به گزارش خبرگزاری فارس، رضا محمدی به فرسودگی ماشین‌‌‌آلات خدمات شهری اشاره کرد و آن را ناشی از عملکرد ضعیف مدیریت شهری در دوره قبلی دانست. وی افزود: ناوگان خدمات شهری فرسوده است؛ البته این ناوگان پیمانکاری است و باید به‌روز شود. محمدی با بیان اینکه امروز کیفیت خدمات شهری ضعیف است، گفت: یک زمانی ما گاردریل‌‌‌ها را با ماشین‌‌‌های مکانیزه شست‌وشو می‌‌‌دادیم، اما الان ناوگان فرسوده و از رده خارج است و در ‌شأن شهروندان تهران نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در کدام مناطق، وضعیت نظافت بدتر است، گفت: ما معدل کل را درنظر می‌‌‌گیریم و در حال حاضر وضعیت مطلوب نیست، اما تا یک ماه آینده به یک وضعیت حداقلی می‌‌‌رسیم. محمدی ادامه داد: قرار است هفته آینده با تک‌‌‌تک پیمانکاران جلسه بگذاریم و مذاکره کنیم؛ تعارف نداریم و باید کارها به خوبی پیش برود. وضعیت نظافت شهر قابل تحمل نیست و تا یک ماه آینده تحول ایجاد می‌شود. وی قول داد که تا یک ماه آینده وضعیت جمع‌‌‌آوری زباله در تهران مطلوب شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنین در خصوص زباله‌‌‌گردهای تهران گفت: ما با عارضه زباله‌‌‌گردها سال‌هاست که مواجهیم و طبق برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت‌گرفته تلاش می‌‌‌کنیم پنج تا شش ماه آینده این موضوع حل و فصل شود. وی افزود: حل مشکل زباله‌‌‌گردی کار سختی است؛ اما شدنی است.

این اظهارات از سوی متولی جمع‌‌‌آوری زباله‌‌‌های تهران در حالی مطرح شده که «دنیای‌اقتصاد» ششم تیرماه در گزارشی با عنوان «تهران شلخته‌‌‌تر شد؟» به تفصیل به این موضوع پرداخت و با انتقاد از عملکرد مدیریت شهری در قبال نگهداشت شهر در بخش‌‌‌های مختلف، چند فرضیه درباره علت این وضعیت نامطلوب مطرح کرد.

جایگزین شدن مسوولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فرعی به جای ماموریت اصلی شهرداری، حساسیت پایین یا حتی عدم‌حساسیت نسبت به نگهداشت در سطوح بالای مدیریتی، هزینه نشدن بودجه نگهداشت در جای خود و نیز فقدان کارآیی ساختار نظارت و کنترل عملکرد پیمانکاران از جمله فرضیه‌‌‌های مطرح‌شده در این گزارش بود که به نظر می‌رسد هر یک به نوعی در تصویر نامطلوبی که از نگهداشت تهران پیش روی شهروندان است، نقش دارد.

اکنون نیز مدیرعامل تازه منصوب سازمان مدیریت پسماند شهر تهران که به تازگی بر این مسند تکیه زده، با اذعان به عملکرد ضعیف در حوزه نظافت شهر تهران، از برنامه‌‌‌ریزی برای تغییر یک‌ماهه چهره شهر خبر داده است. اظهارات او نشان می‌دهد ضعف در نظارت بر عملکرد پیمانکاران حوزه رفت و روب و جمع‌‌‌آوری زباله در شهر تهران به عنوان یکی از عوامل دخیل در وضع موجود شناسایی شده و درصدد رفع آن است.