این طرح در حالی از سوی استانداری در دست تهیه است که اخیرا شبکه بانکی، عملا بافت‌‌‌های فرسوده و حاشیه‌‌‌نشین را از ارزان‌‌‌ترین و بالاترین سقف وام نوسازی و بهسازی محروم کرده است. میر‌محمد غراوی در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا»، در تشریح ساماندهی موضوع حاشیه‌نشینی در سطح استان تهران گفت: یکی از موارد حائز اهمیت در موضوع آمایش سرزمین توزیع جمعیت در پهنه سرزمین است؛ به این معنا که در پهنه کشور با توجه به قابلیت‌‌‌های هر منطقه چگونه جمعیت بارگذاری شود تا قابلیت‌‌‌های توسعه جنبه عملیاتی پیدا کند و در عین حال حقوق نسل‌‌‌های بعد به‌ویژه در حوزه معادن، انرژی، نفت و گاز و... رعایت شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین طرح‌‌‌های بالادستی کشور در حوزه توسعه، طرح آمایش سرزمین است که بر اساس آن باید اهداف توسعه در طرح‌‌‌های کلان استان‌‌‌ها به اجرا دربیاید. در سال‌های اخیر با دامن زدن به مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و سکونت در اطراف شهرها، حاشیه‌نشینی به وجود آمده که عمدتا از روستاها مهاجرت می‌کنند چون زمینه اشتغال در شهرها فراهم است. غراوی ادامه داد: این افراد چون توانمند نیستند در حاشیه شهرها با قیمت‌های نازلی واحدهای مسکونی را اجاره می‌کنند یا بعضا اراضی دولتی را تصرف و ساخت‌وسازهایی را انجام می‌دهند که به پدیده زشت حاشیه‌نشینی تبدیل می‌شود که اگر کنترل و نظارت وجود نداشته باشد قطعا معضلات افزایش می‌یابد. معاون استاندار تهران تاکید کرد: با تهیه طرح توانمندسازی اسکان غیررسمی در حاشیه شهرها درصدد هستیم تا به طور هدفمند در بافت‌‌‌های فرسوده شهری و حاشیه شهرها اقداماتی را پیگیری کنیم تا حداقل خدمات در حاشیه شهرها فراهم شود.

معاون عمرانی استاندار تهران در حالی از تلاش برای ساماندهی سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی و خدمات‌رسانی به حاشیه‌‌‌نشین‌‌‌های فاقد خدمات در قالب این طرح خبر داده است که به تازگی بانک مرکزی در بخشنامه‌‌‌ای اعلام کرد وام ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن با سود ۱۸‌درصد که بالاترین سقف و کم‌‌‌بهره‌‌‌ترین وام مسکن در شبکه بانکی است، تنها مختص زمین‌‌‌های ۹۹ساله دولتی است. در واقع معنا و مفهوم این بخشنامه این است که بافت‌‌‌های فرسوده و سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی برای نوسازی و بهسازی به این وام دسترسی نخواهند داشت. در چنین شرایطی عملا دست استانداری تهران برای ساماندهی این سکونتگاه‌‌‌ها خالی است. این در حالی است که در شرایط فعلی هم بافت‌‌‌های فرسوده شهری و هم سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی بیش از همیشه به حمایت‌‌‌ها و یارانه‌‌‌های بانکی از بابت پرداخت سقف‌‌‌های بالاتر با نرخ سود کمتر برای نوسازی و بهسازی نیازمند هستند. با این حال اخیرا اعلام شده که بالاترین سقف و کم‌‌‌بهره‌‌‌ترین وام ساخت مسکن تنها به ساخت روی زمین‌‌‌های ۹۹ ساله دولتی که عمدتا در شهرهای جدید حومه کلان‌شهرها قرار دارند، تعلق خواهد گرفت.