به گزارش «ایسنا» حسین شهیدزاده، مشاور معاون حمل‌ونقل ترافیک و مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره تجربه انواع آلودگی‌‌ها در هوای تهران و سرب موجود در بنزین‌‌ها که عامل اولیه این آلودگی بود، توضیح داد: در سال‌های دور یکی از انواع آلودگی‌‌های اصلی در هوای شهر تهران، آلودگی سرب بود؛ چراکه برای به‌‌سوزی بنزین، سرب به آن اضافه می‌‌شد؛ اما از چند سال بعد استفاده از سرب در بنزین ممنوع شد و کم‌کم این آلودگی از بین رفت. به گفته وی، آزبست نیز در مقاطعی باعث آلودگی هوای تهران شد؛ ماده‌‌ای که بیشتر در ایرانیت‌‌ها استفاده می‌‌شد و سپس در محصولاتی مثل لنت ترمز نیز مورد استفاده قرار گرفت؛ اما با مشهود شدن آثار سوء آن بر کیفیت هوا، واردات آزبست نیز ممنوع اعلام شد. این کارشناس آلودگی هوا از دیگر آلاینده‌های هوای تهران به مونوکسید کربن (CO) اشاره و اظهار کرد: این آلودگی به‌دلیل تردد تعداد زیادی از خودروهای کاربراتوری و موتورسیکلت‌‌های قدیمی در سطح شهر به‌ویژه در دهه۸۰ گسترش یافت.

وی افزود: از سال۸۲ به بعد از تولید خودروهای دارای موتور کاربراتوری مانند پیکان، رنو و پراید جلوگیری و موجب شد این آلودگی نیز به‌‌تدریج کاهش پیدا کند. خودروهای کاربراتوری در حال تردد نیز به تدریج فرسوده یا فروخته یا به شهرهای دیگر منتقل شدند. به گفته شهیدزاده، اقدام به تغییر استاندارد ساخت نیز برای کنترل مونوکسید کربن انجام شد.

مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به آلودگی ناشی از انتشار دی اکسید گوگرد در هوا نیز اشاره کرد و گفت: آلودگی ناشی از این منبع نیز با ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع رو به کاهش گذاشت.

شهیدزاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر ذرات معلق آلاینده غالب پایتخت بوده‌‌اند، گفت: ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲میکرون و کمتر از ۱۰میکرون تنفس را برای تهرانی‌‌ها دشوار کرده‌‌ است، گفت: ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون غالبا منشأ طبیعی و کمتر منشأ انسان ساخت دارند. این آلاینده معمولا با باد شدیدی که از مکان‌‌های دورتر در راه است به تهران منتقل می‌‌شود و امسال به یکی از آلاینده‌های اصلی هوای شهر تهران بدل شده است. وی افزود: ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲میکرون معمولا انسان‌‌ساخت هستند و بخش زیادی از آن از احتراق موتور خودروها حاصل و در هوا منتشر می‌‌شود.

او به آلاینده ازن اشاره و اظهار کرد: در روزهای گرم تابستان نیز به علت تابش شدید نور خورشید امکان افزایش تولید ازن در تهران بیش از پیش فراهم شده و این موضوع باعث می‌‌شود که ازن در جو نزدیک به تنفس ما تولید شود؛ پدیده‌‌ای که زیان آن برای سلامتی اثبات شده است. وی با اشاره به تنوع آلاینده‌های غالب در شهر تهران از دهه‌های گذشته تاکنون، راهکار کلیدی کنترل آلودگی هوای شهر تهران را اجرای کامل قانون هوای پاک، مصوب سال ۱۳۹۶ عنوان کرد و گفت: این قانون با وجود مترقی و پیش‌‌رو بودن، تاکنون به درستی اجرا نشده است.