به گزارش «ایسنا»، مهدی پیرهادی، روز گذشته اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌ها طی سالیان گذشته در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران، نبود امکان شناسایی به‌روز شده عاملان اصلی ایجاد این بحران بوده است. همواره در فصل آلودگی هوا متهمان مختلفی مورد اشاره قرار می‌‌‌گرفتند بدون اینکه سهم هر کدام از آنها در ایجاد این بحران شناسایی، محاسبه و ارائه شده باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسوولان از تاثیر ۱۵ تا ۲۰ درصدی زباله‌سوزی در آلودگی هوای جنوب تهران خبر دادند، گفت: اما جهت وزش باد در تهران غرب به شرق است و مدل‌‌‌های وزشی باد تهران به گونه‌‌‌ای نیست که زباله‌سوزی عامل ۲۰ درصدی آلودگی هوای تهران باشد.

پیرهادی با تاکید بر اینکه بر اساس سیاهه انتشار ۶۰.۸‌درصد میزان آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه است، ادامه داد: اگر این تاثیرگذاری خودروها بر آلودگی هوا قطعی باشد باید این تاثیر به‌‌‌ صورت هر‌روزه باشد؛ اما طی روز پنج‌شنبه که بیشترین میزان تردد در تهران رخ داد این میزان آلایندگی را در تهران نداشتیم.

وی افزود: یکی از اقدامات اصلی در مدیریت و کنترل آلودگی هوا، تهیه سیاهه انتشار است. در حالی که در سال‌های اخیر عملا اطلاعات جدیدی در دسترس نبود که به وسیله آن بتوان مشخص کرد کدام منابع آلاینده در شهر تهران آلودگی تولید می‌کنند و هر کدام چه مقدار در کل آلودگی تولیدی در شهر تهران سهم دارند؟

پیرهادی با بیان اینکه بدون سیاهه انتشار برنامه‌‌‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا کاملا بی‌هدف است، تصریح کرد: در این راستا پس از سال‌ها در دو دوره متوالی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ سیاهه انتشار شهر تهران توسط شرکت کنترل کیفیت هوا تدوین و به‌روز‌رسانی شد. این مطالعات مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌‌‌ها در حوزه آلودگی هوا در کشور قرار گرفته است. وی گفت: امسال مناقصه سیاهه انتشار انجام و دانشگاه علم و صنعت برنده این مناقصه شد و انتهای سال آینده نتیجه اولیه مطالعات مشخص می‌شود.