در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، معیارهای شناسایی بافت‌های فرسوده از ارزش یکسانی برخوردارند ولی نحوه اعمال معیارها مشخص شده و شناسایی بافت‌های فرسوده مبتنی بر راهکارها و شاخص‌های معینی شده است به این‌صورت که مبنای شناسایی بافت‌های فرسوده، بلوک‌های شهری است، هر بلوک شهری که ۵۰ درصد قطعات آن مشمول هر یک از معیارها باشد، فرسوده شناخته می‌شود. لحاظ کردن این معیارها در تشخیص و شناسایی بافت فرسوده اگرچه در ظاهر می‌تواند مسیری را برای مشخص کردن مرز فرسوده و غیرفرسوده پهنه‌های شهری ایجاد کند اما مطابق با اظهارات اهالی و نمایندگان شورایاری‌های مناطق مختلف فرسوده شهر تهران، منجر به ایجاد سردرگمی و به‌هم‌ریختگی شده است. به‌طوری که هم‌اکنون جمعی از اهالی و ساکنان مناطق فرسوده پایتخت از تعریف و معیار شناسایی بافت‌های فرسوده گلایه دارند.

به‌عنوان مثال برخی اهالی محله نعمت‌آباد از نحوه تشخیص بلوک‌های فرسوده شهر در این منطقه ابراز نارضایتی کرده و عنوان می‌کنند: معابر باریک و نفوذناپذیری برخی معابربه حدی است که امکان یک زندگی عادی را از ساکنان سلب کرده اما در حال‌حاضر به‌عنوان بافت فرسوده شناخته نشده است. این گلایه از سوی نمایندگان شورایاری‌های محلات مختلف فرسوده شهر تهران در نشست توسعه محله‌محور بافت‌های فرسوده شهری مطرح شد. در این نشست محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، کاوه حاجی علی‌اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مصطفی بهزاد‌فر استاد دانشگاه و میثم بصیرت محقق و مدرس حوزه شهری حضور داشتند.

کاوه حاجی علی‌اکبری، رئیس سازمان نوسازی تهران عنوان کرد: سیاست‌هایی که تاکنون در حوزه نوسازی بافت فرسوده اجرایی شده مبتنی بر تخریب و نوسازی بوده و بهبود همه‌جانبه را لحاظ نکرده است. در عین حال میثم بصیرت، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران با انتقاد از نگاه کمی به مساله نوسازی، به ناکارآمدی‌ نوسازی‌های انجام شده تاکنون اشاره کرد و از کسری پارکینگ و خدمات در مناطق نوسازی شده گفت و عنوان کرد برای رفع کسری فضاهای خدماتی محدوده‌های نوسازی شده با مدل قبلی به ده‌ها هزار میلیاردتومان بودجه نیاز است. محمدسالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با جمع‌بندی مباحث مطرح شده گفت: وقتی می‌گوییم ۴۰ درصد بافت‌های فرسوده نوسازی شده است، منظور صرفا کالبد آنهاست. او از عدم مدیریت یکپارچه شهری انتقاد و همچنین بر مغایرت سندهای بالادستی با توسعه محله‌محور تاکید کرد.