عقب ماندگی تولید به روایت زاکانی copy

وی گفت: از پنج شرکت خودروسازی در این سفر در انواع و اقسام سطوح بازدید شد و در این بازدیدها رقابتی نیز بین شرکت‌ها شکل گرفت. وی با بیان اینکه نوع نگاه ما پس از سفر به چین به خودروسازی‌‌‌های داخلی تغییر کرد و نیاز است که بازنگری کنند و توان خود را بالا ببرند، افزود: ما متوجه شدیم که هم قیمت‌ها گران است و هم زمان تحویل بالاست. برای مثال یکی از شرکت‌های ایرانی به ما گفت امسال فقط دو اتوبوس تحویل می‌دهد و این در حالی است که یک شرکت چینی در یک شیفت کاری ۵۰۰ اتوبوس تولید می‌کرد. شهردار تهران در پاسخ به یک پرسش بنیادین دیگر مبنی بر اینکه چرا از میان کشورهای مختلف، چین برای همکاری با شهرداری تهران انتخاب شد نیز توضیح داد: ما با دیگر کشورها نیز مسائل را دنبال می‌کنیم، اما تفاهم با چین امکانی را ایجاد می‌کند تا در سند همکاری ایران و چین، شهرداری پیشران باشد. زاکانی با بیان اینکه شهرداری تهران این اقتضا را دارد که با پشتیبانی دولت کارهای بزرگی را انجام دهد، اعلام کرد: ما هدف‌گذاری سفر به روسیه را نیز داریم و هر کشوری بتواند به پیشبرد اهداف ما کمک کند، در اولویت ما قرار دارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه طولانی بودن مدت زمان سفر تیم مدیریت شهری به چین به علت انجام بازدیدها و جلسات متعدد بوده است، یادآور شد: این سفر پشت پا زدن به تولید داخلی نیست. در این سفر معادل سه‌‌‌هزار میلیارد تومان تفاهم‌‌‌نامه منعقد کرده‌‌‌ایم که تبدیل به قرارداد شده و هرچه در این مسیر تامین شود، ما استقبال می‌‌‌کنیم. وی تاکید کرد: شهر حداقل 10‌هزار اتوبوس نیاز دارد و ما فاصله هفت‌‌‌هزار دستگاهی با نیاز شهر داریم؛ ما نمی‌توانیم مردم را زندانی کنیم و بگوییم منتظر باشید تا یک شرکت ظرف چندماه فقط دو اتوبوس به ما بدهد. وی در بخش دیگر سخنانش چهار مشکل اصلی تهران را ترافیک، آلودگی هوا، کمبود مسکن و وسعت ۱۳‌هزار هکتاری بافت ناپایدار شهری برشمرد که برای رفع آنها در این سفر هدف‌گذاری شده است. زاکانی با بیان اینکه ۱۳ سفر به شهرها و استان‌‌‌های چین صورت گرفت، افزود: بزرگ‌ترین دستاوردهای این سفر، در حوزه اقتصادی و حمل‌ونقل است. در این سفر ۷۹۱ واگن که تامین 630 دستگاه از آن در سال ۹۶ تبدیل به قرارداد شده بود را دنبال کردیم.

ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار است که منابع آن از محل پشتیبانی دولت تامین می‌شود. مجوز افزایش یا کاهش ۲۵درصدی قرارداد وجود داشت و با موافقت طرف چینی تعداد واگن‌‌‌ها به ۷۹۱ دستگاه رسید. شهردار تهران خاطرنشان کرد: در قرارداد اولیه زمان تحویل اولین سری از این تعداد واگن، ۲۳ ماه بعد از شروع کار پیش‌بینی شده بود، اما در پیگیری‌‌‌های جدی معاونت حمل‌ونقل، اولین سری واگن‌‌‌ها یک سال بعد وارد پایتخت خواهد شد. به گفته وی، هشت رام قطار هفت واگنه به صورت کامل وارد می‌شود، قطعات ۱۰ رام نیز برای مونتاژ وارد کشور خواهد شد و ۷۲ رام به صورت ساخت داخل تامین می‌شود. این در حالی است که در گذشته فقط 30‌درصد از واگن‌‌‌ها قابلیت ساخت در داخل را داشت.  وی با بیان اینکه مقدمه انعقاد یک قرارداد بین طرف چینی و ایرانی فراهم شد که حدود یک میلیارد دلار به واسطه آن پروژه در تهران تعریف شده است، افزود: اجرای خط 11 مترو با امکانات چینی هم تضمین شد. خط ۱۱ مترو با ۳۱ کیلومتر طول و ۲۹ ایستگاه با مشارکت داخلی احداث خواهد شد و چینی‌‌‌ها اعلام آمادگی کردند که از هفته آینده کارگاه را تجهیز کنند. رقم تجهیز کارگاه ۳۵‌هزار میلیارد تومان است و قرار شد پس از انجام پنج‌درصد کار، پیش‌‌‌پرداخت انجام شود. شهردار تهران با اعلام اینکه تفاهم‌نامه دیگری نیز برای خط 8 امضا شد که منوط به مجوزهای دولت است، یادآور شد: این خط نیز ۴۳ کیلومتر است و ۴۱ ایستگاه دارد.