رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران روز گذشته گزارش نظارتی 9 ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال 1394 شهرداری تهران را در صحن شورا ارائه کرد که نشان می‌داد مجموعه پروژه‌های بازدید شده در سطح شهر 8/ 16 درصد از میزان مورد انتظار عقب تر هستند که عمده دلیل عقب‌ماندگی این پروژه‌ها عقب‌ماندگی مالی گزارش شده است. به نظر می‌رسد رکود ساختمانی در بازار مسکن شهر تهران، علاوه‌بر تاثیرگذاری مستقیم بر بخش سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی و کاهش ساخت‌وسازهای مسکونی، با یک سال تاخیر، پروژه‌های پایتخت را نیز به شکل منفی، تحت‌الشعاع قرار داده است. پیش از این نیز گزارش عملکرد 6 ماهه پروژه‌های تملک دارائی سرمایه‌ای بیانگر عقب ماندگی 11 درصدی یک سوم کل پروژه‌های شهری بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد» مطابق گزارش ارائه شده در صحن علنی پارلمان محلی پایتخت طی ۹ ماه اول سال ۹۴ مجموعا ۲ هزار و ۳۸۲ پروژه در سطح شهر تهران انجام شده است که از این تعداد یک‌هزار و ۵۵۵ پروژه‌ مستمر(پروژه‌هایی که به‌صورت سالانه در شهر استمرار و تداوم دارند همچون آسفالت خیابان ها، جدول کشی و...) و ۸۲۷ پروژه‌سرمایه‌ای غیرمستمر، ۲۹۴پروژه‌ سرمایه‌ای غیرمستمر جدید و ۴۱۳پروژه‌ سرمایه‌ای غیرمستمر نیمه‌تمام اجرا شده است. بررسی عملکرد و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها طی بازه زمانی مورد نظر ۵۶ درصد بوده این در حالی است که مطابق برنامه سطح پیشرفت فیزیکی موردانتظار پروژه‌ها برای این مدت معادل ۷۲ درصد پیش بینی شده بود.

در بررسی انجام شده پنج دلیل عمده شامل مشکلات مالی، زمین، طراحی و برنامه ریزی، پیمانکار و مشکلات مربوط به اجرا، عامل عقب ماندگی پروژه‌ها از پیشرفت فیزیکی مورد انتظار معرفی شدند که از این میان مشکلات مالی فاکتوری بود که بیشترین پروژه‌ها به این دلیل با تاخیر پیشرفت کرده بودند. کارشناسان شهری معتقدند: رکود ساختمانی در بازار مسکن شهر تهران، علاوه‌بر تاثیرگذاری مستقیم بر بخش سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی و کاهش ساخت‌وسازهای مسکونی، با یک سال تاخیر، بودجه اداره پایتخت را نیز به شکل منفی، تحت‌الشعاع قرار داده و به‌صورت غیرمستقیم اما محسوس، ۲ هزار و ۳۸۲ طرح و پروژه عمرانی- شهری در تهران را با «کسری منابع نقد» روبه‌رو کرده است. به گفته کارشناسان شهری وابستگی ۴۳ درصدی بودجه شهرداری تهران به درآمد حاصل از اخذ عوارض ساخت‌وساز در سال جاری، کسری ۷/ ۹ درصدی منابع مالی این ارگان در سه فصل اول امسال را به‌دلیل افت تیراژ ساخت مسکن موجب شد و در حال حاضر مجموعه کارگاه‌ها و انواع پروژه‌های شهرداری در حوزه‌های حمل و نقل، شهرسازی و... که در مجموع ۶هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌ای دارند، با عقب ماندگی مواجه کرده است.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تغییر در زمان اتمام ۵۷ درصد پروژه‌های غیرمستمر شهرداری تهران تشریح کرد: بیش از ۳۸ درصد تاخیر پروژه‌های غیرمستمر بازدید شده به دلیل مشکلات مالی بود و حدود ۱۲ درصد به دلیل مشکلات زمین، حدود ۸ درصد پروژه‌ها با مشکلات طراحی و برنامه‌ریزی، کمتر از ۴ درصد مربوط به پیمانکار و نزدیک به ۷ درصد مشکلات مربوط به اجرا بود. دبیر در خصوص پروژه‌های متوقف شده گفت: در سال جاری کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران پروژه‌های زیر ۵۰ درصد از اولویت خارج و متوقف کرد. او همچنین در خصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی سال ۹۴ پروژه‌های بازدید شده مستمر توضیح داد: میانگین درصد پیشرفت ‌فیزیکی زمان بازدید نزدیک به ۵۸ درصد بود در حالی که ۷۵ درصد انتظار پیشرفت فیزیکی داشتیم به این معنی که شهرداری ۴۷/ ۱۷ درصد عقب‌تر از برنامه زمان بندی شده است. دبیر ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری مستمر و غیرمستمر بیش از ۱۶ درصد به‌طور میانگین از نظر فیزیکی عقب تر از برنامه است.