ابزار کاهش ترک خدمت کارکنان
سید محمد اعظمی نژاد* منبع: Mindtools یک دقیقه صبر کنید و خوب در مورد اینکه چرا شغل خود را رها نکرده‌اید، فکر کنید! ممکن است در محل کارتان با شما با احترام رفتار ‌شود یا دوستان خوبی در محیط کار خود دارید. شاید مسیر رفت و آمد به محل کارتان کوتاه است یا رییس قدرشناسی دارید.

بسیاری از عوامل مثبت می‌تواند شما را در محل کارتان نگاه دارد و موجب احساس خوشایندی شود که مانع تصمیم‌گیری به ترک خدمت و رفتن بر سر شغلی جدید شود.
در این نوشتار ابزاری برای چگونگی افزایش تعهد کارکنان به محیط کار معرفی خواهد شد، استفاده از این ابزار زمانی مهم‌تر خواهد بود که سازمان دغدغه‌ای برای نگهداشت نیروی انسانی خود داشته باشد.
معرفی ابزار
مبنای این ابزار، رضایت کارکنان است، اگر کسی به این باور برسد که در محیط کاری جدید می‌تواند رضایت نسبی بیشتری نسبت به محل کاری فعلی خود به‌دست آورد، به‌طور یقین نسبت به ترک محل کار خود اقدام خواهد کرد. با این وجود وابستگی یک فرد در سازمان می‌تواند به جنبه‌های زیر مربوط باشد:
۱- ارتباطات، در حقیقت روابطی است که فرد با مردم، فعالیت‌ها و دیگر سازمان‌ها دارد. این ارتباطات می‌تواند شامل مواردی چون ارتباط با سازمان، خانواده، دوستان، همکاران، گروه‌های اجتماعی، مذهبی و موسسات خیریه یا حتی ورزش و سرگرمی‌های فردی باشد.
اساسا هرچه ارتباطات فرد در یک سازمان بیشتر و عمیق‌تر باشد، تصمیم‌گیری برای ترک و جابه‌جایی از سازمان برای وی سخت‌تر خواهد شد.
اگرچه نمی‌توان به‌طور مستقیم برای افراد ارتباطات را به‌وجود آورد، اما راه‌های مختلفی برای تقویت ارتباطات بین کارمندان در سازمان وجود دارد. برای مثال، می‌توانید به بهانه‌های مختلف از جمله جشن گرفتن برای موفقیت‌ها و دستاوردها یا تولد افراد، بین آنها به‌طور غیر‌مستقیم ارتباطاتی مناسب ایجاد کنید.
یکی دیگر از راه‌ها برای تقویت ارتباطات، سازماندهی فعالیت‌های تیمی در سازمان است که این رویکرد می‌تواند به مرور موجب همدلی و ایجاد روابط دوستی بین افراد شود.
۲- تناسب، به این معنا است که به چه میزانی یک سازمان برای فرد محیطی مناسب است. تناسب بیان می‌کند که اهداف فردی و سازمانی به چه اندازه همراستا هستند. عامل تناسب چگونگی نحوه ارتباط فرهنگ و ارزش‌های سازمان با ارزش‌های فرد را بیان می‌کند.
برای در نظر گرفتن جنبه تناسب، اطمینان حاصل کنید برای هر فرد متناسب با مهارت و شایستگی نقشی در گروه کاری یا سازمان در نظر گرفته شده است. برای اینکه بتوانید اهداف فردی و سازمانی را همسو کنید، به‌صورت مدیریت بر مبنای هدف عمل کنید، این کار موجب می‌شود تا افراد به خوبی درک کنند چه نقشی در انجام ماموریت‌های سازمان دارند.
سپس می‌توانید طی جلسه‌ای به‌صورت فردی اهداف کارکنان را با ایشان مورد بررسی قرار دهید. اگر احساس کردید افراد خیلی در مورد اهداف مرتبط با خود توجیه نیستند، می‌توانید با آنها جلسات حمایتی برای درک بهتر اهداف برگزار کنید. به عنوان بخش مهمی از این کار باید بین ارزش‌های سازمان و ارزش‌های فرد ارتباط برقرار کنید.
۳- امنیت، آخرین جنبه اثرگذار بر وفاداری کارکنان، احساس عدم امنیت روحی و روانی در آنها است. برای مثال یک سازمان ممکن است به راحتی افراد کلیدی و تاثیرگذار خود را برای برآورده نکردن مواردی چون آموزش مناسب سازمانی، امکانات ارتباطی(مثل اینترنت یا تلفن) یا انعطاف‌پذیری منطقی در ساعت کاری از دست بدهد.
حتی مواردی چون مسیر رفت و آمد، مهد کودک برای مادران شاغل یا بیمه درمانی تکمیلی می‌تواند در تصمیم‌گیری افراد برای ماندن یا ترک محل کار کنونی کاملا اثرگذار باشد. به عنوان یک مدیر، شما باید تمام کوشش خود را برای ایجاد محیط سالم، پرنشاط و ارزش آفرین برای همه اعضای سازمان به کار گیرید. ابتدا اطمینان حاصل کنید اعضای سازمان یا تیم کاری شما در محیط کاری سالمی از نظر روحی و روانی کار می‌کنند. این وظیفه شما است که سطح تنش‌های موجود در محیط کار را به حداقل برسانید.
سپس به کلیه اعضای سازمان با اتخاذ رویکردهای مناسب کمک کنید تا علاوه‌بر انجام درست کارها، محیط روانی سالم و شادی را تجربه کنند. گاهی حتی یک قدردانی کوچک اما به موقع می‌تواند این حس را در کارکنان تقویت کند.
با وجود اینکه در بیان ابزار، کاهش تنش و استرس کارکنان مورد تاکید است، اما باید به این نکته توجه داشت که برای عملکرد بهینه کارکنان، تنش باید به‌طور صحیحی مدیریت شود. ابزار مدل JD-R (این ابزار قبلا در همین ستون معرفی شده است) این امکان را در اختیار شما می‌گذارد تا میزان بهینه تنش و استرس در میان کارکنان را مد نظر قرار دهید.
* عضو هیات‌رییسه کمیته تخصصی توسعه - انجمن مدیریت منابع انسانی ایران
(hrjournalist.blogfa.com)