به گزارش خبرگزاری فارس، طرح «تاسیس خانه تهران» که یک فوریت آن در دوره پنجم شورای شهر به تصویب رسیده بود، روز گذشته در صحن پارلمان شهری مورد بررسی قرار گرفت. نرگس‌ معدنی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران توضیح داد: طرح تاسیس خانه تهران با هدف ایجاد فضای مناسب و شایسته تعامل تهران‌‌‌پژوهان، کارشناسان معماری و شهرسازی و ... به تصویب رسید و هدف از آن ایجاد نهادی برای استفاده از ظرفیت‌‌‌های فکری و مشاوره‌‌‌ای متخصصان در طراحی شهری ایرانی اسلامی، دانش‌‌‌پایه، سرسبز، مقاوم و زیست‌‌‌پذیر بوده است.

وی ادامه داد: از آنجا که احتمال می‌رود ایجاد هرگونه فضای جدید برای همفکری و تعامل و همکاری مورد اشاره منجر به ایجاد تشکیلات و ساختار جدیدی در شهرداری تهران شود و برخی از اهداف طرح در حوزه‌‌‌های شهرداری مثل مرکز مطالعات و برنامه‌‌‌ریزی شهر تهران،‌‌‌ خانه گفت‌وگوی شهر، خانه اندیشمندان علوم انسانی و خانه هنرمندان، اتحادیه و معمار و..  در حال انجام است به این جمع‌‌‌بندی رسیدیم که این طرح باید رد شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز با بیان اینکه تهران یک استان کوچک نیست که مسائل آن در یک خانه قابل حل وفصل باشد، گفت: هر یک از مناطق تهران به قاعده یک استان جمعیت دارد و مسائل متنوعی در این کلان‌شهر وجود دارد که تاسیس یک خانه نمی‌‌‌تواند به حل این مسائل بینجامد. وی نفس ایجاد پاتوق برای هم‌‌‌اندیشی را زیبا توصیف کرد اما گفت: باید در هر منطقه و محله، معتمدان و شورایاران جمع شوند و مشکلات را حل کنند.

وی یادآور شد: ساختمان بلدیه سابق که در میدان امام خمینی (ره) در حال ساخت است، سالن‌‌‌های مختلفی دارد و می‌‌‌تواند به عنوان خانه شهر مورد استفاده قرار بگیرد.

علی اصغر قائمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز از موافقان رد طرح تاسیس خانه تهران بود که به وجود مجموعه موسوم به «رصدخانه شهر» اشاره کرد و گفت: تاسیس رصدخانه شهر سه ماموریت اصلی را دنبال می‌‌‌کرد که برخی از آنها محقق شده است. قرار بود اینجا مرکزی برای هم‌‌‌اندیشی نخبگان شهری باشد که در همین راستا ۶ کارگروه در آن شکل گرفته است.

وی افزود: ایجاد مرکز اسناد و مدارک علمی شهر و نیز ایجاد بستر رصد شاخص‌‌‌های شهر تهران از دیگر وظایف این مرکز بوده است. قائمی افزود: این مرکز در ابتدای راه موفق بود اما نقایصی دارد که باید برطرف شود و دیگر ضرورتی به ایجاد خانه تهران نیست.

مخالفان طرح تاسیس خانه تهران پیشنهاد دادند ساز و کاری تعریف شود تا اندیشه‌‌‌ورزان و دلسوزان شهر به رئیس شورای شهر یا شهردار دسترسی داشته باشند و بدون نیاز به ایجاد ساختار اداری جدید بتوانند پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

در نهایت این طرح با ۱۷ رای توسط شورای شهر تهران رد شد.