169693404326717600 copy

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی ریاست جمهوری،  سید‌ابراهیم رئیسی پیش از ظهر سه‌‌‌شنبه در مراسم افتتاح چهار ایستگاه جدید و نیز آغاز عملیات حفاری تونل خط 10 متروی تهران،  با بیان اینکه برای قدردانی از زحمات دست‌‌‌اندرکاران این پروژه در اینجا حضور یافتم،  گفت:  همتی که امروز در مجموعه شهرداری تهران برای ارتقای رفاه و آسایش مردم مشاهده می‌‌‌شود،  شایسته قدردانی است. رئیس‌‌‌جمهور افزود:  امروز محور تلاش‌‌‌های مسوولان شهرداری تهران رفع دو مشکل جدی ترافیک و آلایندگی در حوزه حمل و نقل است و شاهد تلاش شبانه‌روزی دست‌‌‌اندرکاران همه بخش‌‌‌های مرتبط در شهرداری در این زمینه هستیم.

رئیسی با قدردانی از گام‌‌‌های بلند برداشته شده برای توسعه خطوط مترو و افزایش مستمر ایستگاه‌‌‌هایی که به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسند،  اظهار کرد:  در کنار بهره‌‌‌برداری از ایستگاه‌‌‌های جدید،  تامین واگن‌‌‌های موردنیاز نیز از دیگر اقداماتی است که موجب ارتقای بهره‌‌‌وری مترو و در نتیجه کاهش زمان و صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌های حمل و نقل خواهد شد. رئیس‌جمهور از اقدامات شهرداری تهران در زمینه تامین اتوبوس نیز قدردانی و تصریح کرد:  یکی دیگر از اقدامات در حال انجام در زمینه تسهیل تردد،  صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌ها و کاهش آلایندگی،  برقی کردن اتوبوس‌‌‌ها،  تاکسی‌‌‌ها و موتورها در تهران است که امسال آغاز شده و در سال آینده کار به شکل جدی‌‌‌تر پیش خواهد رفت.

رئیسی همچنین از رئیس و اعضای شورای شهر تهران و همه کارگران،  مهندسان و دست‌‌‌اندرکاران شهرداری و شورای شهر تهران که به تسریع اجرای طرح‌‌‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل در تهران کمک می‌‌‌کنند،  قدردانی و خاطرنشان کرد:  مترو یکی از بهترین وسیله‌‌‌ها برای کاهش زمان و هزینه‌‌‌های سفر و نیز کمک به مدیریت آلایندگی شهری است و در ضمن آن به عنوان یک وسیله حمل و نقل امن و کم‌‌‌خطر به کاهش حوادث رانندگی و حمل و نقل نیز کمک می‌‌‌کند. رئیس‌جمهور همت و تلاش شهرداری تهران در بهبود کیفیت زندگی،  رفع مشکلات و افزایش رفاه مردم تهران را پراهمیت ارزیابی و تاکید کرد:  دولت به عنوان یک حمایتگر خود را حامی شهرداری و مردم می‌‌‌داند و تمام دستگاه‌‌‌های دولتی چه در تهران به عنوان پایتخت،  چه در کلان‌شهرها و چه در شهرهای کوچک به شهرداری‌‌‌ها برای حل مشکلات مردم کمک می‌‌‌کنند.

