عقب‌ماندگی تهران از پکن در متروسازی

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه‌های محمدیه و بسیج از خط هفت مترو که با حضور محمدباقر نوبخت، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، با اشاره به مشکلات مشترک کلان‌شهرهای دنیا از قبیل آلودگی، ترافیک، حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی، اظهار کرد: به‌عنوان مثال هرچند رشد جمعیت ٢٢ منطقه تهران به‌طور متوسط حدود ۵/ ۲ درصد بوده است، اما در اطراف تهران و شهرهای اقماری، بعضا رشد جمعیت ١٧ درصدی نیز وجود دارد که بر مسائل تهران نیز اثرگذار است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اتصال شبکه ریلی از سیاست‌های اصلی ما است گفت: در همین راستا اتصال مترو تهران به پرند، هشتگرد و اسلامشهر نیز تعقیب می‌شود. حناچی با اشاره به اینکه متروسازی در تهران و پکن همزمان آغاز شد اظهار کرد: با این وجود آنها اکنون بسیار از ما جلوتر هستند. البته این واقعیت را نیز باید در نظر گرفت که تولید ناخالص و درآمد سرانه خود را نمی‌توانیم با چین مقایسه کنیم. به گفته وی، در حال حاضر متروی تهران در زمره ۱۵ متروی اول در رنکینگ جهانی است. حناچی خاطرنشان کرد: بعضی شهرهای موفق سیاست «۵٠٠ متر تا ایستگاه مترو» را اجرا می‌کنند. در هر نقطه پاریس مرکزی، با ۵۰ قدم به یک ایستگاه مترو می‌رسید. با این حال مترو هنوز هم در این شهرها در حال توسعه است.

در این جلسه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز ماجرای عقب‌ماندگی تهران از پکن را به تفصیل بیان کرد و گفت: اگر متروی تهران را با متروی پکن مقایسه کنیم، می‌بینیم که این دو شبکه تقریبا همزمان ساخت خود را آغاز کردند و زمانی که ما در حال ساخت سه خط مترو بودیم، متروی پکن دو خط داشت. اما امروز که ما هفت خط با 5/ 2 میلیون سفر روزانه را به‌طور ناقص بهره‌برداری می‌کنیم، متروی پکن ۲۰ خط فعال با ۳۹۰ ایستگاه به طول ۶۳۰ کیلومتر، به‌طور متوسط روزانه 5/ 10 میلیون سفر انجام می‌دهد و رکود 5/ 13 میلیون سفر را نیز زده است. همچنین قرار است تا دوسال آینده طول این شبکه به 1000 کیلومتر با ظرفیت 18 میلیون سفر روزانه برسد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تفاوت این دو شبکه در حالی است که دولت چین یارانه سوخت نمی‌دهد واز سوخت هم مالیات دریافت می‌کند یعنی حمل و نقل با خودرو برای دولت چین منافع ندارد نه مثل ایران که درتهران روزانه ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت شود.

وی مترو را از قوت لایموت برای تهران واجب‌تر توصیف کرد و در ادامه با اشاره به ظرفیت ساخت مجتمع‌های ایستگاهی، خدماتی و مسکونی در کنار حدود ۲۰۰ ایستگاه مترو گفت: از محل بهره‌برداری از این مجتمع‌ها می‌توان هزینه ساخت خطوط جدید و تکمیل ظرفیت خطوط موجود را تامین کرد و اگر موضوع به‌صورت جدی از سوی شهرداری پیگیری شود، شورا آماده است تا با مصوبات مورد نیاز از توسعه مترو حمایت کند. در جلسه روز گذشته محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد محوریت تامین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس از محل منابع دولتی را برای شهرداری‌ها که در قالب طرح نوسازی ناوگان در دولت مطرح شده، بر عهده بگیرد و افزود: با وجود تاکید رئیس‌جمهوری بر این برنامه، هنوز یک دستگاه اتوبوس هم از این محل تامین نشده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه از این پس لازم است که تمرکز بیشتری روی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشیم گفت: بنا به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه، از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه که به حمایت از تولید ملی اختصاص دارد، به زودی منابعی برای تامین واگن‌های جدید در اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه در صورت ارائه برنامه منطقی می‌توان با تکیه بر تبصره ۱۸ قانون بودجه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی کرد، خطاب به شهردار تهران گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان سهم امسال است که اگر نیاز است، فعالیتتان را در این زمینه بیشتر کنید، می‌توانیم این عدد را تا سقف ۴۸۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.