به گزارش «دنیای اقتصاد»، علیرضا زاکانی که در روزهای اخیر با انتقاد برخی اعضای شورای شهر تهران در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه برای احداث تراموا پیش از تصویب آن در شورای شهر و شورای عالی هماهنگی ترافیک مواجه شده بود، در این رابطه توضیح داد: مطالعات تراموا از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود که توسعه پیدا کرد و از ۱۰ محوری که باید مورد دقت قرار می‌‌‌گرفت، سه محور انتخاب شد که شامل ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت آباد به لویزان بوده است؛ در نهایت بنا بر این شد که بررسی‌‌‌های کارشناسی در جلسه هم‌‌‌اندیشی شورای شهر توسط شرکت مشاور ارائه شود.

وی افزود: آنچه که مشاور به آن رسیده این است که «تراموا الگوی حمل‌ونقلی پیشرو است و در دنیا به‌ویژه دنیای غرب به آن تکیه می‌شود»؛ در این خصوص تفاهم‌نامه‌‌‌ای با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منعقد شد که علاوه بر موضوع ساخت تراموا، بخشی از آن به حوزه مسکن و هوشمندسازی شهر بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ما در حوزه حمل‌ونقل پنج موضوع را دنبال می‌‌‌کنیم، گفت: کاهش ترافیک، ایجاد آسایش و آرامش برای مردم، کاهش آلودگی زیست‌محیطی، نظم بخشی و ساماندهی عمومی و نوسازی و ایمنی شهر بر مدار حمل‌ونقل عمومی دنبال می‌شود. زاکانی تاکید کرد: در حال حاضر استفاده از حمل‌ونقل عمومی ۳۴‌درصد و وسایل شخصی ۶۶‌درصد است که باید استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به ۷۰‌درصد برسد که در این راستا افزایش ناوگان، ایجاد زمینه سفرهای ترکیبی و کمک به مردم برای انتخاب درست‌تر وسایل نقلیه را در پیش می‌‌‌گیریم. وی همچنین تصریح کرد: سومین ویژگی برقی‌سازی است؛ امروز جهان به سمت و سویی می‌رود که به جای سوخت فسیلی از سوخت برقی استفاده کند؛ ما از طریق افزایش ناوگان برقی و ایجاد زمینه بهره‌مندی از الگوهای پاک این مسیر را دنبال می‌کنیم.

شهردار تهران در این جلسه وعده داد اولین رام قطارهای جدید برای تقویت ناوگان مترو از ۱۲ ماه آینده وارد خطوط شود. وی همچنین با بیان اینکه قرارداد ۳‌‌‌هزار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری منعقد شده است، یادآور شد: قرارداد ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه مینی‌‌‌بوس منعقد شده و امیدواریم بتوانیم ناوگان خود را تکمیل کنیم. وی تاکید کرد: عملکرد این دو سال بیش از چهار سال دوره پنجم مدیریت شهری بوده است.

زاکانی با اعلام اینکه امسال یک‌هزار و ۶۶۰ دستگاه اتوبوس نوسازی خواهد شد، گفت: قرارداد یک‌هزار دستگاه را با یک شرکت منعقد کردیم و از این تعداد ۷۰۰ دستگاه را تا پایان سال تحویل می‌‌‌دهند و قرارداد تامین ۵۰۰ دستگاه نیز با شرکت دیگری منعقد شده که این قرارداد ۱۲ماهه است و پیش‌‌‌پرداخت آن انجام و تحویل اتوبوس‌‌‌ها آغاز شده است. قرارداد ۱۴ ماهه ۵۰۰دستگاه مینی‌‌‌بوس نیز منعقد و پیش‌‌‌پرداخت آن انجام شده است. وی افزود: قرارداد یک‌هزار دستگاه اتوبوس برقی نیز منعقد شده و پرداخت مبلغ بابت ۲۵۰‌دستگاه از این تعداد انجام و ضمانت‌‌‌نامه دریافت شده و برای ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت‌نامه هستیم.

شهردار تهران با طرح این ادعا که در تاریخ شهرداری هیچ مدیریتی نتوانسته این میزان قرارداد را منعقد کند و این اقدامات بی‌‌‌سابقه است، یادآور شد: امروز ۴۳‌درصد از اعتبارات به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافته و به اقتضای نیاز در برنامه چهارم، بیش از برنامه عمل کرده‌ایم که مجوز آن را در متمم بودجه دریافت خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه امروز بیش از ۲هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان تهران فعال هستند، خاطرنشان کرد:۳‌‌‌هزار دستگاه که قرارداد آن منعقد شده غیر از اتوبوس‌‌‌هایی است که دولت تحویل می‌‌‌دهد؛ بنابراین سمت و سوی اقدامات در بخش اتوبوسرانی به‌گونه‌‌‌ای است تا در پایان دوره ششم مدیریت شهری، کیفیت و کمیت اتوبوس‌‌‌ها بی‌‌‌نظیر باشد.

آخرین وضعیت ناوگان مترو

زاکانی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه ۴۲ رام قطار DC در ناوگان داریم، یادآور شد: ۱۲۹ رام قطار AC نیز در خطوط فعال است و در مجموع یک‌هزار و ۱۹۷ واگن در حال سرویس‌‌‌دهی به شهروندان است. در این بین ناوگان DC در شرایط خاصی به سر می‌برد و بیش از ۲۰‌درصد از آنها خدمات‌‌‌رسانی ندارد و نیازمند بازسازی اساسی است. شهردار تهران با اعلام اینکه چهار رام قطار سه واگنه نیز داریم که در خط فرودگاه خدمات‌‌‌رسانی می‌کند، اظهار کرد: خط ۵ نیز ۲۶۰ واگن و ۶۶ لکوموتیو دارد که با احتساب آنها در مجموع یک‌هزار و ۴۶۹ واگن در مترو داشته‌ایم که در ادوار گذشته ۲۸ واگن از مدار خارج شده و قابلیت بازسازی ندارد.

زاکانی با بیان اینکه در دوره قبل در کل یک رام قطار DC و ۳۷ رام قطار AC را بازسازی اساسی کردند، گفت: عملکرد ۲ساله ما بیش از عملکرد چهار سال دوره پنجم است. شهردار تهران تاکید کرد: در حال حاضر یک‌هزار و ۴۶۹ واگن در متروی تهران فعال است که تامین آنها در طول کمتر از سه دهه اخیر صورت گرفته است اما اکنون ما موفق شدیم حکم قانونی برای ۶۳۰ دستگاه واگن را با تامین مالی توسط دولت دریافت کنیم که باید از رئیس‌‌‌جمهور در این زمینه تقدیر کرد؛ هفته قبل مقدمات اعتباری پرداخت شد و با کشور و شرکت مورد نظر جلساتی داشتیم و برای آنها غیرقابل باور بود. وی ادامه داد: این شرکت پذیرفت که ۲۵‌درصد به تعداد واگن‌‌‌هایی که قرار است ساخته شود اضافه شده و به ۷۹۱ واگن برسد و در کنار این، ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز تولید می‌شود.