فروش ماشین‌های دست دوم در پارکینگ‌های بزرگ

هاله گیوری

کارمکس شرکتی زنجیره‌ای است که اتومبیل‌های دست‌دوم را به فروش می‌رساند. البته‌این شرکت حق امتیاز خرید اتومبیل‌های صفر کیلومتر را هم دارد. الگوی پارکینگ برای ماشین‌های دست دوم بعد از مدل کسب‌وکار تجارت انبوه که مدل قبلی کار شرکت بود، شکل گرفت. مغازه‌های شرکت معمولا‌ حدود ۵۰۰ اتومبیل دست دوم که مدل آنها قدیمی‌تر از ۶ سال نباشد را در خود جای داده اند و قیمت‌ها طوری طراحی می‌شود که فضای فروش مناسبی به وجود آید. کارمکس دارای ۳۷ مرکز برای فروش اتومبیل‌های دست دوم و ۱۷ مرکز فروش اتومبیل‌های جدید می‌باشد. ‌این شرکت در زمان راه‌اندازی با بررسی بازار تصمیم گرفت که انقلابی را در بازار خرید و فروش اتومبیل‌های دست دوم به وجود آورد و تسلط بر بازار را از دست لژیون‌های سنتی خارج سازد. به همین دلیل مدل تجاری جدید را طراحی نمود که به زودی مورد تقلید رقبا قرار گرفت. ریچارد شارپ و دبلیو. آستین لجیون به وجود آوردندگان ‌این ایده بودند. نهادی که از کارمکس حمایت می‌نمود circuit city نام داشت، شرکتی که شامل ۳۷۵ مغازه زنجیره‌ای الکترونیکی و ۷ میلیارد دلار فروش در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود و توسط شارپ رهبری می‌شد. لجیون‌تحت نظارت شارپ به کار مشغول بود و از‌اینجا بود که هردوی آنها با هم رویکرد کارمکس را خلق کردند.

داستان توسعه کارمکس به تحقیقی در سال ۱۹۹۱ باز می‌گردد، به ‌این ترتیب که از افراد در مورد خرید اتومبیل‌های نو و دست دوم و تجربه آنها در مورد ‌این خریدها سوال می‌شد و نتیجه‌ این تحقیقات نارضایتی مردم را نمایان می‌نمود. به مدت دو سال شارپ و لجیون در حال تنظیم رویکرد خود بودند و بیشتر وقت خود را به جمع آوری لیست کالاها و قیمت آنها اختصاص می‌دادند.‌ این دو مدیر circuit city

بر بررسی ‌این نکته که کدام مدل، رنگ و ساخت برای ذخیره در انبارهایشان مناسب است و میزان و نوع تعدیل قیمت‌ها چقدر باشد و در چه زمانی انجام شود تمرکز نمودند. استراتژی نهایی تاکید بر انتخاب وسیع از میان کالاها، تجارت با حجم بالا، صرفه به مقیاس و متدهای جدید و قدرتمند مدیریت داشت.

در سال ۱۹۹۳ شارپ و لجیون آماده بودند که تئوری‌هایشان را به آزمایش درآورند. آنها پول مورد نیاز را از طریق Circuit City

تامین کردند و اولین فروشگاه را تحت نام کارمکس در ماه اکتبر راه‌اندازی نمودند. نمایشگاه در ریچموند، ‌ایالت ویرجینیا واقع بود. پارکینگ ریچموند اولین نمونه از‌این نوع پارکینگ‌ها را با قوانین خاصی راه‌اندازی نمود.‌ این پارکینگ دارای ۵۰۰ اتومبیل بود که بیش از ۵ سال از ساخت آنها نمی‌گذشت و کمتر از ۷۰۰۰۰ مایل مسافت پیموده بودند. داخل‌این پارکینگ مغازه خدمات‌رسانی اتومبیل وجود داشت و فروشندگان به خریداران پیشنهاد می‌دادند که اتومبیل‌ها را به کارشناسان ‌این بخش نشان دهند. قیمت‌ خودروها ثابت بود و امکان‌ اینکه مشتریان بخواهند بر سر قیمت چانه زنی نمایند جلوگیری می‌کرد.

همینطور که ‌این دو نفر نقشه‌های خود را به مرحله اجرا درمی‌آوردند، می‌دانستند که راهی بس دشوار را پیش رو خواهند داشت. نه تنها برنامه‌ریزی مدیریت آنها که برای چند سال سودآوری را شناسایی نموده بود اجرایی نشد، بلکه تا سال ۱۹۹۰ نیز به طول انجامید. در خلال‌این مدت هزینه‌های زیادی برای به وجود آوردن شبکه از فروشگاه‌های کارمکس و رساندن شبکه به جایی که حجم زیادی از کالا را در اختیار داشته باشد و بتواند صرفه به مقیاس داشته باشد، مورد نیاز بود.در سال ۱۹۹۵ دو سال بعد از افتتاح اولین فروشگاه کارمکس، شرکت توانست سودآوری خود را آغاز کند و توانست ۷۷ میلیون دلار سود را در صورت‌های مالی خود گزارش دهد. گشایش فروشگاه‌های جدید تعداد پارکینگ‌های کارمکس را به ۴ عدد که دوتا از آنها در کارولینا واقع بودند، افزایش داد. فروشگاه شماره ۵ در شارلوت در کارولینای شمالی در سال ۱۹۹۶ آغاز به کار کرد، ولی شارپ همچنان در‌این فکر به سر می‌برد که کارمکس را وارد شبکه سراسری نماید. در پایان سال مالی ۱۹۹۵ شرکت رشد زیادی را در فروش خود گزارش داد و رقم از ۷۷ میلیون دلار به ۳۰۴ میلیون دلار رسید.

در دهمین سالگرد افتتاح کارمکس، فروش به ۵/۲ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۰۲ نتایج، رشد زیادی داشت و درآمد با افزایش ۲۸درصدی به ۲/۳میلیارد دلار رسید و درآمد خالص هم تقریبا‌ دو برابر شد و به رقم ۸/۹۰ میلیون دلار رسید.

با وجود متوقف شدن رشد در بسیاری از شرکت‌ها و شروع ورشکستگی‌ها، فصل جدیدی در دوره عمر کارمکس آغاز شد. در بهار سال ۲۰۰۲ شرکت Circuit City اعلام کرد که می‌خواهد کارمکس را به عنوان یک شرکت مستقل و سهامی‌‌عام از زیرمجموعه‌های خود جدا کند. در ماه اکتبر‌ این امر به وقوع پیوست و شرکت کارمکس به وجود آمد و لجیون به عنوان مدیرعامل آن شروع به کار کرد. لجیون بر‌این هدف بود که سالانه ۸ -۶ پارکینگ برای فروش اتومبیل‌های دست دوم بگشاید.

در حالت معمولی یک فروشگاه کارمکس حدود ۵۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و دارایی‌هایش۴۰۰ -۳۰۰ اتومبیل می‌باشد که معمولا‌ ۸ تا ۱۰ بار در سال‌ این پارکینگ‌ها پر می‌شوند و به طور میانگین هر کدام از پارکینگ‌ها ۴۰ مسوول فروش دارد. در پایان سال مالی ۲۰۰۹‌ این شرکت گردش مالی ۹۷/۶میلیارد دلار، درآمد عملیاتی ۶/۸۷ میلیون دلار و سود ۲/۵۹ میلیون دلار را گزارش داد و تعداد کارمندانی که در ‌این شرکت مشغول به فعالیت بودند، ۱۲۰۰ نفر بوده است.