مخالفت با بودجه 170 همتی شهرداری تهران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در جریان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی شهردار تهران به صحن شورا و با ابلاغ جدول زمان‌بندی پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه، بررسی جزئیات این لایحه عصر دیروز در کمیسیون تلفیق بودجه شورای شهر تهران مورد بحث، بررسی و کارشناسی تخصصی اعضا قرار گرفت.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پایان این جلسه با اظهار اینکه پس از طرح مباحث تخصصی مقرر شد تا در خصوص سقف بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران سه سناریو از سوی کمیسیون مطرح شود گفت: سقف بودجه سال آینده بر پایه ۱۳۵‌هزار میلیارد تومان مورد تصویب قرار گرفت که هفته آینده پس از طرح در صحن علنی مراتب تصویب آن عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: پس از تصویب رقم کلی بودجه سال آینده شهرداری در صحن شورا مقدمات بررسی مصارف و درآمد‌های بودجه مورد بررسی واقع خواهد شد و در این خصوص جلسات با سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات، مناطق و واحدهای تابعه شهرداری تهران آغاز خواهد شد تا در نهایت این فرآیند تا ابتدای اسفند ماه تکمیل و پس از طرح در صحن شورا موارد با جزئیات به تصویب برسد.

این عضو شورا ادامه داد: در این دوره بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران، تلاش شده تا  بر حوزه درآمدهای پایدار تمرکز بیشتری صورت گیرد و این اعداد به گونه‌ای تنطیم شده تا ما بتوانیم ارزش افزوده بالاتری را در این لایحه شاهد باشیم.

کانال تلگرامی «دنیای‌اقتصاد» به آدرس den_ir @ نیز، روز گذشته، در همین رابطه در تحلیلی با عنوان «مخالفت با «رقم بودجه» زاکانی» نوشت: اعضای شورای شهر تهران در «اولین نشست بررسی» لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، به «بودجه تاریخی» پایتخت که علیرضا زاکانی طراح آن بود، واکنش نشان دادند و با رقم آن، مخالفت کردند. شهردار تهران ۲۵ دی ماه امسال، لایحه بودجه ۱۷۰‌هزار میلیارد تومانی شهرداری را به شورای شهر آورد. این بودجه پایتخت به لحاظ «نرخ رشد درآمد»، از سال ۸۵ تاکنون، «بی‌‌‌سابقه» بوده است. ۱۲۳‌درصد افزایش نسبت به بودجه ۱۴۰۲. با این حال، کمیسیون تلفیق بودجه تهران در شورای شهر، آخرهفته گذشته، در اولین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری، رقم بودجه را به ۱۳۵‌هزار میلیارد تومان کاهش داد. بر اساس گزارشی که در سایت اطلاع‌رسانی شورای شهر تهران آمده است، آن‌طور که یک عضو شورای شهر تهران از «علت کاهش رقم بودجه» در کمیسیون تلفیق گفته، «هدف شورای شهر، متناسب‌‌‌سازی درآمد بودجه شهرداری با وضعیت شهر تهران» است. این کاهش از ۱۷۰ همت به ۱۳۵ همت، «درآمدهای پیش‌بینی‌شده از محل عوارض ساخت‌وساز» را هدف قرار داده است. شهرداری تهران درآمدهای حاصل از عوارض ساخت‌وساز در سال آینده نسبت به امسال را ۱۴۴‌درصد افزایش داده بود.