استقلال شهرری منتفی شد؟

گروه مسکن- مینا یوسفی: طرح جدا کردن شهرری از تهران که قرار بود حداکثر تا قبل از شروع سال۹۰ در قالب لایحه به مجلس برود، طبق اعلام شهردار منطقه۲۰ و همچنین یک عضو شورای‌شهر منتفی شده است. اما روز گذشته معاون عمرانی استاندار تهران در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» گفت: این طرح با قوت تا کسب نتیجه ادامه پیدا می‌کند و هم‌اکنون کار مطالعه و بررسی درباره نحوه جدا شدن شهرری در دولت در جریان است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، نیمه دوم پارسال دولت با این استدلال که تهران باید کوچک شود و شهرری که در حال حاضر فرمانداری دارد پتانسیل جداشدن از تهران را دارد، طرح انتقال منطقه۲۰ از تهران و تبدیل آن به شهرستان جداگانه مطرح شد و بعد از آن گروهی از مسوولان برای پیشتیبانی از این طرح اعلام کردند شهرری به خاطر استقرار کارخانه‌های صنعتی در آن درآمد زیادی برای تهران تولید می‌کند اما عمده این درآمد به جای اینکه نصیب شهرری شود صرف مناطق شمالی پایتخت می‌شود و لذا باید شهرری از شهرداری تهران جدا شود.این طرح سال گذشته در نهایت به میان سخنرانی‌های وزیر کشور به عنوان موافق و شهردار تهران به عنوان مخالف جدایی شهرری کشیده شد و در نهایت استاندار تهران در اسفندماه سال گذشته خبر داده بود که منتظر تمکین شورای‌شهر تهران است در غیر این صورت یک‌طرفه اقدام خواهد کرد.

اما روز گذشته حسن بیادی، نایب رییس ‌شورای شهر تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: طرح جدایی شهرری از تهران که از اساس نادرست و غیرکارشناسی است، از نظر شورای شهر تهران منتفی است و به نظر می‌رسد در دولت نیز اهتمام به این کار نباشد.

بیادی در عین حال معتقد است استقلال شهرها و کاهش دخالت دولت در اداره شهرها از یک سو و همچنین کوچک‌سازی تهران منطقی و اصولی است اما تلاش برخی برای جدایی شهرری از تهران نه به خاطر مسائل کارشناسی بلکه با گرایش‌های دیگری صورت گرفته است. به گفته وی در حال حاضر پایتخت ایران آنقدر وسیع و پر جمعیت است که باید برای هر یک از مناطق ۲۲گانه، ۲۲ شورای شهر ایجاد شود.

اما با این حال ، معاون عمرانی استاندار تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به صراحت گفت: طرح جدایی شهر‌ری از تهران همچنان در دستور کار دولت و در حال حاضر در مرحله بررسی کارشناسی است.

به گفته وی دولت این طرح را با استناد به قانون تقسیمات کشوری مطرح کرده که در این قانون شهرری جزو تهران نیست.

این اظهارات در حالی از سوی معاون استاندار تهران صورت می‌گیرد که اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس نیز با استناد به همین قانون تاکید می‌کنند که شهرری جزئی جدایی‌ناپذیر از تهران است.

مهرداد لاهوتی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس که جدایی هر یک از مناطق ۲۲ گانه تهران را به ضرر تهران می‌داند، به دنیای اقتصاد گفت: شهرری بخشی از شهر تهران است و جدایی آن به صلاح شهر و منطقه ۲۰ نیست.

البته لاهوتی طرح جدایی شهرری از تهران را منتفی دانست و گفت این طرح هیچگاه به طور رسمی‌ به مجلس ارائه نشد.

مجتبی عبداللهی، شهردار منطقه شهرری نیز در تایید اظهارات دو عضو شورای شهر و مجلس به دنیای اقتصاد گفت که این طرح منتفی است و از آن ابتدا نیز به طور جدی مطرح نشده بود.

به گفته وی، ابقای شهرری در تهران حتمی‌ است.