به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق گزارش‌های به دست آمده ۱۴هزار کیلومتر از جاده‌های فرعی و روستایی کشورمان آسیب دیده‌اند و طبق برآوردهای صورت گرفته شاهد بیش از ۳۵۲۰میلیارد تومان خسارت از سیل اخیر در حوزه جاده، ریل و ابنیه‌ها هستیم. بازسازی‌ها بلافاصله بعد از فروکش کردن شروع شده و انتظار می‌رود منابع لازم در اختیار قرار بگیرد. وی صبح دیروز برای ارائه گزارش از سیل اخیر و میزان آسیب‌های وارده به سیستم حمل و نقل و ابنیه‌های فنی در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طبق آمار و گزارش‌های واصله در سیل اخیر و بررسی‌های صورت گرفته ۱۴هزار کیلومتر از جاده‌های فرعی و روستایی کشورمان دچار آسیب شدند. این آسیب‌ها از نوع آب شستگی، آب‌بردگی، فرونشست، ریزش کوه، لغزش زمین یا رانش بوده است. وی ادامه داد: در این مقطع بیش از ۱۰هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی ما که شامل آب‌نما، آب‌روها و انواع پل‌ها هستند دچار آسیب یا تخریب شدند. در بررسی صورت گرفته ۷۲۵ پل تخریب شده و میزان باقی‌مانده از ابنیه‌ها آسیب‌های جدی داشته‌اند. محمد اسلامی با تاکید بر اینکه بارش‌های اخیر باعث فعال شدن چشمه‌سارها و چشمه‌هایی که سال‌ها خشک بوده‌اند، شده و این موضوع آسیب‌پذیری به جاده‌ها را به میزان زیادی افزایش داده است، گفت: نکته مهمی که باید در این زمینه به آن توجه داشت این است که در استان‌هایی مثل گلستان و لرستان حجم آبی که روان شد سه برابر دوره بلند‌مدت بود.

وی ادامه داد: به همین خاطر بود که در تصاویر و گزارش‌هایی که ارائه یا در فضای مجازی منتشر می‌شد شاهد این بودیم که حجم سنگینی آب از روی پل‌ها عبور می‌کرد. این موضوع نشان‌دهنده این است که حجم دبی امروز در رودخانه‌ها بیش از حجمی بود که برای آن‌ پل‌ها در نظر گرفته شده بود و این مساله به خصوص در رودخانه‌هایی مثل کشکان و سیمینه دیده شد. اسلامی افزود: یکی دیگر از موارد مهم آسیب‌های جدی بود که به جاده‌های کشور همچون پلدختر وارد شد. طبق گزارش‌ها از ۱۰۸ کیلومتری که این جاده دارد بیش از ۴۰ کیلومتر آن آسیب جدی دیده است که ۲۸ کیلومتر آن قابلیت بازسازی اساسی داشته و در ۱۲ کیلومتر آن باید جاده جدید احداث شود.

اسلامی با اشاره به حوزه ریلی و خسارات وارد شده به حمل و نقل ریلی کشور در سیل اخیر اظهار کرد: در بحث ریلی نکته مهم و حائز اهمیت این بود که با خسارت‌های وارد شده به خطوط ریلی همچنان استفاده فعال صورت گرفت و ایمنی آنها برقرار شد و در مورد بعد با این فعالیت امکان خدمت‌رسانی و کمک‌های امدادی فراهم شود. با این حال در مجموع بیش از ۳۵۲۰ میلیارد تومان خسارت در جاده‌ها، حوزه ریلی و پل‌ها برآورد شده است. وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس درخصوص آسیب‌های وارد شده سیل اخیر به خانه‌های مردم در استان‌های سیل‌زده اظهار کرد: در این مقطع طبق گزارش اعلام شده ۱۵۰هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها آسیب دیده‌اند. از این میزان ۵۰ هزار واحد باید احداث مجدد شوند و ۱۰۰ هزار واحد هم نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.