچنین دولت منطقه هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۳ وو را به عنوان پیام آور صلح انتخاب کرد و در سال ۱۹۹۸ ستاره طلای بائوهینیا را به وی اهدا کرد. پادشاه بائودوین اول در بلژیک نیز در سال ۱۹۹۳ به وو جایزه لیاقت لئوپارد را اهدا کرده است.

پیتر وو ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن هنگ‌کنگ است. دختر او،‌ جنیفر وو بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای لوکس شرکت را اداره می‌کند.