پلیس سفارشی برای ترافیک محلی؟

به گزارش «دنیای اقتصاد»، تا پیش از تعطیلی دو ساله کرونایی مدارس و مراکز آموزشی، عرف رایج این بود که هر سال همزمان با شروع مهرماه گروهی از ماموران راهنمایی و رانندگی به معابر فرعی و محلی که مدارس در آنها مستقر هستند، اعزام می‌شدند تا نسبت به هدایت جریان ترافیک در ساعات صبحگاه و نیز زمان تعطیلی مدارس اقدام کنند. این حضور اما امسال به مراتب کمرنگ‌‌تر شده است؛ کمااینکه بنا بر اظهارات گروهی از شهروندان در مجاورت برخی مدارس که طی سال‌های گذشته همواره مامور پلیس راهنمایی و رانندگی حضور داشته، امسال غیبت هر روزه ماموران دردسرساز شده است.

این غیبت در مجاورت مدارس واقع در معابر فرعی تهران در حالی به چشم می‌‌آید که بر اساس اخبار منتشر شده از مصوبات ستاد استقبال از مهر ۱۴۰۱، با توجه به پیش‌‌بینی افزایش ۳۰ درصدی ترافیک، استقرار نیروهای راهور مقابل مراکز آموزشی و مدارس و نیز گشت‌‌زنی در معابر شهر با هدف روان‌‌سازی ترافیکی و کمک به رفع سد معابر برنامه‌‌ریزی شده بود.

این وضعیت سبب شده مدیران برخی از مدارس واقع در نقاط مختلف تهران که در روزهای اخیر با ترافیک سنگین در وقت صبح و ظهر - هنگام حضور والدین و خودروهای سرویس‌‌ها برای رساندن دانش‌‌آموزان به محل تحصیل -  مواجه بوده‌‌اند، از پلیس راهنمایی و رانندگی درخواست کنند نسبت به استقرار میدانی ماموران راهور اقدام کند تا مشکل قفل شدن ترافیک معابر فرعی همزمان با تعطیلی مدارس حل شود.

صرف‌‌نظر از هفته نیمه تعطیل اول مهرماه و با وجود اینکه هنوز آمار رسمی از طول معابر درگیر ترافیک در هفته دوم مهرماه منتشر نشده است، مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد که در هفته دوم حجم ترافیک دست‌‌کم در پیک صبحگاهی در معابر بزرگراهی شهر کمتر از مهر ماه ۹۸ یعنی آخرین سال تحصیلی با تشکیل حضوری کلاس‌‌ها پیش از عصر کرونا است. البته بخشی از این موضوع ناشی از این است که به دلیل وقوع ناآرامی‌‌های اخیر در کشور به دنبال فوت مهسا امینی، دختر جوانی که در جریان حضور در ساختمان پلیس امنیت بیهوش شد و پس از سه روز از دنیا رفت، تشکیل کلاس در برخی از دانشگاه‌ها به شکل غیرحضوری صورت می‌گیرد و این موضوع از حجم تقاضای سفر تحصیلی در پیک صبحگاهی کاسته است. اما طبعا متغیرهای دیگری نظیر پیاده‌‌سازی برنامه شناورسازی ساعات کار ادارات و مراکز آموزشی در مهرماه نیز بر این موضوع اثرگذار بوده است.

اما مقایسه وضعیت ترافیک معابر فرعی در هفته دوم مهر که عملا زمان اصلی شروع فعالیت مدارس و مراکز تحصیلی به شمار می‌‌آید، با بار ترافیک در مدت مشابه سال‌های ۹۷ و ۹۸ که کلاس‌‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شد، حکایت از آن دارد که گویا ترافیک معابر محلی به مراتب سنگین‌‌تر شده است. با این وصف در یک برآورد اولیه می‌توان این طور عنوان کرد که امسال افزایش ترافیک در برخی معابر پرتردد فرعی از افزایش ترافیک معابر بزرگراهی پیشی گرفته است. این وضعیت از یک‌‌سو ناشی از فقدان تجهیزات هوشمند رصد ترافیک و ثبت تخلفات در معابر فرعی که مقر اصلی عمده مدارس و مراکز آموزشی به شمار می‌‌آیند بوده و از سوی دیگر می‌توان آن را به حضور کمرنگ عوامل میدانی هدایت ترافیکی در موقعیت‌‌های مهمی مثل محل استقرار مدارس نسبت داد.

نکته قابل تامل دیگر این است که در اخبار مربوط به تصمیمات استقبال از مهرماه درباره ضرورت درخواست مدارس برای حضور مامور راهنمایی و رانندگی خبری منتشر نشده بود و اینکه برخی مدارس اکنون تحت تاثیر استیصال ناشی از کور شدن گره ترافیکی معبر محل استقرار، به پلیس راهور سفارش کنند تا برای هدایت جریان خودروها نیروی میدانی به آنها اختصاص دهد، تعجب‌‌برانگیز است. واقعیت این است که نبود تجهیزات هوشمند رصد تخلفات سبب می‌شود برخی از شهروندان قانون‌گریز در معابر فرعی به سادگی مرتکب تخلفاتی مثل تردد خلاف جهت در خیابان‌‌های یک‌‌طرفه، توقف دوبله و نظایر آن شوند؛ تخلفاتی که هر یک می‌تواند زمان زیادی را از شهروندان شاغل در جریان سفرهای روزانه دوگانه، یکی به قصد رساندن فرزندان خود به مدرسه و دیگری به قصد حضور در محل کار تلف کند. این اتلاف وقت این‌بار برخلاف سنت همیشگی نه در معابر بزرگراهی، بلکه در معابر محلی صورت می‌گیرد و عملا گشایش ترافیکی آن‌‌طور که انتظار می‌‌رفت حاصل نشده است. ترافیک تهران این روزها از جایی به جای دیگر منتقل شده و در نتیجه اتلاف وقت در سفرهای روزانه برای بسیاری از شهروندان کاهش پیدا نکرده است.