به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روز یکشنبه هفته جاری به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه میان شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اخباری از مشارکت در تامین مالی، طراحی، ساخت و بهره‌‌‌برداری از اولین خط تراموا در پایتخت در حدفاصل میدان آزادی تا سه‌‌‌راه تهرانپارس توسط رسانه‌‌‌های رسمی منتشر شد. در برخی از اخبار منتشر شده به نقل از یک مقام رسمی طول این خط حدود ۳۴ کیلومتر عنوان و حتی اعلام شد که ۲۸ رام قطار در این خط با ظرفیت جابه‌‌‌جایی سالانه ۵۵ تا ۵۶ میلیون سفر به کار گرفته خواهد شد. همچنین این طور اعلام شده بود که پروژه مذکور ظرف مدت ۲سال با سرمایه‌‌‌ای حدود ۲۰ میلیون یورو اجرا خواهد شد.

«دنیای‌اقتصاد» به منظور صحت‌‌‌سنجی اعداد و ارقام منتشر شده از سوی رسانه‌‌‌های مختلف با یک محاسبه ریاضی ساده به این موضوع پی برد که ارقامی که در خبرها آمده است، اشکال دارد؛ کما اینکه حداقل هزینه ساخت و تجهیز هر کیلومتر تراموا ۱۰ میلیون دلار است.

از طرفی علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز دو ماه پیش در یک نشست خبری اعلام کرده بود به‌‌‌زودی تفاهم‌نامه‌‌‌ای به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو برای ساخت ۱۸کیلومتر خط تراموا در پایتخت ظرف مدت ۱۸ ماه منعقد خواهد شد. واضح است که ارقام اعلامی از سوی زاکانی با قیمت تمام شده اجرای پروژه مذکور هماهنگ است؛ اما ارقامی که روز انعقاد تفاهم‌نامه در خبرها آمد، هیچ نسبتی با واقعیت نداشته است.

استعلام «دنیای‌اقتصاد» از شهرداری تهران در روز یکشنبه با توجه به اینکه منبع انتشار خبر اولیه نهاد دیگری بوده است، به نتیجه نرسید و اشکال در ارزش اعلامی برای این پروژه در گزارش «تهران «تراموا» می‌‌‌خواست؟» که دیروز در همین صفحه منتشر شد، مورد تاکید قرار گرفت. در پی‌ پیگیری «دنیای‌اقتصاد»‌‌‌ روابط عمومی شهرداری تهران روز دوشنبه اعلام کرد که رقم ۲۰میلیون دلار صحیح نبوده و رقم صحیح ۲۰۰ میلیون دلار است که طبعا منتشرکنندگان خبر مربوطه باید آن را اصلاح کنند؛ کما اینکه در اخبار روابط عمومی شهرداری تهران اشاره‌‌‌ای به ارزش تفاهم‌نامه نشده بود.

با این حال همچنان یک ابهام درباره جزئیات این تفاهم‌نامه وجود دارد و آن ناظر بر طول پروژه ترامواست. همچنان مشخص نیست ارزش ۲۰۰ میلیون دلار برای ۱۸ کیلومتر اعلامی از سوی شهردار تهران در نشست تیرماه در این تفاهم‌نامه تعریف شده است یا برای ۳۴ کیلومتر اعلامی از سوی مقامات طرف مشارکت در این پروژه تراموا. هرچند حساب و کتاب ریاضی حاکی است این رقم صرفا برای اجرای یک فاز از پروژه مذکور به طول ۱۸ کیلومتر کفایت می‌‌‌کند و نمی‌تواند تکافوی ساخت ۳۴ کیلومتر تراموا را داشته باشد.