رئیسی ایجاد قرارگاه ساخت مسکن،  نوسازی بافت‌‌‌های فرسوده،  توسعه فضای سبز شهری و مقابله با آسیب‌‌‌های اجتماعی را از دیگر اقدامات مهم و قابل تقدیر شهرداری تهران برشمرد و خاطرنشان کرد:  مقابله با آسیب‌‌‌های اجتماعی یکی از اقدامات مهم در راستای بهبود شاخص‌‌‌های زندگی در شهر تهران و رفاه مردم است که باید مورد حمایت دولت،  قوه قضائیه و تمام دستگاه‌‌‌های ذی‌ربط باشد تا بر زیبایی،  سلامت و کیفیت معابر شهری افزوده شود. رئیس‌جمهور همکاری استانداری و شهرداری تهران را ستود و با تاکید بر لزوم پرهیز از اختلاف و دوگانگی بین دستگاه‌‌‌ها،  تصریح کرد:  هرکسی که در کشور مسوولیتی دارد باید تلاش کند تا در راستای حل مشکلات مردم و توسعه خدمات گام‌‌‌های مؤثری بردارد،  چون مردم تحمل دیدن اختلافات و دوگانگی‌‌‌ها را ندارند. وی افزود:  مردم علاقه‌مند به دیدن تلاش شبانه‌‌‌روزی دستگاه‌‌‌های مختلف در راستای حل مشکلات و پیشرفت کشور هستند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به برنامه‌‌‌‌های شهرداری در حوزه توسعه ناوگان حمل‌‌‌‌ونقل عمومی گفت: در پایتخت ۳۴‌درصد رفت‌‌‌‌وآمدهای شهری به وسیله ناوگان حمل‌‌‌‌ونقل عمومی انجام می‌شود و بیشتر مردم ترجیح می‌‌‌‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند؛ در مواجهه با چنین فضایی شهرداری دو رویکرد را در پیش گرفت که یکی هوشمندسازی شهر و در دسترس قرارگرفتن خدمات و دیگری تمرکز ویژه بر توسعه ناوگان حمل‌‌‌‌ونقل عمومی است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»،  روز گذشته با افتتاح ایستگاه‌‌‌های شهر زیبا،  شهران،  کوهسار و ۶ کیلومتر مسیر جدید در خط ۶ مترو و ایستگاه میدان کتاب و ۳ کیلومتر مسیر جدید در خط ۷ مترو،  ۹ کیلومتر به شبکه ریلی پایتخت نیز افزوده شد و به این ترتیب،  بر اساس برآوردهای اولیه،  دست‌‌‌‌‌‌کم ۷۰ هزار سفر روزانه به ظرفیت سفرهای مترو اضافه خواهد شد.

دیروز همچنین عملیات حفاری خط ۱۰ مترو به طول ۴۵ کیلومتر شامل ۳۳ ایستگاه آغاز  شد. این خط از محله وردآورد در منتهی‌‌‌الیه غرب تهران تا فلکه سوم تهرانپارس در منتهی‌‌‌الیه شرق تهران امتداد دارد و ۶ منطقه شامل مناطق ۱،  ۲،  ۳،  ۴،  ۵ و ۲۲ را تحت پوشش قرار خواهد داد. اما این مراسم با یک ابهام نیز برای افکار عمومی همراه بود. برگزاری مراسم ویژه احداث خط 10 مترو، دو نوبت دیگر نیز در دو دوره کنونی و قبلی مدیریت شهری سابقه داشته و اکنون برای بار سوم طی یک مراسم ویژه حفاری این خط آغاز شده است. نوبت اول کلنگ‌‌‌زنی خط 10 مترو در دوره پنجم مدیریت شهری و همزمان با تصدی کرسی بهشت توسط پیروز حناچی بود. 18 شهریور سال 99 در مراسمی عملیات احداث فاز یک این خط توسط پیمانکار منتخب یعنی قرارگاه خاتم‌‌‌الانبیا آغاز شد و کلنگ آن در محل مجتمع نمایشگاه‌‌‌های بین‌‌‌المللی تهران به زمین خورد. پس از آن در 22 تیر 1401 یعنی همزمان با دوره مسوولیت علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران،  مراسم دیگری برگزار و اعلام شد با انعقاد تفاهم‌نامه ساخت خط 10 مترو بین شهرداری و قرارگاه خاتم،  عملیات احداث این خط آغاز شده است. دیروز هم با حضور رئیس‌‌‌جمهور اعلام شد که حفاری این خط آغاز شده است.  خبرگزاری فارس نوشت که کلنگ‌‌‌زنی خط 10 مترو در دوره قبل صورت گرفت اما در این مدت کاری انجام نشده بود. اما برگزاری سومین مراسم با موضوع ساخت خط 10 نشان می‌‌‌دهد حتی در 14 ماه اخیر یعنی در فاصله تیرماه پارسال تا دیروز هم عملیات عمرانی ساخت این خط ظاهرا پیشرفت محسوس و چشمگیری نداشته است.

رییسی مترو copy