به گزارش «دنیای اقتصاد»، اخیرا شهرداری تهران با انجام یک نظرسنجی درباره طرح زوج و فرد، تلاش کرد نگرش شهروندان درباره طرح ترافیکی جدیدی را که جایگزین طرح زوج و فرد می‌شود،‌ پیش از اجرا بسنجد. در بخشی از این نظرسنجی که جامعه آماری آن ۱۵۰۰ نفر از شهروندان ۲۵ سال به بالا بوده‌اند، حاکی است سه چهارم مردم تردید دارند که درآمدهای شهرداری از محل طرح‌های ترافیکی صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

این نظرسنجی به مدیران شهری دوره کنونی یادآوری می‌کند که نباید فریب بخورند و تصور کنند همین که تیم مدیریت شهری تغییر کرده، اعتماد مردم نیز تقویت شده است. تیم جدید مدیریت شهری دو سال است که کرسی اداره شهر را در اختیار دارد و این مدت طولانی زمان مناسبی برای اینکه دست‌کم از نرخ بی‌اعتمادی شهروندان به شهرداری کاسته شود، به شمار می‌آید، اما نظرسنجی تازه ترافیکی نشان می‌دهد مدیران شهری در ارتقای اعتماد شهروندان ناموفق  بوده‌اند.

آن‌گونه که «ایسنا» اعلام کرده، طی این نظرسنجی ۸/ ۵۰درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بوده‌اند ایجاد تغییر در طرح زوج و فرد فعلی یک ضرورت است و به عدم کارآیی طرح فعلی اذعان داشتند. این در حالی است که ۳/ ۲۸ درصد مردم معتقد بودند که با حفظ طرح موجود می‌توان تغییراتی در راستای بهبود آن اعمال کرد. با این حال متن دقیق سوال این نظرسنجی منتشر نشده است. همچنین ۸/ ۵۸ درصد از ساکنان محدوده طرح ترافیک معتقد بودند که طرح زوج و فرد باید تغییر کند.

در این بین نکته مبهم جنس پرسشی است که با شهروندان در میان گذاشته شده است. ممکن است از شهروندان سوال شود که آیا موافق حذف همیشگی طرح زوج و فرد و برخورداری از امکان تردد در همه روزهای هفته در محدوده مشخصی از شهر با خودروی شخصی هستید؟ طبیعی است که احتمالا عده زیادی با آن موافق خواهند بود. در مقابل ممکن است طرح سوال به گونه دیگری باشد، مثلا اینکه آیا حاضرید به جای اینکه یک روز در میان در تمام هفته‌ها مجاز به تردد رایگان در محدوده زوج و فرد باشید، ۲۰ روز در هر فصل از این امکان برخوردار شوید؟ در این صورت احتمالا همان افرادی که به سوال قبل پاسخ مثبت داده‌اند، نظر منفی دارند.

شهرداری تهران بنا دارد یک ماه پس از اجرای طرح جدید جایگزین زوج و فرد نیز از مردم در این حوزه نظرسنجی کند. انتظار می‌رود جزئیات این قبیل نظرسنجی‌ها به شکل کامل‌تر از سوی مدیران شهری منعکس شود.