به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکنون تنها آمار ثبت‌نام‌کنندگان متقاضی دریافت سهمیه خبرنگاری طرح ترافیک جدید را اعلام کرده و رقم به‌روز این افراد را چند روز یکبار اعلام می‌کند. این در حالی است که حداکثر مجوز سالانه صادرشده در گروه خبرنگاران تاکنون کمتر از 5 درصد کل مجوزهای سالانه 97 است. برابر مصوبه شورای شهر تهران سقف سهمیه‌های قابل‌تخصیص به اشخاص حقوقی و حقیقی و دستگاه‌ها و نهادهای متقاضی در سال جاری ۶۳ هزار فقره تعیین شده که این تعداد به‌طور کامل توزیع شده است. از سوی دیگر سهمیه‌ای که تاکنون به خبرنگاران اختصاص یافته، حداکثر معادل یک درصد از تعداد کل مجوزهای ورود به طرح ترافیک (اعم از روزانه و سالانه) است. به این ترتیب با فرض اینکه تمام مجوزهای با تخفیف ۹۰ درصدی که برای گروه‌های خاص در مصوبه طرح ترافیک پیش‌بینی شده، بین خبرنگاران توزیع شده باشد، تعداد سهمیه‌های تخصیص‌یافته به این گروه تاکنون حداکثر ۳ هزار و ۲۰۰ فقره است.

صرف‌نظر از اینکه شنیده‌ها حاکی از عدم تخصیص کل این سهمیه‌ها به خبرنگاران است، مقرر شده در اولین جلسه رسمی شورای شهر در هفته پیش‌رو، طرح دوفوریتی در خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی سهمیه خبرنگاران در شورا مطرح و به رای گذاشته شود. با تصویب این طرح و با توجه به اینکه آمار خبرنگاران ثبت‌نامی در سامانه قدری بیش از ۵ هزار نفر اعلام شده، احتمالا مشکل طرح ترافیک خبرنگاران تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. اما در این بین رقمی حدود ۶۰ هزار فقره مجوز سالانه ورود به محدوده طرح ترافیک نیز به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و مشاغلی که نیازمند ورود به این محدوه هستند، واگذار شده است.

سوالی که وجود دارد این است که تعداد مجوزهای سالانه واگذار شده به هر یک از گروه‌های خاص، دستگاه‌ها و نهادهای سهمیه‌بگیر چقدر است؟ سال گذشته ۴۴۱ دستگاه و نهاد از شهرداری تهران مجوز طرح ترافیک سالانه دریافت کردند و آمار امسال نیز احتمالا باید به همین رقم نزدیک باشد. اما تاکنون هیچ آماری از تعداد سهمیه‌های این دستگاه‌ها به تفکیک منتشر نشده و تنها گروهی که اطلاعاتش از میان سهمیه‌بگیران مجوز سالانه طرح ترافیک اعلام عمومی شده، خبرنگاران هستند. انتظار می‌رود در کنار انتشار اطلاعات مربوط به سهمیه خبرنگاران، تعداد سهمیه‌های دیگرگروه‌ها که بیش از ۱۰ برابر سهمیه خبرنگاران است نیز با قید اسامی حقیقی و حقوقی اعلام عمومی شود. قطعا این اقدام به شفافیت هر چه بیشتر طرح ترافیک جدید کمک می‌کند.

برخی از مدیران ترافیکی شهرداری پیش‌تر اعلام کرده‌اند که مصوبه‌ای در خصوص اعلام اسامی سایر سهمیه‌بگیران وجود ندارد، اما آیین‌نامه توزیع سهمیه خبرنگاران که توسط شورای شهر تنظیم شده، درباره اعلام اسامی آنها تصریح کرده است. با این حال چنین استدلالی نمی‌تواند موجب عدم اعلام جزئیات سایر سهمیه‌ها باشد، چراکه اساسا شفافیت نیازمند مصوبه نیست و به عنوان یک اصل در مدیریت شهری جدید، باید مبنای تمام اقدامات باشد. بنابراین اعتراض هیچ نهادی به اعلام سهمیه‌ها وارد نیست. شهروندان تمایل دارند بدانند حدود ۶۰ هزار سهمیه‌بگیر دیگر که از مجوز سالانه برخوردار شده‌اند، کدام گروه‌ها هستند و این قبیل شفاف‌سازی‌ها به همراهی هرچه بیشتر آنها با طرح ترافیک جدید کمک می‌کند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، براساس طرح ترافیک جدید، ۱۰۳ هزار خودرو روزانه می‌توانند وارد محدوده مرکزی شهر شوند. از این میان ۶۳ هزار سهمیه، متعلق به افرادی است که به‌دلیل ماهیت شغلی برای ورود به محدوده ناگزیری دارند و بقیه مجوزها یعنی تا ۴۰ هزار فقره مجوز روزانه نیز در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.