به گزارش «ایسنا»، محمد تقی‌زاده در تشریح عملکرد شهرداری‌های استان تهران در حوزه مدیریت پسماند تاکید کرد: قطعا شهرداری‌ها باید در جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها ضوابط محیط‌زیستی را رعایت کنند و دفن با ملاحظات بهداشتی و محیط‌زیستی انجام شود تا شیرابه‌ها و سایر آلودگی‌ها در سطح شهرها پخش نشود. به‌ویژه در شرایط کرونایی رعایت این الزامات از انتشار بیماری در سطح شهرها جلوگیری می‌کند.

تقی‌زاده تاکید کرد: در این راستا بهره‌گیری از تجهیزات و ماشین‌های استاندارد و به‌روز حمل زباله در شهرها از اقداماتی است که شهرداری‌ها باید در دستور کار قرار دهند؛ در مقیاس محلی شهرداری‌ها در نقاطی از شهر ایستگاه‌های میانی دارند که پسماند پس از جمع‌آوری از سطح شهر از این ایستگاه‌ها توسط سیم‌تریلرها به مراکز دفع پسماند منتقل می‌شوند، بنابراین در این مراحل باشد ضوابط به درستی رعایت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به اینکه تاکید استانداری به شهرداری‌های استان همواره توجه جدی به ضوابط محیط‌زیستی و بهداشتی در مدیریت پسماند است، افزود: اگر شهرداری‌ها در این فرآیند ضوابط را رعایت نکنند قطعا دستگاه‌هایی مانند محیط‌زیست ورود پیدا خواهند کرد و برابر ضوابط و مقررات قانونی که همان قانون مدیریت پسماند است با هر تخلفی از سوی محیط‌زیست، اداره کل محیط‌زیست استان تهران و شهرستان‌ها برخورد می‌شود.

وی افزود: البته تاکید استانداری این است که هم محیط‌زیست و هم شهرداری‌ها موضوعات موجود را در فضای تعاملی حل و فصل کنند به شکلی که اخطارهای لازم داده شود و کار اقناعی انجام شود و اگر روند اصلاح نشد حتما از ابزارهای قانونی استفاده کنند.

تقی‌زاده درباره تدوین طرح‌های جامع پسماند توسط شهرداری‌های استان تهران نیز گفت: در سطح استان تهران ۴ مرکز دفع پسماند داریم و به‌دلیل تراکم و پیوستگی شهرها به‌ویژه در غرب استان امکان ایجاد مراکز دفع پسماند برای هر شهر وجود ندارد، بنابراین برای مثال ملارد و شهریار و قدس زباله‌های خود را به مرکز اخترآباد و اسلامشهر، بهارستان و رباط‌کریم انتقال نهایی زباله‌های خود را به مرکز دیگری انجام می‌دهند و در شرق استان هم مرکز دیگری برای شهرستان‌های شرق استان وجود دارد.

وی ادامه داد: دفن، انتهای فرآیند مدیریت پسماند است و به جز این مرحله سایر بخش‌های فرآیند برعهده خود شهرداری‌ها است و می‌توانند برای این مراحل طرح تهیه کنند. اما همواره به آنها تاکید شده روی موضوع فرهنگ‌سازی در جهت جلب مشارکت مردمی اقدام شود.